/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Cirkushund og/eller jagthund?
Fra : Tonganeseren
Vist : 746 gange
300 point
Dato : 18-01-11 15:53

En tidligere kendt skovrider sagde engang, at han hellere ville have en jagthund end en cirkushund. Han fremkom med udtalelsen, da en jagtkammerat bemærkede, at skovfogdens hun var knaldapportør.
Jeg fik ny hund i juni 2009, og året efter blev den gamle dejlige jagthund aflivet. Jeg vidste, at efteråret hovedsagligt skulle gå med at vænne den nye hund til dens fremtidige liv - altså jagt, jagt og mere jagt. Alt er gået perfekt, idet jeg også er blevet klogere på racens særheder.
Men!
I nærheden af jagtforeningens klubhus og baner, har jeg fundet frem til en agilitybane, og nu har hunden lært at klatre over noget der ligner en tagkonstruktion, og bagefter returnerer den og går på plads. Den springer også over forhindringerne og møver sig lystigt gennem denne hersens tunnel af nylon. Den er helt vild med at finde mig, når jeg gemmer mig bag nogle vægge, som er stillet op med jævne mellemrum.
Jeg mener ikke jeg gør noget forkert, fordi hunden tilsyneladende nyder at lege. På banen er der remiser med siv og pilekrat, og ind imellem lader jeg hunden søge efter fuglevildt. Jeg har det i hvert fald skægt med denne sammenblanding. Hele forløbet er nøje planlagt - og kombineres med apportering af dummy. Har I prøvet den slags?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 18:02

Jeg har ikke en dyt forstand på jagt, blot nysgerrig efter hvilken race din hund er.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-01-11 19:08

Hej Tonganeser.

Det lyder til at være perfekt for jer, og ja, bliv endelig ved med at lege med din hund og giv den opgaver.
Det er en typisk udtalelse fra en skovrider af den gamle skole, dengang en jagthund skulle være ubetinget lydig, bl.a. ved hårde dressurmetoder. Man fik lydige hunde, som ikke turde gøre andet end hvad den fik besked på. Den slags er heldigvis stærkt på retur og i dag leger man tingene ind i hundene - det er lysten der driver værket, men derfor kan en hund sandelig godt være lydig. Men den kadaverdischiplin man førhen brugte hos de stående hunde, er først inden for de seneste 15-20 år afløst af lyst-arbejde. Her skal retriever-folket have stor ros for deres måde at gribe tingene an på, nemlig med positiv træning i stedet for den tidligere "metode". Jeg vil i den forbindelse gerne slå et slag for, at hvis I oplever de hårde metoder brugt, og der findes stadig nogle få steder, så find et andet sted at træne hund. Hvis de grimme metoder foregår i jagtforenings-regi, så kontakt hovedforeningen med jeres observationer - så skal de nok få taget hånd om de der ikke kan finde melodien ! Der er inu ingen der har kunnet tæve sig igennem til succes år efter år !!!
Så bliv du blot ved med at lege med din hund alt det du lyster - det vil give dig mange gode oplevelser du senere vil kunne drage nytte af !

Øjenvidnet4
blablablabla
Ebberød Hegn v/Brugsen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-11 19:40

Det lyder lige som den gang jeg skulle opdrage 2 schæferhanner. Det var sjov og leg og lydighedstræning.

Så det lyder bestemt til at du og hunden får en dejlig dag, og det er hovedsagen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-01-11 19:57

Hej Troldepige.

Det er en Kl. Münsterländertæve på nu 21 mdr.. Dejlig hund - måske en smule følsom, men hvis man taler ordentligt til den, skal den ikke til krisepsykolog.
Hvis jeg taler til den i et irriteret toneleje, sætter den sig med ryggen til - og studerer horisonten - til den bliver klappet på hovedet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 20:25

Citat
Det er en Kl. Münsterländertæve på nu 21 mdr.. Dejlig hund - måske en smule følsom, men hvis man taler ordentligt til den, skal den ikke til krisepsykolog.
Hvis jeg taler til den i et irriteret toneleje, sætter den sig med ryggen til - og studerer horisonten - til den bliver klappet på hovedet.

Tak for svar.
Kender kun racen af udseende, men ved godt, at det er en jagthund.

Med den holdning du har til din hund kan det vist kun blive godt.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 19-01-11 08:53

Helt enig med Troldepigen i, at det kun kan blive godt med den indstilling. Naturligvis skal man behandle sin jagtkammerat med respekt og glæde sig over de små fremskridt der sker med en ung hund.
Bent Ballegaard Knudsen har lige fremsat følgende i en ny tråd. Da jeg er udelukket fra at kommentere ham direkte, bliver det her :

Der er inu ingen der har kunnet tæve sig igennem til succes år efter år !!!

Øjenvidnet har fremsat den dummeste påstand jeg nogen sinde har hørt - men hvad den viser jo kun hvor meget han ved!!!

Det viser jo blot hvor lidt bb1 forstår blot han skal læse en tekst. Men det er måske for at aflede opmærksomheden på, at han selv har benyttet/benytter både tærsk og strøm ?? Han er en kvajpande udover det sædvanlige - egentlig kan man kun have lidt ondt af ham, men specielt hans familie. Gad vide, om han også tæver sin kone og børn ??

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Sønder Omme

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-01-11 11:34

En kvajpande - et herligt og dækkende udtryk Provsten her er fremme med når det gælder Balledoof !!
Den påståede påstand lille Balledoof, hvad går den ud på ?? Kan du ikke forklare nærmere eller er det blot et udtryk for dine frustrationer over ikke at kunne blive "en del af flokken" ?
Nu da sneen er væk de fleste steder i landet, formodentlig også i Bottrup, kan du nu igen tage adskillige ture i rundkørslen uden udgifter - sågar en tur med den amputerede campingvogn, som du kalder en jagtvogn/stridsvogn, kan du lufte her !!! Men pas på med at policen ikke pludselig kommer på besøg, for så tikker taxameteret Og hvad med alle dine ulovlige våben ??

Øjenvidnet4
blablablabla
Øster Snede Kirkes tårnspir

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-01-11 16:56

Følgende er sakset fra BT - fra en artikel om inkompetence.

Justin Kruger og Davis Dunnings teori om ubevidst kompetence går ud på følgende:
Citat:
1. Personen overvurderer sine egne evner.
2. Personen evner ikke at se evner og dygtighed i andre mennesker.
3. Forstår ikke i hvor høj grad de egentlig selv er inkompetente.
4. Personen vil, hvis han/hun bliver trænet dertil, genkende og anerkende deres forhenværende mangel på kompetence i en eller flere discipliner.
Citat slut.

Genkender I en person på hjemmesiden?

Mvh.
Tonganeseren
Huja, huja, huja!

Multi-X Gruppen

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-01-11 17:07

Hej Øjenvidnet!

Vidste du, at udtrykket "at få uglet sit hår" stammer fra Øster Snede kirke??

To gæve bondekoner var på vej op mod kirken, da en enorm hornugle pludselig slog ned og rev hat og en del hår af Marens hellige hoved?
Veninden - Mette udbrød følgende: " Nå Maren, der fik du squ dit hår uglet - hwa"?

Øster Snede - hold da helt kæft for en flække. Indtil for 20 år siden stod der en sortklædt skizofren mandsling uden for kirken og noterede de mødte kirkegængere. Pjækkede man tre gange i træk, kom menighedsrådet på besøg.

Mvh.
Tonganeseren
På lokum bag alteret i Øster Snede kirke - huba, huba.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 20-01-11 08:05

Hej Tonganeser.

Til dit spørgsmål omkring ubevidst kompetance - tør man gætte på en mandsling i mørkt tøj(fedtet og snavset), i dag bosat i Bottrup ?? Har tidligere haft sympatier for Gestapo og senere Volkspolizei i DDR ?? En typisk lille gnom hvor angiveri og terror var hans bedste våben (også meget bedre end våbenbrug, thi det kunne han heller ikke finde ud af, skønt han efter sigende var skydeinstruktør hos en jagtforening.)
Egentligt ville han gerne fremstå som den sande dyreven, men visse episoder med opdræt af og udsættelse af visse hønsefugle gjorde, at ingen kunne tage ham alvorligt !! At han desuden udsatte nogle af disse "skydefugle" ½ time før jagtens begyndelse, gjorde ikke hans popularitet større, undtagen hos dem der var blevet inviteret på "jagt" på godset, som han iøvrigt pralede med var hans eget, hvilket naturligvis også var én stor løgnehistorie !

Men sådan er der så meget !!

Øjenvidnet4
blablablabla & bla
Veng Kloster

Kommentar
Fra : Skjælvertamp

Dato : 20-01-11 13:46

Ka det virkli passe med ham balledoof, er han sån en tyrand som fler skrivr ? det er da fryktlig syn for hans kon og børn og hans omgank med dyr, han ska skamm sig. har han sel en rondkørsel,det er da ikk normal.
man ska vær god ved sit hund,så har mand en glad ven der vil gør at for dig.

venli hilsen
Ejnar Skjælvertamp

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-01-11 14:05

Hej Ejnar.
Det er ikke helt normalt at have sin egen rundkørsel, men vi har heller ikke at gøre med en helt normal mand.

Balledoof kan ikke bevæge sig i lige linier. Slipper man ham løs, begynder han at bevæge sig rundt i cirkler, for til sidst at rotere om sin egen akse. Engang glemte man ham midt på en mark i Løsning. Dagen efter havde han næsten boret sig 50 cm ned i jorden.

Det er derfor Balledoof altid vender tilbage til sit udgangspunkt - i det han ævler om. Der sker intet nyt i hans hoved. Nada! De samme platte løgnehistorier - om og om igen.

Derfor har hans philipinske kone, som han kalder sin hofdame, fået lavet en rundkørsel til ham. To gange om dagen sætter hun ham ud med en kost i hånden, hvorefter han troligt vandrer rundt, mens han fejer - indtil han bliver hentet ind igen.

Det er rigtigt, at man får meget igen, hvis man behandler sin hund ordentligt, og da jeg lever og ånder for jagt, så er det en nødvendighed altid at have en "tændt" hund med sig. Nu er min hund stadig ikke helt "udlært", men vi leger videre. Skide skægt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-01-11 15:52

Er livet da ikke skønt - med en tumpe som bb1, er alt muligt

Godt set Ejnar !!

Øjenvidnet4
blobblobblob & blob
Bottrup Kirkes kundetoilet

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-01-11 21:45

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-01-11 06:06

Tak for point, Tonganeser