/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
50cc vs 70cc
Fra : sakura01
Vist : 942 gange
100 point
Dato : 30-01-11 16:30

Hej
kunne godt tænke mig og få lidt mere skub i min scooter det er en pgo pmx 2 takter
men ved så ikke hvad jeg skal vælge.
har hørt at 47mm cylender 50cc skulle kunne levere lige så meget som en 47 mm 70cc cylender.
har tager trakten og ringen og sat malossi multivare på.
ellers standart . Ønsker godt optræk uden den larmer og vækker opmærksomhed
er der nogen der kan hjælpe.
vh sakura

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-01-11 19:37

Hvad mener du,..? ...
begge de nævnte cylindre har jo samme boring på 47 mm.
hvis du bruger samme krumtap,. får du præcis samme slaglængde,
og dermed samme kubik, (cc / cm3)

hvis du vil øge slagvolumen (kubik) .. bliver du nød til at forøge, enten boring, eller slaglængde,
http://da.wikipedia.org/wiki/Slagvolumen_(motor)

men der findes 1000 måder at forøge ydelsen på,
en af de mest brugte er at forbedre 'åndedrættet'
enten ved at udvide / ændre indsunings arealet, eller tidspunktet,
eller ændre udstødningen... evt en kombination af begge dele,

det bedste er at købe et komplet tun sæt, hvor delene er tilpasset hinanden,

hvis du ikke ved præcis hvad du gør,. kan du sagtens risikere at forringe ydelsen,
tingene skal passe sammen,
hvis du fx forbedre udstødnings-afgangen (uden at forbedre indsugningen)
bliver ydelsen normalt ringere.

ellers prøv at sende en personlig mail til 'scootergrisen'
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=269335
han roder vist med den slags til daglig,

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 31-01-11 01:33

EA.
Selvom boringen er 47mm kan der hentes en masse på "fødesystemet", tænk på de gamle yamaha som var født "i dk" med en cylinder(381) med 2 skyllekanaler. Vi byttede den ud med en cylinder med 3 kanaler(F5B) og fik vel 50% mere power.
Komplet tunsæt er løsningen, køb det i tyskland, det er ca halv pris.

Kommentar
Fra : sakura01

Dato : 31-01-11 08:38

det vil sige jeg ikke bare kan sætte en 47 mm cylender på og regne med at jeg får mere optræk.
der skal laves om på andre ting også.
Hvad består et komplet tun sæt af ?
har ikke så meget forstand på motor.
og er der noge der har en adresse på hvor man kan købe tunsæt i tyskland online.

tak vh sakura

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-11 10:36

Citat
EA.
Selvom boringen er 47mm kan der hentes en masse på "fødesystemet"

Ja,… det har jeg lige beskrevet,...

Citat
det vil sige jeg ikke bare kan sætte en 47 mm cylender på og regne med at jeg får mere optræk.
der skal laves om på andre ting også.

nej,. brug noget der er testet og afprøvet, det kan blive dyrt at eksperimentere på egen hånd,

men det er mange år siden jeg har rodet med knalleter,
dengang var det ret simpelt,
i dag er det meste elektronisk styret, .. både biler MC, mm.
og det giver muligheder for at ændre de dele der styrer indsugnings / indsprøjtnings-mængden og tidspunktet, fx gennem køretøjets CPU (computer)

men søg på nettet, evt, efter PGO klubber, eller forum, spørg andre som har testet delene,
ellers kan det blive en dyr fornøjelse,.. og måske uden virkning,

jeg har lavet en hurtig søgning, og det ser ud til at være masser af ’kloge hoveder’
når du har fundet ud af hvad du skal bruge, kan du sammenligne priserne på ebay.de
(tysk auktionsside)
der finder du et stort udvalg til små priser,

http://www.scooter-tuning.com/fjern_neddroslingerne.htm

http://www.45scooter.dk/tuning/pgotun.htm

http://www.45scooter.dk/

http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=pgo+tuning&_sacat=0&_dmpt=Motorrad_Kraftradteile&_odkw=pgo+tun&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=pgo&_sacat=See-All-Categories

Godkendelse af svar
Fra : sakura01

Dato : 31-01-11 10:53

Tak for svaret EA_HS.