/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Motorsav
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 1102 gange
200 point
Dato : 30-01-11 22:41

Hjælp naboen er taget på langtur.

Nu har jeg altid været omgivet af mennesker med stor lyst til at lave vedligehold på mine motorsave så minus slibning, rensning og påfyldning af drivmidler så er jeg rimeligt blank.

Den ene er en Stihl 023c (værktøjsfri kædespænding) jeg var forbi en forhandler for at købe et nyt sværd originalt og fik også 3 stihl kæder med.

Men de løber så stramt i sporet at den ikke kan trække og jeg faktisk også skulle hjælpe den på plads den på plads.

Er det normalt ? hvordan hjælper man i givet fald kæden på plads og hvad kan man gøre for at lette løbet i sporet.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 30-01-11 22:57

Du hjælper ikke kæden på plads, enten skal du ha en kæde der passer til sværdet eller omvendt

ps, det er vel ikke kædebremsen du har aktiveret?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-01-11 23:37

Normalt giver kæden sig ret hurtigt efter lidt skæring.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-11 00:01

Citat
Normalt giver kæden sig ret hurtigt efter lidt skæring.

Rigtigt nok, men det er da i længde retningen det gi'r sig mest, og når saven ikke kan trække
kæden fordi den sidder stramt i sporet er der da noget galt med en af delene, så tag ned til
forhandler og forklar ham problemet...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-01-11 00:10

Begynder også at tro på forklaringen med de forkerte størrelser

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-01-11 00:15

Er der mon kædeolie på saven?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-01-11 09:14

Se nu lige efter om sværdet ikke bare skal løsnes og slækkes en millimeter eller tre!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-01-11 10:53

der sidder 2 bolte som sværdet er boltet fast med. de skal løsnes en smule. så sidder der en skrue lige bag ved sværdet som kan kommes til fra forenden af saven. den skal også løsnes indtil den korrekte kædespænding er opnået. så strammer du de 2 bolte på siden af sværdet igen og så skulle det være i orden. problemet er opstået fordi kæden med tiden bliver strukket lidt længere og så strammer man den med skruen. når du så sætter en ny kæde på, er den ikke helt så lang som den gamle, da den jo ikke er blevet brugt og så vil den nye kæde ikke kunne sættes på plads.
det er en ganske simpel operation som man normalt foretager flere gange om dagen hvis man bruger saven meget. du skal være opmærksom på, at stilleskruen godt kan sidde gemt under lidt savsmuld så måske skal du lige rense lidt med trykluft eller en skruetrækker inden du finder den.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-11 10:59

Det er jo NY kæde og NYT sværd, og det er i SPORET kæden går stramt

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 31-01-11 16:31

Jeg tror at det ville have været billiger og nemmer hvad du havde lade forhandleren monter det for dig.......hvad kan det ikke ende med når '' handy manden '' rykker ud....:)

Bassebo....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-01-11 16:56

Man burde da for fanden kunne finde ud af selv at skifte sværd

Nå man har fundet ud af at han har givet mig et sværd til en smallere kæde, jeg kiggede jo kun på tandantal

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-01-11 16:57

Tak for svaret Klaudi. Har fået den rigtige slags sværd nu

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-11 17:05

Velbekomme, fino så kører det!