/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Badeværelsegulv
Fra : BerndJ
Vist : 1573 gange
100 point
Dato : 29-01-11 21:14

Har købt 30 år gammel hus. Badeværelses gulv består af mørkerøde fliser, formentlig af ler. Brusenichen er ved hjælp af metalskinner (aluminium?) monteret på gulvet. Jeg vil gerne fjerne brusenichen og bygge en ny af glassten på eksisterende gulv.

Mit spørgsmål: hvordan fjerner jeg nemmest flere år gamle kalkrester og andet gammel snavs, både på fliserne OG i fugerne???

På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-11 21:26

Det er praktisk taget umuligt uden det kan ses....

Men hvorfor også - glasstenene skal vel stå samme sted....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-01-11 21:46

Citat
Fliser
Gulve, vægge, bordplader.

Vask med vand og universalrengøringsmiddel. Brug eventuelt en fin (hvid) skuresvamp til fastsiddende rande, sæberester og lignende.

Kalk: Fjernes med kalkfjerningsmiddel eller eddike. Begge midler indeholder syrer, som kan angribe fugerne. Skyl gulvet eller væggen over med rent vand før afkalkningen, så fugerne mættes med vand og ikke opsuger kalkfjerningsmidlet/eddiken.

fra http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2004/11/16/171525.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-11 22:39

Måske du lige skulle skære 2 riller hvor de glassten skal stå, og fjerne flisen.
Hvis de fliser ikke ligger helt fast og du bygger oven på "løse" fliser, er det ikke så godt.

Når du bygger op i glassten, så læg nogle rustfrie stænger i fugen et par steder, og lad dem stikke ind i den faste væg.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-01-11 08:26

Er det ikke bare nu, at fliserne på gulvet skal skiftes? Før du ofrer tid og penge på at bygge op med dyre glassten?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-11 08:33

du tager en flaske toiletrens med kalkfjerner i. det er noget tyktflydende stads og det bliver liggende der hvor du hælder det på. lad det virke et kvarters tid. så tager du en god stiv børste og giver det en ordentlig gang knofedt. så skal du bare se hvordan kalken er pist væk borte. pas på ikke at få det på en evt gulvrist. den får mørke pletter hvis det sidder for længe på den. skyl meget grundigt med rent vand bagefter og gentag behandlingen hvis det er nødvendigt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-11 09:26

Toiletrens af den tykke med som fjerner kalk er med saltsyre. På deklarationen står det ofte som hydrogenchorid er andet kunstfærdigtnavn . Det er skrappe sager , så brg det med måde. Det ødelægger binderen i fugerne , og kan ætse i flisernes glasur. glasuren kan være nogenlunde modstandsdygtig, hvis den er af den rette art.
fliser i badeværelser er altid lavet af en eller anden slags ler. Det er toilet og vask også. Lerets art og brændingen afgør om det er fajance, stentøj eller porcelain.

På glassten vil du se kalken endnu tydeligere, så lav det nye så det bvliver nemt at holde tørt og rengøre.

Lyt til Eyvind: Den nye væg skal stå på god grund og forankres i siderne. En vinkelform hjælper til afstivningen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-11 11:23

De der ved lidt om det må gerne anbefale mig en indlæggelse hvis nedenstående er helt ga-ga.

Kan man ikke kratte fugerne halvt op, evt. ved hjælp af en vinkelsiber, og så fuge ovenpå ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-01-11 11:50

Citat
anbefale mig en indlæggelse

Et EFTERSYN kan anbefales

men jo - det kan man godt på så gammelt et gulv - der er sikkert ikke "fugtsikring" under.

Ellers kan du nemt skære hul i den.

Citat
består af mørkerøde fliser, formentlig af ler.

De er næppe glasserede og derfor tvivler jeg på at "mærker" kan fjernes - det er "groet" ned i flisen. og så gør div. afkalkningsmidler mere skade end gavn....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-11 14:06

Hvis du både vil lege håndværker, og samtidig springe over hvor gærdet er lavest. Tja så er der nok en indlæggelse på vej.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 30-01-11 14:26

der er ingen vådrums sikring i dit gamlr gulv så fjern det gamle gulv og starte påny med vådrums sikringnyt gulv glas væg oven på det vil du blive mest tilfreds med er du i tvivl spørg hos teknisk forviring undskyld teknisk forvaltning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-11 15:53

Citat
Hvis du både vil lege håndværker

Har jeg gjort siden jeg var 5 år, men nogle ting skal jeg have skåret ud i pap, eller holde nallerne væk....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-11 16:10

Ok - men den eller de glasvægge skal forankres og du bør naturligvis lave noget vådrumssikring.

Fuger som forbinder gulv - væg eller væg - ny væg (hjørne) bør være gummifuge, og det findes i samme farve som alm. fugemateriale.

Som andre har sagt, så skræld alle fliserne af, og læg nye fliser på den rigtige måde - så bliver det godt.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 02-02-11 17:41

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-02-11 18:16

Citat
De er næppe glasserede og derfor tvivler jeg på at "mærker" kan fjernes - det er "groet" ned i flisen. og så gør div. afkalkningsmidler mere skade end gavn....

Jeg ville også være meget forsigtig med brug af toiletrens på dette gulv...