/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Har fået en redekasse !
Fra : kammanoerup
Vist : 1221 gange
100 point
Dato : 22-01-11 15:45

jeg fik den i Julegave !

Den har kamera og mikrofon. Indflyvnings hullet er 28 ml.
Mit problem er at få den hængt rigtigt op. Jeg kunne tænke mig, at den skal sidde i nærheden af noget busk!
Jeg forestiller mig østvæggen på huset, da kablet jo skal gå gennem muren ind
til et fjernsyn!
Men-- hvor højt skal den sidde og er det godt med indflyvnings hullet med øst!

Hvilke fugle kommer jeg forhåbentlig til at se til i det lille hjem til sommer!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-01-11 16:01

Over 3 meter, men afhængigt af hvilke fulge du får. Dette er bl.a. afhængigt af hullets størrelse:

http://www.fugle-faaborg.dk/websted/redekasse_tekst.php

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 22-01-11 16:02
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 22-01-11 16:10

Tillykke med din mejsekasse, det tyder hullet på.

Øst er perfekt, de får morgensol, men bliver ikke stegt hele dagen, så en placering på væggen i 2-3 m højde er fint, og nemt at få ledningen ind i huset.

Her er lidt om redekasser http://www.haven.dk/hwarticles.asp?detail=12709

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-11 16:11

Musvitter foretrækker indflyvningshul mod nord.
Det tager ca 1 års tid før fuglene vil godkende redekasse.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-01-11 17:16
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-01-11 17:22

Min mor fik sådan en kasse hængt op sidste år - mod vest -

Den blev straks taget i brug af mejserne, og stor var glæden da der blev lagt æg og der kom unger, men sikke en skuffelse da det kolde forårsvejr satte ind, og alle insekterne forsvandt, for så var der ikke føde nok til ungerne, og de døde allesammen - det var bare så sørgeligt

Min far har også mejsekasser sat en halv meter over jorden (mod nord) - og de bliver beboet hvert år - selv om de hænger så lavt

Så du kan vist hænge dem som du har lyst til - bare ikke mod syd, -så bliver det til hårdkogte æg i stedet for unger

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-11 18:45

Mod nord, - da bliver redekassen ikke så varm og mejserne starter ikke for tidlig med æg og rugning. Fra vest blæser det lige ind når det giver skidt vejr.
Vi fik 3 kuld sidste år, utroligt nok. Mejserne tog for sig af fedtkuglerne når der ikke var nok insekter i de koldere perioder. Alle de små kom på vingerne. Huskatten måtte holdes indenfor i denne periode når de små var flyvefærdige. Holder ikke ud at se de små bliver fanget.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-01-11 21:12

Mine kasser med kamera hænger ca 2 m over jord, men i vores kolonihave byggede blåmejsen sidste år en rede i hullet hvor vandet gik ind til grunden, ca 15 cm nede i jorden. Så de er ikke så kræsne de små. Og de 28 cm er til mejser og måske en ung musvit.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-11 21:41

Det er altså nogle sjove mål i angiver.
spørger nævner 28 milliliter
granner01 28 centimeter (mon det er for at ræven skal kunne komme ind)

Men som granner01 siger: de er ikke så kræsne, det vigtigste er at de ikke hænger i solen på en sydvendt væg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-01-11 22:59

Og der må ikke være buske for tæt på hullet. Fuglene vil gerne kunne overvåge situationen klart på vej ind og ud.
Jeg har også oplevet at en kasse blev taget i brug så snart den var sat op.

Husk at kameraet skal focusers på den rigtige afstan. Eller bliver det nogle tågede billeder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-01-11 23:00

Det var en slåfejl med de 28 cm.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-11 00:27

Enig med flere, de 28 mm begrænser adgangen til de små mejser men ikke musvitter. Sæt den mod nordøst, så de får morgensol men ikke blir stegt om middagen og i bekvem højde, så den kan serviceres efter ynglesæsonen.
vh
pbp

Serviceres = tømmes for lus og lorte.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-01-11 07:33

Det med at servicere efter ynglesæson synes jeg man bør udsætte til slut feb. I denne vinter har jeg troligt en overnatter hver nat .Er ikke sikker på den ville have overlevet hvis der ikke var redemateriale i bunden.

Hul mod nord ca 2 mtr i et mindre træ med forholdvis åbent bladhang som skygger let. 7 på vingerne sidste år.

Fik købt da det var SH kamera og begrundelsen var at det lys det skulle til for farveoptagelser ville genere fuglene-mon fuglene har ændret vane eller var det bare fabrikanterne der skulle have solgt gamle modeller ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-01-11 09:43

Det var nok forhandlerene der skulle af med de gamle kasser.

Jeg har 3 med kamera nu og jeg har også haft en musvithun sovene i kassen siden 10. november.
Kassen var da tom og rengjort, men hun samlede lidt materiale og det har hun sovet i.

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 27-01-11 10:56

Tak for svaret vagnr.

Tak for alle gode råd! Jeg ville gerne ha' givet flere point, men må jo begrænse mig!

Venlig hilsen til alle

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-11 11:45

Selv tak, kammanoerup, og god fornøjelse med redekiggeriet.