/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gastrik
Fra : ans
Vist : 2136 gange
100 point
Dato : 24-01-11 18:29

Jeg læste dette tip om gastrik

http://www.kandu.dk/tip21487.aspx

Så læste jeg lidt mere på nettet, jeg fandt så denne opskrift

Citat
1,25 dl balsamisk æble- eller blommeeddike
100 g sukker

Smelt sukkeret til karamel på en pande el. i en tykbundet gryde.
Hæld eddiken på og kog igennem til karamellen er opløst, og konsistensen er som sirup med både bitre, syrlige og sødmefulde toner.

http://www.clausmeyer.dk/da/opskrifter_/jul_med_meyers/gastrik_-_til_justering_af_saucer_og_gryderetter_.html?recipeid=21

Det er så en opskrift fra Claus Meyer ..... så søger jeg videre og finder denne side, hvor der står

"Ukendt oprindelsesland ... kilde ikke anført

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=26539

Mit spørgsmål er så:

"Er det Claus eller Per, der har opfundet den opskrift" ????

Til orientering, så er Per bruger på kandu, men det tvivler jeg på at Claus Meyer er.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-11 18:32

Det er nok som det plejer at være

http://www.kandu.dk/Spg148295.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-01-11 18:46

Citat
Er det Claus eller Per, der har opfundet den opskrift" ????

Jaaa jeg er da sikker på det ikke er Per

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-01-11 18:53

Ingen af dem, en søgning på gastrique recette (fransk for hhv gastrik og opskrift) giver 131000 hits!

Men, det må alligevel være noget ret nyt, et hurtigt kig i div franske kogebøger giver ingen opskrifter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 19:23

Citat
"Er det Claus eller Per, der har opfundet den opskrift" ????

Jeg holder med Vagnr

Ingen af dem

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-01-11 19:52

Jeg kan se at franskerne bruger gastrique som basis for fx and a l'orange, altså sukkeret er karameliseret inden det bliver til så'n noget sursødt noget.

Så er det jeg kommer til at tænke på klassisk rødkål (ikke den klassiske i store glas, altså) hvordan ville det nu lige smage at lave rødkål med gastrik som basis?

Nu plejer jeg at bruge rødvin i stedet for eddike, og ingen sukker i min rødkål, men det ku' da være sjovt at prøve, bliver tidligst næste jul (der er nogle der savner den sursøde rødkål).

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-01-11 20:47

jeg går med i koret af dem, som ikke mener det er Per eller Claus, der er ophavsmand. Her i Frankrig, hvor jeg er nu, er gastrique en kendt sag.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-01-11 09:29

Ja, hvis du læser deres side, vil du kunne læse, at det er ældgammelt i fransk madlavning. Det er vist kun os her i Danmark, der ikke har opdaget det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-01-11 11:43

Fransk, ja,

http://www.madabc.dk/frontpage.aspx?id=0&dbid=a1a1712d-2fb1-4ec6-85f5-f3d29515a42c

gammelt nej.

Begrebet findes ikke i mine gamle franske kogebøger, inkl en fra 1949 med oversigt over madbegreber, og oversættelsen af gastrique i min fransk-dansk ordbog fra 1979 er udelukkende om mave-, gastrisk, mavesaft, det samme gælder en søgning på gastrique i 1999, få hits, alle om mave(sygdomme).

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-01-11 12:41

Citat
gammelt nej

Nu er alt jo relativt, Vagn. Hvad er gammelt?
Jeg kan ikke lige finde et bevis på det her og nu på danske hjemmesider, men når jeg bladrer i franske opskrifter, så henvises der ofte til en gastrique..

Réaliser une gastrique avec le sucre et déglacer avec, le vinaigre de vin rouge et de balsamique.

Jeg skal være sammen med et par fanskmænd i morgen, så skal jeg spørge dem om det er et nyt begreb.

Mange hilsner fra pifo, der lige nu nyder et glas rosévin på en 20 grader varm terrasse i Provence.

jeg sender lidt varm brise hjem til jer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-01-11 13:41

Pifo, jeg er misundelig, men enig i at gammelt er et relativt begreb, min kommentar var til Thyregod8's ældgammelt!

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-11 13:57

Fra Meyers madhus: Franskmændene har igennem hundrede år brugt gastrik til at få sovsen til at smage af mere.
Gastrik fungerer som et korset for saucens aromaer og gør det muligt at lave en fremragende sauce uden fedt. Den giver så at sige fonden/bouillonen og i den sidste ende saucen struktur, for det er sådan man oplever det når den flade smag og det evt. fedtet i saucen pludselig får modspil.

Når du tilsmager sovsen med gastrik skruer du op for sødme, bitterhed og friskhed. Tilsæt én teske af gange indtil du er tilfreds med velsmagsintensiteten.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-01-11 14:42

OK, Thyregod8, jeg giver mig, har fundet en reference til Gastrique med forklaring fra 1938
http://fr.wiktionary.org/wiki/gastrique det vil jeg godt kalde gammelt, ovenikøbet æld-

Hverken Meyer eller Per kan tage æren for det, så er spørgsmålet, hvor meget inspiration, transpiration og god gammeldags afsskrift de herre har brugt!

Heldigvis har jeg også fundet et par opskrifter kinarejer med appelsingastrik, og andebryst med citron-ingefærgastrik, så søgningen har ikke været helt forgæves.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-01-11 15:38

Jeg har også kigget mere på siderne, og kan se det kan bruges i mange sammenhæng, f.eks. også til pensling stegekød, vel også velegent til grillen til sommer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-01-11 16:06

Egentlig er sur-sødt ikke mit store nummer, men skal prøve kinarejer med appelsingastrik til frokost i morgen, så må jeg se om det bliver en succes!

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 28-01-11 16:15

Tak for svaret Thyregod8.