/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Johanne fra Fur
Fra : svendgiversen
Vist : 757 gange
120 point
Dato : 29-01-11 10:58

Mit første og andet Birthe tip spørgsmål er nu så langt at kun/højest tre kan følge med og bidrage,
så jeg trækker nu sagen om Peders to koner og den rigtige fra Fur over i et andet spørgsmål...

Peders rigtige kones familie fører også til Birthes tredie og fjerde tipoldeforældre,
og hører så ikke til det tidligere spørgsmål.

Om Johanne, først dette fra vith: Her er hun i 1870

Viborg, Harre, Fur, x, ., 7, FT-1870, A9224
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Sørensen 48 gift Huusfader Fisker .
Mariane Jeppesen 45 gift Huusmoder . .
Johne Kiersten Jensen 17 ugift Barn . .
Kirsten Marie Jensen 14 ugift Barn . .
Søren Jensen 13 ugift Barn . .
Jensine Jensen 10 ugift Barn . .
Ane Jensen 5 ugift Barn . .
Anders Jensen 4 ugift Barn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 11:14

Mere om Johanne:

jeg har fundet Jens Marinus Nielsen i AO født 29 apr 1889 bliver døbt 21 juli 1889
med mor Johanne Kirstine Jensen men hun er 35 år, hun er så født ca 1854?

Ifølge FT 1890 (opslag 40) er Johanne Kirstine Jensen født i Fur Sogn.
Hun er angiveligt 35 år i 1890, så hun må være født omkring 1855.
Der er en Johanne Kirstine Jensen født 14 dec 1852 her:
KB 1844-1864 Fur, Harre, Viborg opslag 58 nr 19

Viborg, Harre, Fur, Engelstskov, Huus, 9, FT-1860, A9223
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Sørensen 37 gift Fisker Fur
Mariane Jeppesen 36 gift Hans Kone Fur
Johanne Kirstine Jensen 7 ugift Deres Børn Fur
Kirsten Marie Jensen 5 ugift Deres Børn Fur
Søren Jensen 4 ugift Deres Børn Fur
Jeppe Jensen 2 ugift Deres Børn Fur
Jensine Jensen 1 ugift Deres Børn Fur

Og jeg som troede Salling var delt i Nørre og Søndre del, havde slet ikke tænkt på Harre og Fur.
På den lille ø må Jens Sørensen født ca 1822 og Mariane Jeppesen født ca 1825 være let at finde...

Og om Peders alternative kone: Som jeg tror er forkert gift med en anden Peder Kristian Nielsen?

Viborg, Nørre, Jebjerg, Nannerup By, en Hus, 21, FT-1880, C5355
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mette Marie Krestensdatter 77 Enke Husmoder lever af sin Jordlod Thise Sogn, Viborg Amt
Peder Kristian Nielsen 33 Gift Medhjælper Daglejer i Agerbruget Her i Sognet
Maren Katrine Mortensen 33 Gift hans Kone Odense !! Sogn, Viborg Amt
Mette Marie Nielsen 10 Ugift hans Børn Resen Sogn, Viborg Amt
Niels Nielsen 7 Ugift hans Børn Her i Sognet
Ane Marie Nielsen 4 Ugift hans Børn Dito [Her i Sognet]

Her er han da gift med Maren Kathrine Mortensen.

Og fra Winter Jensen slægten:

Fornavn: Maren Cathrine Efternavn: Mortensen       Køn: Kvinde
Født: 24 april 1845 69 34 -- Oddense, Hindborg, Viborg, DNK

Så har I vist alle oplysninger fra det tidligere spørgsmål...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 12:52

Balling er i Salling

MARIANE JEPPESDATTER Birth: 10 JUN 1825
Christening: 10 JUN 1825 Balling, Viborg, Denmark
Father: JEPPE CHRISTENSEN
Mother: METTE NIELSEN

Kan det være moderen til Johanne?
Indvending: Født på Fur, men der finder jeg hende ikke...

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 120 point
Dato : 29-01-11 16:10

KB 1844-1864 Fur, Harre, Viborg opslag 58

Johanne Kirstine Jensen født 14 dec 1852
Forældre: Jens Sørensen og Mariane Jeppesdatter

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-01-11 16:15

Hov, det var jo hendes mor, du ikke kunne finde.

Mariane er født i Balling:

Viborg, Rødding, Balling, Sønderballing, en gaard, 26, FT-1845, B6110
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Mette Nielsdatter   58    Enke(mand)      gaardmandsenke   Lem sogn Viborg amt
Mette Kathrine Jeppesdatter   34    Ugift      hendes børn   Balling sogn Viborg amt
Christen Jeppesen   32    Ugift      hendes børn   Balling sogn Viborg amt
Niels Jeppesen   24    Ugift      hendes børn   Balling sogn Viborg amt
Søren Jeppesen   22    Ugift      hendes børn   Balling sogn Viborg amt
Mariane Jeppesdatter   20    Ugift      hendes børn   Balling sogn Viborg amt
Maren Jeppesdatter   19    Ugift      hendes børn   Balling sogn Viborg amt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-01-11 16:33

Marianes dåb er her

KB 1813-1891 Balling, Rødding, Viborg opslag 33

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-11 11:02

Det var så den rigtige ovenover: Balling er i Salling

Når hun er tilflytter til Fur mon faderen Jens Sørensen så er født der ca 1822?

Vi har ikke hørt fra Winter Jensen kilden endnu?

Birthes tvilling søster har mere om slægten, men det er jo nok fra deres onkel med Johanne fra Fur,
og jeg tror ikke Peder er gift to gange men at der er mindst to Peder Christian Nielsen??

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-01-11 10:09

Jens Sørensen er født 3/3 1822 Fur (KB 1813-1830 Fur opslag 48)
Forældre: Søren Jensen og Johane Mortensdatter.

i 1834 er Johanne Mortensdatter enke:

Viborg, Harre, Fur, Voiel, en Gaard, 107, FT-1834, A9219
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Morten Mortensen   45    gift      Gaardmand. lever af sin Jordlod
Helvig Christensdatter   55    gift      Hans Kone
Morten Mortensen   20    ugift      deres Børn
Christen Mortensen   18    ugift      deres Børn
Jens Mortensen   16    ugift      deres Børn
Jens Mortensen   13    ugift      deres Børn
Johanne Mortensdatter   49    enke      Indsidder. lever meest af Almisse
Jens Sørensen   12    ugift      deres Børn
Morten Sørensen   8    ugift      deres Børn

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 10:41

Jens Marinus Nielsen i AO født 29 apr 1889 bliver døbt 21 juli 1889
Ham finder du på AO 1901 Jebjerg opslag 245

(mor Johanne f. ? dec. 1852 Fur)

MVH
modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 10:44

Tak vith,
hun er så født ca 1785 og hendes mand Søren måske lidt ældre?

Så er vi også langt tilbage i 1700 tallet der...

Det vi mangler er spinnesiden for Johanne Kirstine Jensen født 14 dec 1852 på Fur,
hendes far Jens Sørensen er jo så også fra Fur,
men moderen Marianne Jeppesen er født ca 1824 men hvor??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 10:48

Maren Katrine Mortensen
hende finder du død 7 april 1883
AO Jebjerg 1854 1883 opslag 150

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 10:51

Ja Kirsten,
jeg er glad for at du bekræfter at moderen hedder Johanne,
det er jo det vi er uenige med John Damm Sørensen i slægten Winther Jensen fra Rødding om.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-01-11 10:55

Ved Peder Kristian Nielsens vielse (KB 1884-91 Jebjerg opslag 39) den 23/11 1886 ståpr der at han er Enkemand og at ægteskabet med Johanne Kirstine Jensen er hans 2. ægteskab.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-01-11 11:09

Mariane Jepsdatter er født 10/6 1825 i Balling
Forældre: Jeppe Christensen og Mette Nielsdatter

KB 1813-91 Balling, Viborg opslag 33

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 11:17

Tusind tak begge to,
så alligevel to ægteskaber, men Peder kan da ikke leve til 1946, som Birthes gamle onkel påstår?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 11:33

Maren med tre børn er født i Oddense ikke Odense:
Født: 24 april 1845 69 34 -- Oddense, Hindborg, Viborg, DNK

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-11 11:36

Hendes ældste datter er født i Resen,
mon hun er gift der eller i Oddense eller Jebjerg? ca 1868??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 31-01-11 12:00

men Peder kan da ikke leve til 1946, som Birthes gamle onkel påstår?
NEJ! Det gjorde han ikke
Død 21 feb. 1912
AO Jebjerg 1912-1926 opslag 130

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-11 10:11

Tak for svaret vith.