/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lav fugtighed inde i huset
Fra : futze
Vist : 1637 gange
100 point
Dato : 24-01-11 17:46

Jeg har et Genvex anlæg der skifter luften ud samtidig med at den forvarmer den friske luft.
Det giver en utrolig lav fugtighed inde i huset.
Hvor er grænsen for ubehag, og hvor det kan være skadeligt at opholde sig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 18:01
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-01-11 20:13

Mærk efter/lyt til din krop.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-11 21:32

Under danske forhold ingen gener for helbredet. Dog kan forekomme gener fra meget tør luft (efter danske forhold), der kan genere med støderi fra katte og hvis man har kunststof møbler/tæpper. Men helbredsmæssigt eksisterer begrebet "tør luft" i DK ikke, hvis man spørger dr Jens Korsgaard, der før i tiden var den førende forsker indenfor indeklima.

Fordelene er: Alle husstøvmider dør i tør luft. Det har du godt af. Ligeledes har dit hus godt af maksimal affugtning.

Praktiske gener: Katten støder. Bussemændene bliver tørre og er svære at pille ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-11 21:34

Iøvrigt er generne ved for høj luftfugtighed magen til (undtaget støderiet fra katten). Men husstøvmideallergi giver ligeledes tørre slimhinder.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 25-01-11 08:24

I frostvejr vil luften altid være ekstremt tør når den bliver varmet op inde i huset. Der findes utallige metoder (fordampere) til at give fugt til luften, men en masse potteplanter er ved det mest dekorative. Men det er jo ikke moderne nu!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-11 08:30

At anvende energi til befugtning af luften er IKKE tilladt, med mindre særlige sundhedsmæssige eller produktionsmæssige grunde taler herfor.

Der SKAL ansøges hos myndighederne.

Der er uhyggeligt energikrævende at befugte luften.

Bygningskonstruktionen har IKKE godt af fugtig luft.

Mennesker kan inddirekte få ret kraftige gener af forhøjet luftfugtighed, herunder husstøvmideallergi mm. Den efterhånden ret gamle "Rådhusundersøgelse" viste en opfattelse af et bedre indeklima, hvor man befugtede, men et ekstrem meget større sygefravær.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-01-11 09:40

Jeg lider selv af allergi fra husstøvmider. Jeg mærker en tydelig forbedring, når luftfugtigheden er under 45 - 50. Jeg har boet Grønland i mange år. Der kan luftfugtigheden blive så lav om vinteren, at man må aflede sig selv for statisk elektricitet, hver gang man rører ved en vandhane eller noget andet der er jordforbundet. Den gang følte jeg ikke ubehag ud over det nævnte. Men jeg tror det er meget individuelt.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 25-01-11 21:46

Hvilke fugtigheds % er at anbefale når man har mekanisk luftskifte

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 25-01-11 21:53
Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 27-01-11 17:19

Tak for svaret smuller54.