/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skiftre HD skiven.
Fra : GlenTrust
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 31-01-11 12:16

Hejsa alle.

Jeg har en 2.5" Extern HD som en lille knægt på 3 år har sidet og hamret ned i bordet i noget tid inden jeg fandt ud af hvad han egentlig lavede... ups. Men nu virker den selvfølgelig ikke mere.. Jeg har åbnet den for at se hvad der sker når jeg slutter den til, og selve læse armen (eller hvad man nu kalder den) bevæger sig bare i hak op og ned af skiven men den finder aldrig harddisken på computeren, og til sids står armen bare stille og skiven holder op med at køre rundt.
Jeg har så lidt en mistanke om at der er læse armen der er dårlig, da der vist også er faldet noget af den.

Mit spørgsmål er så, kan man købe en nu HD magen til den gamle og så bare tage skiven ud af den gamle, og sætte over i den nye, og på den måde så få dataen ud af disken? Eller kan det på ingen måde lade sig gøre?

Eller har i måske en anden mulighed eller forslag jeg kan prøve?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 12:21

Citat
og så bare tage skiven ud af den gamle, og sætte over i den nye

Der er da ingen grænser for folks gode ideer

Der findes sikkert "specialværksteder" der kunne klare opgaven - men den skulle så bagefter bag lås og slå i en bankbox - så dyr ville den blive....

Det skal dæleme være vigtige data for at begynde på det.....

Alene det du allerede har åbnet den er nok til at smide den ud - køb en ny og betragt det som en oplevelse.....

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 31-01-11 12:25

Jamen der har vi jo så igen folks forskellige meninger om ting.. Eller mangel på viden om emnet.

Jeg har mange gange før åbnet en harddisk for at rense skiven for støv osv, og de virker altså helt fint endnu, så det vil jeg ikke mene der sker noget ved. Jeg har ihvertfald aldrig bare smit en disk ud fordi den ikke lige virkede mere, og da slet ikke bare fordi jeg har haft den åben.. Så jeg venter lige og ser hvad de andre gutter skriver. Men ellers tak for dit bud!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-11 12:48

Jeg har selv prøvet det og det lykkedes at redde det der var på HD'en, men jeg må indrømme at det blev ikke en varig løsning. Så prøv at redde det er der på den og så sats en ny.

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 31-01-11 13:08

Jamen det er også det jeg vil, jeg skal bare have dataen ud af den disk og så smider jeg den ud, jeg vil ikke bygge en ny og brugbar disk ved det. Det er kun for at rede dataen. Er der andre der har erfaringer med det?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-01-11 13:11

Jeg har selv en HD jeg skal have prøvet at flytte over i en anden kasse. Jeg har nemlig også hørt det skulle kunne lade sig gøre. Tror det er servoen der er gået i min. Jeg hopper lige med på en lytter. Med mindre jeg selv får prøvet først, så kommer jeg lige med et indlæg. Fin timing med dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-11 14:51

Måske kan du, starte en CD med live ubuntu eller Dappix (begge linux) på en comp.
De styresystemer kører i rammen og er ikke så sarte med hvad de læser.
Og så sætte den harddisk til som ekstern via USB.

Men med en åben harddisk er absolut et måske.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-11 22:21

Jeg forstår dig ganske udmærket. Jeg vil tro at man hos IBAS ville tage kroner 10.000,- for at redde sådanne data. Jeg har ikke selv erfaring med sådanne ting men kan ikke se at det ikke skulle kunne lade sig gøre i en nødsituation som din. Men såsnart du har fået reddet dine data så smid disken væk så du ikke rissikere at lægge nye vigtige data på den. Selv meget meget små støvfnug vil starte en langsom kædereaktion som gør at dataene, efter nogen tids brug, langsomt forsvinder! Man kan populært sige at en sådan disk får alzheimer.

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 01-02-11 14:13

Jeg prøver det sgu.. jeg vender tilbage til jer når jeg har et resultat. :)

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-02-11 14:16

Glæder mig til at høre.
Hvad med at høre om de kan undvære en på genbrugspladsen

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 01-02-11 19:03

Ang. at hente en på genbrugspladsen, så har jeg en formodning om at de to diske skal være ens for at det skal have en lille chance for at virke :)

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 01-02-11 19:04

Hov glemte lige noget, Den nye HDD er bestilt, så nu må vi se hvordan det går. Jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-02-11 20:29

Du har fuldstændigt ret. Skal der være en chance for at det vil virke skal de være helt ens.

Kommentar
Fra : GlenTrust

Dato : 11-02-11 10:35

Hejsa.

Så er projektet over, og det virkede.. :)

Men jeg må sige at det ikke var optimalt.. Nogle af filerne på disken var korrupte, og kunne slet ikke læses, men jeg fik redet mange af billederne, som var første priotet. Men det er bestemt ikke en holdbar løsning, så begge diske er blevet smidt ud nu. Men det kostede så 400kr at rede billederne, hvilket jeg synes jeg godt givet ud.

Men nok ikke noget jeg vil satse på i fremtiden, for jeg tror jeg har været heldig, det var nemlig ikke uden problemer.

Godkendelse af svar
Fra : GlenTrust

Dato : 11-02-11 10:36

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.