/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gulvvarme i spånpladegulv
Fra : _skip
Vist : 4931 gange
200 point
Dato : 30-01-11 20:45

Jeg har et bad/toilet på 1.sal med påsvejset vinyl. Jeg har hørt om renovering, hvor man selv fræser spor til gulvvarmeslanger mm., som så atter kan påsvejses vinyl. PÆCISERING i forhold til tidligere stillet spørgsmål: Det eksisterende gulv er spånpladegulv 22 mm. på eksisterende strøer og med godkendt påsvejset vinyl, og skal IKKE tages op. Det er IKKE meningen at jeg selv skal lave det, jeg er blot interesseret i arbejdsgang mm. så bedrevidende svar om at overlade det til en håndværker er ikke nødvendige. Info om fremgangsmåde, materialer, udlejning af værktøj mm. ønskes stadig, selv om en godkendt gulvmand udfører arbejdet..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-11 20:54

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men måske du kan få din hjælp her:
http://www.flexteamgulvvarme.dk/
Jeg har aldrig hørt man selv kan nedfræse dem, men hvis man har mod på det, kan alt jo lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-01-11 21:28

Man skal bruge aluminiums plader hvor pex røret klemmes ned i. Ellers vil varmen ikke fordele sig ud da træ jo er afisolerende. Men ved at bruge aluminiums palderne fordeler varmen síg jævnt. Men jeg vil ikke have den direkte fræset ned i spånpladen, men ville brække spåndpladen op og lægger aluminiumspladerne neden under gulvpladen. Så er det lavet korrekt. Og husk endelig at isoleret gulvet med den korrekt lag isolering iht byggereglementet.

eksempel.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/varmefordelingsplader-7505c1.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-01-11 21:29
Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 210 point
Dato : 30-01-11 21:35

Hej _skip !
Jeg så godt dit tidligere spørgsmål.
Jeg vil sige ligesom <stilkene> at jeg IKKE er helt med på hvad du mener.
Hvis du mener, at din varmeslange skal nedfræses i det eksisterende gulv af 22 mm spånplader, så vil det jo være sådan, at du svækker styrken i dine plader så meget, at du aligevel skal have noget andet ovenpå inden der igen kan lægges vinyl.
Vinylen kan under ingen omstændigheder holde henover rillerne.
Desuden er 22 mm meget tæt på at være det der bliver fræst ned til dine rør, så ideen med at tage gulvet af er slet ikke helt så langt borte, men selvfølgelig - hvis du skal have en prof. gulvmand til at lave det, så kommer han med alt hvad der skal bruges til at fræse o.s.v. og desuden ved han præcis hvad der skal til inden der igen kan svejses vinyl på det nye gulv.
Derfor er dit spørgsmål en smule mærkeligt.
Det fremgår jo også ret tydeligt af linket du har fået hvordan plader med præfabrikeret rille ser ud og hvordan den bliver beklædt ovenpå.
Her kunne man sikkert lægge en spånplade eller krydsfinersplade i stedet for gulvbrædder og så lægge vinyl ovenpå.
Du undgår ikke et lag ovenpå rillerne inden vinylen.
Fræseværktøj kan købes til billige penge i f.eks. Jem & Fix, men også lejes hos enhver matrialeudlejning og hvordan der skal fræses kan du se i linket eller aftale med den VVS-mand du skal have til at lave rørarbejdet.
Der er ingen halve løsninger ..............
held og lykke med din nye gulvvarme
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-01-11 23:24

Hvorfor stille spørgsmålet 2 gange.... Tror du det hjælper hvis du stiller det en 3 gang.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 31-01-11 01:46

22mm spånplader og vil fræse et spor til 20mm slanger..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-01-11 08:13

hvis du henter en monteringsvejledning til alubakkerne på nettet, behøver du ikke gøre dig mer umage med at stille spørgsmål. der står alt det du spørger om i den vejledning.
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Tilbehoer-Varmefordeling.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-01-11 19:26

Der er mange gode råd her- du kan selv søge videre, for der er flere sider end denne:

http://www.bolius.dk/alt-om/gulve/artikel/gulvvarme-i-nye-gulve-fordele-og-ulemper/

Godkendelse af svar
Fra : _skip

Dato : 02-02-11 20:52

Tak for svaret bennymanden.