/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bage rodfrugter hvor længe?
Fra : Maksimus
Vist : 3942 gange
100 point
Dato : 29-01-11 15:32

Hejsa.

Jeg vil gerne købe en masse rodfrugter og skrælle dem og skære dem i skiver og smide dem sammen ind i ovnen. Hvor længe skal de have?
Skal nogle af dem ind senere osv? Eller kan jeg bare smide det hele ind samtidigt?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-01-11 15:43

Hejsa.
jeg plejer bare at smøre et fad og lægge dem i ...gi' ligt salt og peber og ind i ca. 1 timestid.

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-11 15:56

Hvis du skærer dem i max 5 mm tykke skiver, krydre dem efter smag, og lægger dem i et lag på f.eks. bagepapir skal de kun have ca. 20-25 minutter ved 200-220 grader. Jeg tager dem ud når de er begyndt at blive brune. Vend dem evt. i et par spiseskefulde olie inden, så bliver de ekstra lækre. Jeg lægger dem ind samtidig. Kartofler er nok dem der er først færdige, men dem kan jeg godt lide ekstra brune og godt gennembagte.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-01-11 17:34

Der er nogle rodfrugetr, der skal have væsentlig længere tid end andre, f.eks. rødbeder. Så du skal lige være opmærksom på det. Ellers får du enten udmosede rodfrugter eller nogle der er alt for faste til at spise.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-11 20:31

Uanset hvilken tid du har bagt dine rodfrugter i, så er det alt for lang tid nu, skynd dig at få dem ud af ovnen, de anbefalede 60 minutter er gået for længe siden

Kommentar
Fra : larve2

Dato : 29-01-11 21:00

en time er da ikke helt galt - kommer helt an på hvor fint du skærer dem ud. Men blandede rodfrugter tager ikke skade af at ligge på bagepapir, hvis ca. 180 grader bliver de ikke brankede men gerne brune...Og de tager bestemt heller ikke skade af at blive drysset med salt og peber, rigeligt med timian og dryppet med lidt honning - fx lavendel eller akaciehonning. Særlig lækkert ved lidt lavere varme (140-150) og lidt længere tid. Kunsten er i virkeligheden at de gerne må have en smule "bid", så der er møre men ikke udmosede.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 30-01-11 23:27

Tak for svarene.. Alle var goe, svært at vælge en