/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Invertering af matrice - klasse/metode
Fra : nyfigen
Vist : 1001 gange
300 point
Dato : 27-01-11 05:55

Er der nogen der ved, hvor jeg kan finde noget java, der inverterer en matrice?
Det kan være som en .class fil eller helst kildekode som en .java fil.

Med venlig hilsen
nyfigen

Accepteret svar
Fra : Forvirret

Modtaget 310 point
Dato : 27-01-11 06:41

Jeg har ikke lavet det før, men du er måske ude efter JAMA: http://math.nist.gov/javanumerics/jama/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-11 10:24

Hvis jeg ellers husker faget anvendt matematik, nummerisk analyse godt nok, er der ikke en unuversalmetode, som klarer alle typer matricer. De iterative er hurtigst og ofte bedst, men vil ikke altid konvergere.

Jeg har set programmer til regneark mv, hvor det selv finder en passende metode, og skifter metode, hvis den ikke går.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 15:53

Anskaf hellere mathlab,

se eksempelvis her:
http://www.math.utk.edu/~ccollins/GS2006/Lab/13.html

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 28-01-11 04:46

Tak for svaret Forvirret.
Det var netop hvad jeg havde håbet på.
mvh nyfigen