/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Nyt ansættelsesbrev.
Fra : spimmer
Vist : 991 gange
500 point
Dato : 20-01-11 16:53

Hej.
På grund af helbredet skal min kone gå fra 22,5 timer til 15 timer. Hun er kommunal ansat og har et ansættelsesbrev på 22,5 timer. Skal arbejdsgiveren opsige dette ansættelsesbrev og tilbyde et nyt?
Hvad er konsekvensen, hvis hun nægter at skrive under på det nye ansættelsesbrev?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-01-11 17:27

Kommunen, skriver til hendes fagforening og varsler nedsat timetal, såfremt det ikke er noget hun selv har aftalt og accepteret. Så tager fagforeningen fat derfra.

Hun har et individuelt opsigelsesvarsel i den forbindelse.

Hvis det er noget hun selv har accepteret, laver de bare et nyt ansættelsesbrev, efter aftale. Og hvorfor så nægte at skrive under ??

Under alle omstændigheder skal hun kontakte sin fagforening- der kan være mange muligheder for at lave en aftale om at bevare pensionsindbetaling efter det højeste timetal- osv osv.

Måske kan fagforeningen også forhandle andre vilkår, så hun ikke går for meget ned i løn.
Alle fagforeninger har en socialrådgiver, som man kan tale med om andre forhold.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-11 20:22

Som kommunal ansat får hun et nyt brev med det ændrede timetal. Mere er der ikke i det.

Men mindre hun er ansat i et Flexjob.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-01-11 21:12

Citat
Som kommunal ansat får hun et nyt brev med det ændrede timetal. Mere er der ikke i det.

sludder, da ikke vist det er ufrivilligt. Så har man et opsigelsesvarsel, som skal respekteres. Det betyder at man med et varsel overgår til de nye betingelser. Og det kan være skrevet i samme brev, at man overgår med sin respektive ancienniet og samme vilkår fra xx timetal til xx timetal. Angivet med dato for hvornår.
Og så skal man være opmærksom på at man ikke lige pludselig har et ansættelsesbrev, som giver forkortet opsigelsesvarsel og ny prøvetid mv.

Da der i spørgsmålet står - hvad hvis man ikke skriver under ? - tolker jeg at det ikke er helt frivilligt. Hvorfor ellers stille det spørgsmål ?.

Hvis man selv ønsker at gå ned i tid- skriver man under, men stadig sikrer sig, at der ikke er nye betingelser knyttet til - som om der er tale om et helt nyt ansættelsesforhold.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-11 21:42

Som kommunal ansat får hun ikke et nyt ansættelsesbrev bare fordi hun ændrer sine timer.

Det får hun hvis hun ændrer hele sin ansættelse med nyt arbejdsområde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-01-11 22:29

Citat
Som kommunal ansat får hun ikke et nyt ansættelsesbrev bare fordi hun ændrer sine timer.

jo-

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-01-11 22:34

Hvis ikke kommunen laver et nyt ansættelsesbrev, kan enhver jo komme og sige de skal have løn efter det højeste timetal. Det ville være godt dumt af en kommune at risikere en retsag på det.

Det er dog utroligt- at man skal læse den slags sludder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-11 23:34

Smuller

Jeg er uddannet på et rådhus og har arbejdet i flere år på et rådhus. En kommunal uddannelse indebærer at man kender bl.a. reglerne for ansættelser.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 21-01-11 09:05

Det er bestemt ikke frivilligt! Hun er rengøringsassistent på Ungdomsskolen. Hun har store problemer med hendes venstre skulder. Lægen siger, at det er slidtage, som er kronisk. Hun mener godt, at de kan gøre hende smertefri, men ikke i det job!
Hun har kørt en periode med andre arbejdsopgaver. Jobcentret vil raskmelde hende, da hun med de andre arbejdsopgaver har klaret de 22½ time. Ungdomsskolen kan kun tilbyde hende 15 timer, og det er Jobcentret kolde i røven overfor.
spimmer.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-01-11 10:55

Jeg går ud fra, at i det hun ændrer sine timer ændrer hun også hendes månedsløn og det lyder da mærkeligt hvis det ikke skulle ende ud i et nyt ansættelsesbrev eller mindst en allonge til ansættelsesbrevet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-01-11 10:56

mht hvis hun ikke underskrevet det nye brev. Ja så er hun jo ikke længere ansat.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-01-11 10:59

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/pa101.pdf

fandt lige dette link.

Granner: hvordan vil du løse op for punkt 2.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-11 11:23

Ret dig efter smuller54's svar, det er det rigtige.... jeg synes også din kone skal få fat i sin tillidsrepræsentant!!!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-11 16:59

Din kone er altså ikke i fagforening ???

Det er ærgerligt, hvis det er tilfældet, for hun har bestemt brug for nogen der kan tale hendes sag i Jobcentret og forhandle med kommunen om mulige løsninger på de restrende timer- eller evt. et andet job i kommunen, så hun kan fastholdes på arbejdsmarkedet.

Hvorffor kan de nu kun tilbyde hende 15 timer ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-11 17:17
Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 21-01-11 17:26

Jo hun er medlem af 3F.
spimmer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-11 17:30

så skal hun kontakte dem hurtigst muligt, inden hun accepterer noget som helst.

Held og lykke med det, håber hun kan få en god hjælp der.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 500 point
Dato : 21-01-11 17:31
Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 21-01-11 17:38

Hej.
Vi har en aftale med socialrådgiveren på tirsdag. Ungdomsskolen kan kun tilbyde 15 timer, fordi de jo stadig skal have gjort rent, da min kone så skal have andre arbejdsopgaver - ikke skulderbelastende.
spimmer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-11 17:39

Synes faktisk at denne pjece er ret god, men det er et andet fagforbund, men reglerne er de samme- læs på side 12 og fremefter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-01-11 17:41

Citat
Hej.
Vi har en aftale med socialrådgiveren på tirsdag.

Super, så kan du jo sætte dig lidt ind i- hvad I kan spørge om via pjecerne. Det kan altid være godt at forberede sig

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-01-11 16:03

Jeg er ret spændt på hvad I fandt ud af ved fagforeningen - fik I noget hjælp ? og hvad lander det på ?

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 31-01-11 09:05

Tak for svaret smuller54.