/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ikke Pedersen men Dahl
Fra : svendgiversen
Vist : 1054 gange
170 point
Dato : 20-01-11 12:30

Vi hjælper min kones veninde Birthe fra Salling med at finde hendes familie...

Hendes morfar hed Niels Hansen født i Selde 1871 med far Morten Hansen og Niels var tvilling.
Ud fra oplysninger fra Birthe om, at han giftede sig med sin langt yngre husholderske, har vi nu fundet hans kone: Jensine Katrine Pedersen Dahl. født i Junget, Salling Nørre 28 marts 1888.

Men hendes far hedder Kristen oversteget Pedersen Dahl, og ham kan jeg ikke spore.
Tilsyneladende har familien fået navneforandring i 1905, med Dahl i stedet for Pedersen.

Hvem kan finde sammenhængen og den rigtige far Kristen, gift med Kirsten Marie Jensen,
der var 29 år i 1888, hvor datteren Jensine bliver født?

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 170 point
Dato : 20-01-11 13:59

Hej Svend
Der må være en forbindelse til denne familie

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Nørre, Junget, Junget, Et Huus, 4, FT-1860, D2978
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder SørensenDahl 47 Gift Huusfader, lever af sin Jordlod Grinderslev V.A.
Abel Margrethe Christensdatter 47 Gift Hans Kone Roslev V.A.
Søren Christian Pedersen 14 Ugift Deres Børn Grinderslev V.A.
Christen Pedersen 11 Ugift Deres Børn Junget V.A.
Kirsten Marie Pedersen 9 Ugift Deres Børn Dito [Junget V.A.]
Anders Pedersen 7 Ugift Deres Børn Dito [Junget V.A.]
Niels Christian Pedersen 5 Ugift Deres Børn Dito [Junget V.A.]
Jens Peter Pedersen 3 Ugift Deres Børn Dito [Junget V.A.] (fadder ved barnedåben?)

MVH
Modersvilje

PS: jeg synes at dit spørgsmål er vanskeligt "at afkode"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-11 14:19

Ja men ved vielsen af Kristen oversteget Pedersen Dahl er han Kristen Pedersen (Dal), 34 år gl.
og fadder er (vist) Morten (i hvert fald ikke Peder) Kristensen med K.
med pigen Kirsten Marie Jensen 24 år med fadder Jens måske Poulsen, svært at læse..

De bliver gift november 1882, hvilket ikke helt stemmer med at hun er 29 år da hun føder i 1888?
Mon ikke det er de to fædre der står fadder, ellers hvem er fadderen Morten? Kristensen.

Kristen Pedersen (Dal) Dahl må så være født: 1882-34 dvs. ca 1848,
så det kan godt være ham der er 11 år i 1860?, men med fadder Morten??

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 20-01-11 14:24

Hej Svend!
Af denne kirkebog, Junget sogn, 1842-57, opslag 1o (dåb) fremgår det at Christen Pedersen tager navneforandring i 1905 til Kristen Dahl. Hans forældre er avlskarl Peder Sørensen Dahl og hustru Abel Magrethe Christensdatter, bosat i Junget.
Familien har så blot taget faderens efter- eller tilnavn til sig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-11 14:30

Godt begge to, jeg har kun set i AO ved Jensines fødsel og forældrenes vioelse,
men Kristen er jo med K og hvorfor mon Morten? står fadder??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-01-11 14:47

Har fundet fam. i Ft 1890 Junget
AO opslag 27
Jeg er lidt sent ude, der var en der kom før mig med gode oplysninger
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-11 15:57

Undskyld det er jo tydeligt nok, og de skifter ikke kun efternavn,
men Christen skifter også fornavn til Kristen.

Og jeg mente forlovere ikke faddere...
Når jeg var i tvivl:

I kirkebog, Junget sogn, 1876-91, opslag 52 (dåb nr. 4)
Optræder Morten Kristensens hustru som fadder.
Og i samme kirkebog, Junget sogn, 1876-91, opslag 78 (vielse nr. 6)
Optræder Morten Kristensen, som forlover, ham jeg troede var faderen?

Iøvrigt sammen med Morten Kristensen optræderen en anden forlover Jens,
er der nogen der kan læse hvad han hedder? Nok Brudens far??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-01-11 16:52

Som jeg skrev før kan jeg ikke rigtig afkode dit spørgsmål

Har du hende?
Kirsten Marie Jensen f.3.3 1859 Rødding Viborg

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-11 17:26

Mit spørgsmål går ud på af finde forfædre til Birthe i Skive :

Hendes morfar hed Niels Hansen født i Selde 1871 med far Morten Hansen og Niels var tvilling.
Dem har jeg fundet, men vi søger nok senere videre...

Og hans yngre kone: Jensine Katrine Pedersen Dahl. født i Junget, Salling Nørre 28 marts 1888.

Og I har nu fundet hendes forældre:
Faderen Christen Pedersen der skifter navn til Kristen Dahl med forældre, i 1860:
Peder SørensenDahl 47 Gift Huusfader, lever af sin Jordlod Grinderslev
Abel Margrethe Christensdatter 47 Gift Hans Kone Roslev.

og Moderen Kirsten Marie Jensen, der gifter sig som 24 årig i november 1882,
Vi mangler så at finde hende født og hendes forældre...

Og nej jeg har ikke
Kirsten Marie Jensen f.3.3 1859 Rødding Viborg
men Rødding er langt væk fra Junget, skulle hun være rejst dertil?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-01-11 17:35

Hej Svend
Jeg har fundet familien i FT 1906 der står hun født i Rødding
Ft 1901 f. i Rødding
Ft 1990 f. Rørding (det er der vist ikke noget der hedder)

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-11 20:36

Der er jo to Rødding i Viborg amt,
og jeg har nu været inde i begge kirkebøger uden at finde Kirsten Marie Jensen f.3.3 1859

Mest sandsynlig er vel det i Vest Salling, også et helt herred? Hvorfra har du født 3. marts??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 20-01-11 20:59

Hej igen
Jeg huskede lidt forkert med FT, men her er de

Ft 1906 opslag 6
Ft 1901 opslag 72 (Bording)
Ft 1911 opslag 18 Rødding

i Ft 1916 kunne jeg ikke se familien, med på en af de sidste sider var Jens Peter Dahl f.1857

Jeg har også ½hjereter prøvet at finde hende i kirkebogen, uden held,
Jeg var i tvivl om du søgte hende!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-11 22:05

Tak modersvilje

ikke det Rødding jeg kender fra min hjemegn nord for Viborg,
men Rødding i Salling er jo også et herred, og her fandt jeg hende,
ikke i Rødding sogn men i Krejbjerg sogn...

Og hendes far hedder rigtigt Jens Poulsen som jeg også gættede på,
fra Trælborg som jeg ikke kunne læse...
Moderen er Ane Cathrine Hansdatter fra Gammelhede?

Også tak til stkra for fund af navneskiftet.

Og så vandt vi også håndbold kampen, fin aften...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-11 09:57

Tak for svaret modersvilje.