/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Folkesygdom
Fra : LuffeA
Vist : 3782 gange
300 point
Dato : 18-01-11 11:28

Kære venner i min (58)
og ældre aldersgruppe

Lige før jul havde jeg et par ubehagelige oplevelser der fik mig op til lægen pr omgående, her fik jeg konstateret et faretruende højt blodtryk.
Lægen sygemeldte mig og ordinerede Corodil der gør mig lidt bims.
3 uger efter var jeg til tjek hvor dosis blev sat op, samt at jeg skulle tage noget kolesterolhæmmende.

Jeg er ikke overvægtig men har været det før i mild grad og har i flere år skåret ned på fedtholdige fødevarer hvad der hjalp, det har jeg så yderligere skåret ned på nu........og nej, jeg bliver ikke vegetar
Jeg kæmper lige nu med at holde de sidste smøger væk, hvad der ikke er svært da jeg kan mærke at de kolliderer med medicinen.

Så summa summarum er der nogenlunde tjek på det.

Jeg vil blot vide fra folk der har prøvet det om de nuværende tiltag har gjort Jer mere raske, og om hvor lang tid det har taget, jeg hader at tage medicin og vil håbe at dosis kan sættes ned eller at jeg kan stoppe helt.
Naturmedicin afviser jeg, især nu da jeg får anden medicin, men er dog klar over at Ginko har en gavnlig virkning.

Mvh.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-01-11 11:48

Nul medicin kræver fysisk træning, hver dag.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-01-11 12:17

- hver gang jeg stopper med medicin bliver jeg rask...

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 18-01-11 12:26

Motion har en meget positiv effekt på både blodtryk, kolesterol og mange andre livstilsygdomme. Flere undersøgelser viser at det er bedre at have en god kondi og være lidt overvægtig, end nul kondi og normalvægtig. Læs her http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/hellere_fed_og_vaagen_end_slank_og_doven/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-11 12:45

Har du en cykel, så brug den i stedet for bilen, ellers køb dig en.
Og går du til gammelmands gymnastik, det gør jeg der er 10 år ældre...

Og naturmedicin er ikke at foragte, spis ingefær i stedet for slik, og hvidløg i stedet for dressing.
Og nu kan vi snart begynde at spille golf...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-01-11 12:45

erdu blevet undersøgt for om der kunne være en sygdom til grund for det høje blodtryk?
frugt -specielt appelsiner hver dag er godt til at sænke kolesterolet og frugt giver ingen bivirkninger.
jeg har selv sænket mit kolesterol med frugt hver dag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-11 13:09

Citat
erdu blevet undersøgt for om der kunne være en sygdom

Første dag tog lægen et EKG og et prik i fingeren for at måle iltindholdet, næste dag blev der så taget en rigtig blodprøve som blev videresendt, det er så nok ud fra denne at de har set kolesterolen.
Jeg har aldrig før fejlet noget medicinsk.

Og ja, jeg motionerer, laaaange gåture, min 16-gears med smalle dæk og bukkestyr duer ikke når der er sne........bil har jeg ikke haft i 30 år

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-11 16:17

UUhhh Luffe jeg kender det.

Jeg skal til lægen i næste uge, skal have svar på blodprøver. Og jeg får kolesterolsænkende medicin. Og kun det. Nu.
Men måske har jeg begyndende gammelmands sukkersyge, måske skal jeg have noget for blodtrykket.
Jeg er overvægtig, efter stop med cigaretter for snart 2½ år siden. Og det kræver åbenbart medicin.
Jeg træner lystigt, går ture, har et indkodet aerobic program indkodet på vores Wii, og det kører jeg igennem 3 gange om ugen. Jeg er kommet i rigtig god form men jeg har ikke tabt mig. Trøster mig med at fedtet er omdannet til muskler og at jeg bare skal fortsætte træningen, så vil jeg tabe mig. Ja håbet er lysegrønt.
Men en ting er sikkert, jeg vil aldrig ryge igen.
Så hold du ud med rygestop, det kan godt betale sig, du får det 10 gange bedre.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 300 point
Dato : 18-01-11 17:43

Hej LuffeA.
Øv..jeg bliver ked af det på dine vegne.
Jeg kan supplere med at fortælle at min mand Leif har/er i samme situation som dig.
Han har nu gennem 1½ år fået blodtryksnedsættende med. efter han fik en blodprop sidste år i april.
Han har efterfølgende gået til kontrol hver 3. md. og får tjekket blodprøver osv osv.
Det er faldet og ligger smadder godt nu ...så forsøgsvis blev det taget fra ham.
Der skete så det at 14 dage efter var trykket oppe igen. Han fik den besked at han ikke kan undvære den medicin og skal regne med at tage den resten af livet
Kolesterol tallet er også fint nu men han skal også fortsætte med den medicin.
Han er på "skrump" nu selv om han ikke vejer sindsygt meget for meget .
Vi har simpelthen lagt vores spisevaner om herhjemme ...for altid.
Den sidste blodprøve viste også at han kun er 2 kg. fra at få sukkersyge ...selv om han kun vejer lidt for meget. Der er utrolig meget forskel på vores organisme ..nogle tåler at vejer meget for meget uden der sker noget...andre ikke.
Jeg ønsker dig held og lykke...håber det går godt for dig. Og så må man jo bide i det sure æble og lære at leve med tingene som man nu er indrettet , og få det bedste ud af det.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-01-11 18:11

Prøv at google efter diverse kostmåder, f.eks. er der noget med at indrette kosten efter ens blodtype. Der findes en hel masse bøger om emnet.

Der var engang, da jeg bare bestemte mig for at nu skulle jeg lige tabe lidt i vægt. Så gik jeg igang med "Fibertrim"kuren.

God, fedtfattig og lækker mad. Jeg tabte 8 kg. Jeg glædte mig til hvert måltid, som var planlagt en uge ad gangen.

Jeg har de fleste hæfter.

Hvis du kender den og gerne vil igang med den, kan jeg godt kopiere den til dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-11 20:54

Citat
Han fik den besked at han ikke kan undvære den medicin og skal regne med at tage den resten af livet

Ja, og det er faktisk sådan i langt de fleste tilfælde hvor der ( i ca den alder) konstateres forhøjet blodtryk, som der ikke umiddelbart findes en forklaring på.

Men hvis du har problemer med at tåle Corodil, så prøv at tale med lægen om at få noget andet.

For selv om de fleste midler mod forhøjet blodtryk kan give samme bivirkninger, er det sagtens muligt, at du kan tåle andre af midlerne bedre..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-11 23:48

Tusinde tak Piaskov, det var netop den slags jeg fiskede efter

Min far døde af en prop fordi at han ikke villle til læge og behandles for blodtrykket der også hos ham var for højt. Jeg hader også læger....det var en veninde der sparkede mig afsted

Corodil er noget snavs, jeg har et par af de bivirkninger der står i indlægssedlen, det samme gælder de kolesterolnedsættende, så jeg drikker lidt mere end vanligt for ikke at smadre nyrerne.

>>Camillesmoster. Jeg spiser meget fiberholdigt og bager tit brød hvor det halve af indholdet er klid, men jeg vil sgu også have fornøjelsen at dykke ned i en fed flæskesteg et par gange om året.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-01-11 03:48

Det drejer sig jo ikke om at forsage alt, hvad man kan lide.

Selvfølgelig må du få den flæskesteg de to gange årligt - bare de ikke varer et halvt år hver at fortære.

Det er der, hvor smovseriet tager overhånd, og bliver til dagligt forbrug, der er vigtigt.

Og så nyder du de få gange rigtig smovs, fordi du ikke får det så tit mere.

Du skal spise meget, men sundt - ikke noget med at sulte, do.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-01-11 15:23
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-01-11 16:03

Citat
Corodil er noget snavs, jeg har et par af de bivirkninger der står i indlægssedlen,

Ja LuffeA ...prøv lige og ta' en snak med din læge.
Der findes alternativer til Corodil.

Godkendelse af svar
Fra : LuffeA

Dato : 25-01-11 23:17

Tak for svaret piaskov.

Jeg var til tjek i dag, mit tryk var faldet fra 160 til 147.
For tre uger siden kunne jeg ikke gå ½ kilometer, men i dag gik jeg 4,5 ind til lægen uden væsentlige gener.
Jeg spurgte lægen om at holde op når der var kommet helt tjek på kolesterolet, men fik den besked at jeg skulle have medicin indtil jeg skulle herfra

Er også blevet raskmeldt, så jeg slipper for at diskutere med det emsige jobcenter

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-01-11 12:37

Citat
men i dag gik jeg 4,5 ind til lægen uden væsentlige gener.

Hvor er det godt for dig LuffeA....fortsat god bedring.