/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Mumier brugt som brændsel
Fra : Christa.N
Vist : 1857 gange
500 point
Dato : 28-01-11 11:39

Jeg har på et tidspunkt læst at man i en periode i 1800 tallet, brugte i tusindvis af Egyptiske mumier som brændsel i damptoge og skibe.

Jeg leder efter artiklen - i en google søgning popper der en masse debatter op om emnet, men jeg kan ikke finde det videnskabelige dokument / bevis.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-11 12:04

Det kunne så kun være englænderne der jo var i Ægypten dengang, der var jo ikke ligefrem masser af træ eller kul i området, og engelske arkæologer gravede jo efter gammel kultur så det halve kunne være nok.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 510 point
Dato : 28-01-11 12:24
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-01-11 16:01

Jeg har hørt det samme, men det var dog ikke menneske mumier de brændte, de har så mange kattemumier, så det var nogle af dem man brændte.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-01-11 17:28

Citat
- åbenbart en "and":

ja, jeg ved at være tilbøjelig til at tro at jeg på et tidspunkt er hoppet på en 130 år gammel vandrehistorie

Synes bare at jeg havde læst en seriøs artikel om gravrøvere, der flåede mumierne fra hinanden, for at finde amuletter og andre skatte, der var viklet med ind....
- og at diverse æteriske olier og andet, virkelig kunne få de gamle mumier til at brænde godt på damptogene - det var billigt og der var masser af dem !

Og så er det måske en vittighed Mark Twain har fyret af.......

God weekend

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-01-11 17:32

Citat
Jeg har hørt det samme, men det var dog ikke menneske mumier de brændte, de har så mange kattemumier, så det var nogle af dem man brændte.

Det ville være noget nemmere at acceptere, hvis de har brugt mumier som brændsel og det så var dyremumier....

Kan du huske om du har læst det et sted ?

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-01-11 17:38

Citat
engelske arkæologer gravede jo efter gammel kultur så det halve kunne være nok.

Jep det var englændere, der i den periode "stjal" Egyptens kulturskatte og (bort)førte værdierne til Europa.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-01-11 20:58

Jeg har set det på Discovery for flere år siden, at Ægyptiske bønder fandt dyremunier forskellige steder nedgravet. Og de blev brugt til brændsel.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-01-11 21:42

Hmm prøver lige at forøge pointene.......

Godkendelse af svar
Fra : Christa.N

Dato : 30-01-11 09:46

Tak for svaret Stouenberg.