/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Ufinansierede skattelettelser
Fra : PeterTheisen
Vist : 537 gange
10 point
Dato : 18-01-11 14:10

Regeringen har i tre omgange givet ufinansierede skattelettelser, hvilket har skabt et kæmpe hul i statskassen:

Det Økonomiske Råd, 2007, vismandsrapporten:

"Bortset fra et lille finansieringsbidrag fra indekseringen af energiafgifterne er skattelettelserne ikke finansierede."

Finansministeriet, 2007, konvergensprogrammet:

"De nye prioriteringer i skatte- og udgiftspolitikken frem mod 2015 svækker isoleret set finanspolitikkens holdbarhed."

Bo Sandemann Rasmussen, nationaløkonomiprofessor, Aarhus Universitet:

"I de år (2004 og 2007, red.) var der tale om rene skattelettelser, hvor der ikke var andre skatter som blevet hævet. Dermed var der ikke tale om en fuld finansiering."

og

"Hvis man ser på skattereformen fra sidste år, er den fuldt finansieret på langt sigt, men underfinansieret frem mod 2019."

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-01-11 14:25

Ser man det,....
det har du så mulighed for at ændre på ved næste valg,....

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 18-01-11 14:45

Der er mange interessante ting ved "skattestoppet", som bl.a. førte til, at vi i 2005 havde dansk (verdens?) rekord i skattetryk, 51%, mod 48,6% da VKO kom til, i 2010 var den kommet helt ned på 48,1%, altså "hele" ½%s fald.

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/510.html

Det betyder selvf. ikke, at der ikke er nogen der har fået store skattelettelser (topskatteydere, boligejere, virksomheder mv), men at mange er kommet til at betale mere i skat.

Man har nemlig slet ikke forhøjet grænserne for mellem- og topskat i takt med indkomstudviklingen (de næste par år er reguleringen for topskattegrænse helt stoppet), man har forhøjet skatten for aktier, obligationer mv., der har været et "Thailandsk vindue", hvor man forhøjede energiafgifter osv.

At skattereformerne i tilgift ikke har været fuldt finansierede, eller finansieret over så lang tid at det ikke giver mening, når man alligevel laver skattereformer hvert tredje år, er desværre også rigtigt. Den slendrian med samfundets penge er en væsentlig grund til at krisen har ramt Dk langt hårdere, end VKO prøver at bilde befolkningen ind, og tidligere end i andre lande.

Lehman Bros krak i september 08 var starten på den amerikanske krise bl.a. på boliger, i Dk startede prisfaldet på boliger et år før, se http://www.boliga.dk/boligpriser/

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 18-01-11 17:59

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-01-11 18:11

Selv tak, PeterTheisen