/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering
Fra : gandimand
Vist : 831 gange
500 point
Dato : 30-01-11 11:26

Hej

Har et gammelt hus i Norge fra 1920, som jeg vil isolerer på nyt med ca 30cm rockwool , men kan se at der i den ene ende af loftet ligger sagsmul eller træsponer som isolering , skal jeg bare lade det ligge og isolere ovenpå ??

Frank

Kommentar
Fra : gandimand

Dato : 30-01-11 11:27

der er snak om loftet jeg vil isolere, altså selve gulvet. :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-11 11:58

Jeg ville fjerne det da det brænder som krudt.

Nå ja, et træhus brænder godt, men der er ingen grund til fremskynde det

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-11 12:11

Inden du isolerer så kraftigt, skal du være opmærksom på at din dampspærre er i orden, -og det vil nok ikke være sandsynligt med et hus der er isoleret med træflis, eller hvad det nu måtte være.
Du kan altid gå ind på Rockwool`s side, der er der en masse hjælp at finde, og du kan endda rådføre dig med deres konsulenter.
Og hvis ikke det er Rockwool du havde i tankerne at bruge, så spørg til konsulenterne i det produkt du måtte vælge.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-11 12:45

du skal fjerne det. det samler mus og holder på evt. fugt, så det er ike noget at have liggende der. bare igang med kost og støvsuger.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-11 12:46

og så bør du sørge for at der er en tæt dampspærre. det er absolut det optimale

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 500 point
Dato : 30-01-11 13:43

Hej gandimand !
Det bedste vil være at fjerne savsmuld eller høvlspåner inden du isolerer - gør "gulvet" helt rent og læg så en dampspærre ud, alukraft (med sølvpapiret ned mod gulvet) eller en plastmembran som evt. kan dække det hele uden samlinger. Hvis du bruger alukraft skal det have overlapning og tapes i samlingerne.
Her ovenpå isolerer du - når du vil have 300 mm på, kan du med fordel lægge det i flere lag og sørge for forskudte samlinger, det giver den bedste isolering uden kuldebroer.
god fornøjelse med projektet
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : gandimand

Dato : 30-01-11 17:44

Tak for en meget fin trin for trin beskrivelse ,takker :)