/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bonderup Thy
Fra : modersvilje
Vist : 895 gange
100 point
Dato : 25-01-11 13:47

Jeg har i en kirkebog, ved en barnedåb fundet en fadder:
Stationsforstander J. Nielsen Bonderup Thy
Ham vil jeg gerne finde i FT 1911 & 1916

Men for en køvenhav'ner er det en "håbløs" opgave
Hvilket Amt og sogn skal jeg starte i ????
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 14:00

prøv Skræm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 14:07

Det kan også være Haverslev eller Bejstrup men Skræm er nærmest.

Og det er Hjørring ikke Thisted Amt.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-01-11 14:11

Dette er hvad jeg selv har fundet:

(jeg tror at alt dette er Thy?)
Bonderup Svingelbjerg Gislum Aalborg
Bonderup Kongens Tisted Gislum Aalborg
Bonderup Haverslev Øster Han Hjørring
Bonderup Ellidshøj Hornum Aalborg
Er alle disse stationsbyer?

Men uden er adresse er det en "håbløs" opgave

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 14:11

Sorry, hovedparten af Bonderup er under Haverslev

http://www.p-lindstroem.dk/haverslev/haverslevindex.html

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 25-01-11 14:17

>Bonderup Haverslev Øster Han Hjørring... er den rigtige

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 14:23

Her er han:

Hjørring, Øster Han, Haverslev, Bonderup, 8, 1, FT-1911, B7057
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johs Nielsen 14/03/1878 Gift husfader Stationsforstander Ranlev Aarhus Amt
Ellen M. Nielsen 15/07/1882 Gift husmoder Horslunde Maribo Amt
Jørgen Fris Nielsen 17/07/1882 Ugift barn Aalborg Aalborg Amt
Helene E. Nielsen 12/03/1907?? Ugift barn Aalborg Aalborg Amt
Karen M. Nielsen 01/06/1908 Ugift barn Gudum Sogn Aalborg Amt
Astri Pedersen 04/10/1892 Ugift tyende Tystrup Sjælland

Miraklerne tager lidt længere tid...

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 25-01-11 14:23

Tak for svaret svendgiversen.
Bonderup Haverslev Øster Han Hjørring... er den rigtige
JA han er fundet
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-01-11 14:25

Hej igen
Jeg gik en "omvej" fandt ham på AO
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 25-01-11 14:26

Tja... Ingen af dem ligger jo i eller nærved Thy...

Jeg stødte lige på
Bonderup Forsamlingshus
Østergade 37
9690 Fjerritslev

Så er vi da i Han Herred, og så er der intet i vejen for, at manden kunne bo i Thy...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 25-01-11 14:33

Øhm... glem det... Det er Bonderup pr. Haverslev, jeg har fundet... Det ligger lidt nordøst for Fjerritslev og Bejstrup...

Og Bejstrup er som bekendt biskoppens torp, hvor Knud den Hellige var indlogeret, mens lokalbefolkningen nedkæmpede hans hird på Aggersborg nord for Løgstør og smed dem i vandet i pendulfart. Men det er jo en helt anden historie, der dog kan blive aktuel, hvis du når tilbage til 1100-tallet...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 25-01-11 14:35
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 14:44

Ja fætter, men min nye kone har en søn der bor lige i nærheden, så jeg kører ofte der forbi.
Og jeg tror ikke spørgeren modersvilje er kommet helt tilbage til 1100 tallet, ikke endnu...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 25-01-11 14:57

Af nedenstående ses, at jurisdiktionen i Han Herred tilsyneladende lå i Thy(?):
http://www.bolyhne.dk/Slaegtsforskning/Kilder/tingboeger/TingbogerfraThistedKobstad1670-1711(2,83Mb).doc

Så det kan forklare, hvorfor Bonderup fejlagtigt henlægges til Thy.

Og ja, fætter Svend. Jeg burde også vide det... Jeg har boet i Løgstør og Øsløs, men øst for Fjerritslev kniber det med geografien...