/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Striber af lys
Fra : tifosi
Vist : 711 gange
25 point
Dato : 25-01-11 22:13

Hej
Kan nogen mon hjælpe?
Gustav på 4 år, har spurgt mig hvorfor lyset i lygtepælene laver lange striber af lys, når vi kører i bilen tidligt om morgenen.
Jeg aner det ikke, og håber på at nogen af jer gør.
Mvh Henriette

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 25-01-11 23:36

Hej Henriette

Jeg er ikke helt med på spørgsmålet. Kan du evt uddybe "lange striber af lys"?

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-01-11 23:38

Citat
Jeg er ikke helt med på spørgsmålet. Kan du evt uddybe "lange striber af lys"?

Den er oss`` lidt tåget hos mig

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-01-11 03:15

Den er svær, og det er nok ikke det, jeg svarer, du spørger om
I dag bruger man ikke kun en slags lamper, der er en "højere" mening med belysninger. Der er f.eks. speciel lys, når man bevæger sig ud på en gangsti - her skal det være let at orientere sig, og derfor bruges et varmt hvidt lys, som ikke blænder.
Kort sagt, vil jeg tro, at nogle kloge hoveder, har vurderet, at denne belysningsform med de lange striber lys, oplyser vejbanen fornuftigt - "trafiksikker lys".

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-01-11 05:21

det er glaset opbydning på lygterne der bryder lyset(striberne) og reflektoren (sølv) udfomning der gør at spredningen se ud som den gør og lyskilden giver lyset

ps! du kan IKKE se lys du kan kun se reflektionen

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 25 point
Dato : 27-01-11 06:14

Jeg er også lidt forvirret, er det kun når bilen kører, lyset laver lange striber af lys, eller er det også når i står stille, er det kun Gustav der ser det, eller gør du også, er det på vejbanen (evt kun når det er vådt/glat) eller hvad.

Helt banalt kan det være en godt slidt eller fedtet forrude (bl. a. af viskerne) der "trækker" lyset i retning af viskernes centrum.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-11 09:40

Mon ikke knægten mener lange skygger ?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-01-11 17:39

Ja det er lidt kryptisk. Mon det er lysets refleksion i regndråberne, som Gustav taler om? Eller er det i vandpytterne på vejen?

Kommentar
Fra : tifosi

Dato : 27-01-11 22:48

Hej med jer.
Tusind tak for alle jeres svar. Jeg kan godt se at jeg har formuleret mig lidt uspecifikt. Jeg vil undersøge fænomenet lidt nærmere i de næste par dage, så jeg kan svare på alle jeres spørgsmål. Umiddelbart tror jeg mest på svaret fra rotw.
Gustav og jeg kan begge se "striberne" og det er ikke kun i regnvejr, men jeg har ikke undersøgt om det kun kan ses når vi kører i bilen, eller også når vi står udenfor. Dog er det på en helt bestem vej-strækning det ses, så måske der også er noget rigtigt i svaret fra katekismus.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-11 06:23

du vil kun opleve det når du er bag lygten og ikke når du kiger ind i lygten

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-11 06:25

nu er din knægt jo ikke særlig høj og vist du kigger for siden kan det godt ske at hvis glaset har vandrette "striber"

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-01-11 23:37
Kommentar
Fra : tifosi

Dato : 30-01-11 19:23

http://www.teddyolsen.dk/files/uddannelse/eksamensprojekt/lystillaeg_registreringaflysikbh.pdf

På ovenstående link som katekismus har lagt ind, er der på side 23 noget der minder om lysfænomenet, jeg har spurgt om. Det er lysmasten, der lyser på Østerbro Stadion.

Lygtepælene som vi kører forbi trækker samme lange striber, dog ikke i to adskilte massive stråler, men i mange tynde striber som en slags nedadgående vifte. Kan dette mon hjælpe jer til et mere præcist svar?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-02-11 21:46

Striberne på billedet skyldes uden tvivl partikler i luften, som lyset reflekteres i. Det kan være vand/tåge eller støv.

Når der er mange striber, som du skriver kan det jo skyldes at lampen lyser i en slags vifteform.

Den store lampe på billedet har, hvis du kigger godt efter, 2 tynde stråler i starten.

Det er alligevel lidt spøjst, for selv om lampen skulle have lameller eller lignende, som giver skyggevirkning, så bør strålen alligevel flyde sammen.

Hvis du virkelig vil til bunds kunne du jo tage et billede vi kan kigge på!

Men det er i hvert fald mit bud lige nu

Kommentar
Fra : tifosi

Dato : 24-02-11 21:29

Lige for en god ordens skyld lukker jeg denne tråd med en sidste kommentar. Vi har nu testet nogle af jeres forslag. Strålerne skyldes ikke damp, tåge eller regnvejr. Tilgengæld ses de kun gennem bilruderne. Når vi ruller vinduerne ned, ser lyset helt normalt ud. Fænomenet opleves når vi kører hen imod lygtepælen. Forruden er meget gammel (og beskidt), så det bedste bud må være vagnr med en slidt forrude.

Til jer alle sammen; tak for jeres kommentarer.

Godkendelse af svar
Fra : tifosi

Dato : 24-02-11 21:30

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-11 05:35

Selv tak, tifosi.

Måske kan problemet (i hvert fald delvis) klares med nye vinduesviskere, det fjerner ikke sliddet, men forhåbentlig mere af snavset.