/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Liter - litre - liters
Fra : FrejaFlop
Vist : 2602 gange
20 point
Dato : 28-01-11 15:02

Hej Kandu

Hvordan siger man: 10 liter - på engelsk?

Er det liters eller litre når man vil sige liter i flertal.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-01-11 15:07

10 liters

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-01-11 15:17
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 15:17

Answers.com - How many liters are in one gallon
1 US gallon = 3.785 411 784 liters. 1 UK (Imperial) gallon = 4.54609 liters. 1 liter = 0.26417205 US gallons 1 liter = 0.21996919 UK (Imperial) gallons Conversion to other ...

wiki.answers.com/Q/How_many_liters_are_in_one_gallon · Cachelagret side

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-01-11 15:32

- tror Svend har snapset sin frokost. Som Smokei rigtigt skriver: "Ten Liters"...

God weekend.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 15:44

Jeg har ikke snapset, men kommer bare med dokumention for at det hedder "liters" ikke "litre".

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-01-11 16:01

- undskyld Svend, hvorfor gøre det nemt...

God Weekend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-11 17:17

Nu er det sådan at kagekoner og den slags skriver liters og på dansk også bruger flertalsbøjning på måleenhere.
Fysikere , ingeniører og andet godt fagfolk ville aldig drømme om at bruge flertalsform på SI enheder.
Der ere standard for hvordan de skal skrives.

liters og meters er typisk amerikansk kagekonesprog.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 28-01-11 17:49

Du har ret transor, jeg var også lige ved at skrive at det var en international enhed,
men nu blev der jo spurgt om hvad man skriver på engelsk, og så fandt jeg et engelsk eksempel...

Iøvrigt er alternativet fransk og ikke flertal: une litre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-11 19:52

SI systemet har officielt og ved lov været gældende både i UK og USA i mange år.

Så den med liters er der kun gamle kagekoner som bruger.

Men amerikanske myndigheder ved godt at de har et problem, med de lidet autoritetstro borgere, som mener at de ved bedre. Misforståelser af måleenheder har kostet dem dyrt i mislykkede rumprojekter og meget andet.

Prøv at se hvordan NIST prøver pædagogisk at forklare hvordan enheder skal skrives i et videnskabeligt skrift , for at det kan accepteres.

l http://physics.nist.gov/cuu/Units/rules.html

NB undskyld de mange tastefejl i mit forrige indlæg. Det ærgrer mig at man i kandu ikke kan rette gamle indlæg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 20:00

>flertalsform på SI enheder

Dengang jeg arbejdede brugte jeg m^3 ikke L

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 28-01-11 21:17

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-11 21:46

Selv tak,

brug altid Si enheder

1 liter er 1*10^-3 m^3