/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gennemstrømsvandvarmer.
Fra : jesper.s
Vist : 986 gange
100 point
Dato : 27-01-11 09:19

Hvor finder jeg en Gennemstrømsvandvarmer til 220V. Jeg ved det eksisterer, men kan ikke finde en.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-11 09:55

Med 220 V vil du i danmark være begrænset til en effekt på ca.2,5 kW , og det går kun godt hvis der ikke er andre forbrugere på den pågældende gruppe. Det bliver en ret tynd vandstråle, hvis du skal have badevandstemperatur, og indløbet er almindeligt koldt vand på ca 5°.

Køb hellere en lille varmvandsbeholder. Man kan sagtens nøjes med 10 l til et brusebad. Der blandes jo koldt vand i. Husk at temperaturen skal være så høj, mindst 55° så der ikke gror legionella.
Højere temperatur giver øget kalkafsætning, så det er et kompromis.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-01-11 11:02

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1325

Den første og mindste kører på 230V, men jeg er tilbøjelig til at give transor ret. De døjer med at følge med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-01-11 11:08

Vær for øvrigt opmærksom på at den lille kun er beregnet til et tappested og altså ikke egner sig til et helt hus.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-11 11:12
Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-11 11:17

Se lige på metros data . 230 V 15 A , 4kW De kan ikke regne.

Alligevel angiver de vandstømmen til 2 l /minut ve 25 K.
Der menes formentlig 25 ° opvarmning. Det bliver køligt badevand, men kan vel lige gå an til håndvask.
Du må i almindelighed i Danmark ikke sætte15A sikring i en 230 V gruppe.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-01-11 11:40

Citat
Du må i almindelighed i Danmark ikke sætte15A sikring i en 230 V gruppe.

De angiver sikringen til 16 A så mon ikke det er for de tager strøm fra et kraftstik

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-01-11 14:08

Jeg vil tro at den delta T er er over veksleren er 25 K. Dvs at 2l vand bliver varmet 25°C fr inlet til outlet på veksleren. Og hvis vandet kommer ind på 8°C så er det jo 33°C så kan det da godt bades i.
Men det er for koldt for mig. Jeg vil gerne have det så varmt som muligt. Sådan er vi jo så forskellige

Transor, der er jo også mange enfasede vaskemaskiner, tørretumbler, opvaksemaskiner og komfurer der kørere på 16A. Det er jo et spørgsmål og at installere det i den rigtige gruppe

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 27-01-11 15:24

Hvor står det lige i SB, at man ikke må sætte en 16A sikring i en 230V gruppe????

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-01-11 15:42

Selvføldig må du sætte 16a i en 230v grupper, men så skal resten at installationen også være lavet til 16 ampere, men enu engang drejer man af fra hvad der enligt blev spurt om........Men hvis du havde muligheden og kunne sætte en genmenstrømsvandvarmer på 3 faser var det langt at fortrække.......

Bassebo....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-11 20:04

Til liteon114 og andre

Det drejer sig ikke om sb.

BNu skrev jeg Danmark og i almindelighed, for der er da steder,hvor det går an. .

Selv om installationen er dimensineret med ledere og andet materiel til store strømme, vil hyppige koblinger give generende spændingsvariationer i nettet. Derfor er der i fællesregulativet regler, som er særlig stramme for enfaset tilslutning af store forbrugere som kobler tit. En gennemstrømningsvandvarmer hører til den slags.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 28-01-11 09:04

Tak for svaret Fijala.