/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ekset baghjul poå cykel
Fra : Troldepige
Vist : 8447 gange
200 point
Dato : 17-01-11 21:27

Jeg har haft en del cykler i tidens løb, bl.a. 2 fra Bilka og 1 fra Kvickly.
I øjeblikket har jeg hele 2, den ene er fra Kvickly og er 6 år gammel, den anden er min mors, som hun ikke længere kan bruge, og den er fra en cykelhandler (husker ikke lige mærket).

Men begge cyklerne har et ekset baghjul, og det er det, der undrer mig.
Begge "eksninger" er opstået i forbindelse med, at baghjulene punkterede, selvom jeg altid er hurtig til at komme af når jeg opdager, at den er flad.

Jeg har aldrig oplevet dette tidligere, heller ikke da jeg vejede tæt på de 90 kg., først nu hvor jeg kun vejer midt i halvfjerdserne.

P.g.a ovenstående har jeg så besluttet, at jeg skal have en ny cykel, økonomien er ikke til en cykelhandlercykel, og i denne uge har Kvickly flere forskellige.

Den ene, en Rocky, er af stål med stålfælge, den anden, også en Rocky, er af stål med alufælge, den tredje, en Mustang, er af aluminium med aluminiumsfælge.

Min umiddelbare tanke var, at jeg ville se på Mustangen (prøve den og så'n), men nu er jeg kommet i tvivl om hvilke materialer der er bedst.

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej?

Og nej, jeg aner ikke hvad mine 2 gamle cykler er lavet af.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 17-01-11 21:39

Grunden til at de excer er ganske simpelt at fælgen er for billig.

Da navet som regelt ikke fejler noget er det bedste og billigste at smide baghjulet ned til din cykelhandler og bede ham om at strikke en nyt hjul på en dobbeltbundet fælg.

Hvis du vil spare lidt pengen kan du slev strikke det 1:1 med den gamle fælg. Når den så er klar og spændt op, er den sikkert stadigvæk lidt skæv, her skal cykelhandleren bruge 10min på den i hans oprettermaskine, og vupti, du har en rigtig god fælg til lavest omkostning.

Mine unger kan knuse en Bilka fælg, på ingen tid, Men de han endnu aldrig kunne smadre en dobbeltbundet fælg fra cykelhandleren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-11 21:40

Citat
Grunden til at de excer er ganske simpelt at fælgen er for billig.

Eller ejeren er for fed

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-01-11 21:49

He he. Når jeg har bygget et nyt baghjul til en Bilka cykel, kan den snild klare 2 stk.8.klasses tøser på den, på en bumbep grusvej. Nu skal man jo ikke spørge til en kvindes alder (Troldepigen ?)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-11 22:08

Du skal ikke kun se på fælgene, men endnu mere på egerne.

Prøv at sammenligne egerne på de to exede baghjul, med dem på en Mountin Bike...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 06:31

Citat
Eller ejeren er for fed

Eftersom jeg skrev lidt om min vægt sammen med spørgsmålet kan det ikke være mig du hentyder til.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 06:39

Citat
Hvis du vil spare lidt pengen kan du slev strikke det 1:1 med den gamle fælg.

Det tror jeg så ikke at jeg tør vove mig ud i.
Jeg kan både strikke strømper og hænge lamper op m.m., men det der kræver vist noget specielt værktøj, og så lidt oplæring. ;)

Hvis det er hjulene der er lavet for billigt undrer det mig bare stadig, at jeg aldrig oplevede dette problem da jeg vejede ca. 15 kg. mere.

Men er der så en chance for, at Mustangen er mere solid end Kvickly's eget mærke i cykler?

Alderen er vel underordnet, i denne sammenhæng. ;)

@svendgiversen, det var der faktisk en der gjorde mig opmærksom på, så jeg havde tænkt mig, at måle med en skydelære om der er forskel på egerne på min egen Kvickly-cykel og så min søn's Mustang.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 18-01-11 07:10

Citat
Eller ejeren er for fed
En klassisk unødvendig, ligegyldig og ondskabsfuld stupid bemærkning fra teil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-11 09:49

Når du er i den billige end med cykler ville jeg vælge stålfægle.
Men det er vigtigt at hjulets egre er spændt ordentligt op.
Til det skal du bruge en egerstrammernøgle og en stor pose tålmodighed .

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 09:56

Citat
Men det er vigtigt at hjulets egre er spændt ordentligt op.
Til det skal du bruge en egerstrammernøgle og en stor pose tålmodighed .

Det plejer jeg at overlade til cykelsmeden. ;)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-11 10:00

>at hjulets egre er spændt ordentligt op.

Enig:
Du sætter en hånd på skærmen så en af fingrene næsten rører dækket. Så drejer du hjulet rundt
og slår det mod fingeren, er den den eger, der sidder skråt overfor, der skal spændes
med den lille runde egerstrammernøgle, som du i hvert fald bør anskaffe dig...

Og lad nu vær med at købe de billige discount cykler, køb kvaltet.
En god cykel havde holdt længere end de 3 du nu har ødelagt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-11 10:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-11 10:28

Kun 21 kr,
hvis du havde spændt dine eger korrekt kunne du havde sparet 3 gange 2100 kr,
som du nok har giver for de 3 billige cykler.

En god cykel koster 4-5000 kr.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-01-11 10:44

Spar nippelnøglen !

Du kan IKKE selv rette et hjul op, det skal i en maskine til det.
Du kan sagtens få det til at være "lige", men når man spænder en eger for at rette fælgen op, vil man også trække i fælgen, med risiko for at hjulet ikke er helt rundt, men mere ovalt. Så det er ikke bare så nemt. Det er en simpel proces, hvis man blot har maskinen/stativet til at rette hjul op med.
Man skal også give egerne massage, under opstramningsarbejdet, ellers vil de sætte sig under brug, og hjulet vil hurtigt blive skævt igen.

Jeg vil tro at en cykelsmed, kan klare hele arbejdet for dig for 250,- kr + en ny fælg- Så vil han genbruge dit nav

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-11 10:50

Nå, så er vi nogle stykker der har dummet os,
cyklet Europa rundt med tung bagage og selv strammet vore eger op.

Undskyld mine kære gamle cykler, den med 14 gear blev stjålet, den med 21 gear har jeg endnu...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-01-11 10:58

@svendgiversen, det har jo intet med at nogen har dummet sig.
Bruger da også selv en nippelnøgle, til at lave småjusteringer med, men nu går dette indlæg på hvad "Troldepigen" skal gøre med hendes hjul.
Og her er min mening blot, at jeg tror det vil være spild af penge for hende at investere i en nippelnøgle, da hun aldrig vil få den brugt. Jeg ved at man ikke selv kan rette et hjul op, når det er strikket helt fra bunden. (jo bevares alt er muligt, men skal det være ordentlig skal det i en hjul retter)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-11 10:59

Citat
Du kan IKKE selv rette et hjul op, det skal i en maskine til det.
Det ved familiens cykler heldigvis ikke.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 11:20

Jeg har aldrig set hvordan man strammer eger, så det vil jeg slet ikke begynde at øve mig på.

Den ene cykel med skævt baghjul er købt i Kvickly til ca. 1.300 kr., den anden er en cykelhandler-cykel, kostede, så vidt jeg husker, omkring de 3.000 kr.

Jeg tror det bliver svært at finde årsagen til, at hjulene er blevet skæve, jeg tror ikke det har noget med prisen at gøre.
Jeg har tidligere haft 3 cykler fra Bilka til ca. 1000 kr. pr. stk., dengang havde jeg ikke mulighed for at stille min cykel ind, så de kom jo til at se herrens ud, men de var gode at køre på, og eksede ikke. Heller ikke da jeg vejede ca. 15 kg. mere end nu.

Jeg vil ikke købe en dyr cykel hos en cykelhandler, for det første er økonomien ikke til det, og for det andet kender jeg mange der har fået stjålet deres cykel og jeg har jo en teori om, at jo dyrere en cykel er, jo mere attraktiv er den for en cykeltyv.

Og som før skrevet har jeg aldrig tidligere haft problemer med mine billige cykler.

Jeg har nu målt tykkelsen på egerne på vores cykel (min datters fra Thansen, min søns Mustang, min egen fra Kvickly og cykelhandler-cyklen) og allesammen måler 2 mm.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 11:24

Citat
men nu går dette indlæg på hvad "Troldepigen" skal gøre med hendes hjul.

Nu gik mit spørgsmål mest på, om nogen kunne hjælpe mig på vej m.h.t. hvilke materialer der er bedst, stå/aluminum.

Beklager hvis jeg fik skrevet så lang en historie, at det blev forvirrende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-11 11:41

Hvad er bedst er ikke entydig?

Stål er stærkest, men Aluminium ruster ikke og er lettere.

Med de kortvarige cykler du køber, brug stål fælge...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 11:59

Jeg har lige googlet på Mustang+cykel, og fandt bl.a. dette: http://www.coop.dk/vores+varer/egne+maerker/mustang/fordele+ved+mustang.aspx

Heraf fremgår det, at Mustang har dobbeltbundet fælg, og det skulle jo være en god ting.

Nu vil gå ud og kigge på dem, og se om de overhovedet er gode at køre på. ;)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-11 12:33

Nu er vi lidt langt væk fra det eksede baghjul, men...

Min nye kone købte for et par år siden en billig cykel i brugsen,
det gør hun aldrig mere, den var ustabil og ikke til at træde.

Sidste år, da jeg forærede hende min afdøde kones cykel, en Kildemoes,
strålede hun som en lille sol og vi cyklede både på landevej og på Gendarm stien,
det havde hun ikke kunnet gøre på den fra brugsen.

Ud over Kildemoes, er MBK jo meget populære i Danmark, hellere dem en billigt coop fra brugsen.
Og hvorfor dobbelt fælge, hvis man laver én i ordentlig kvalitet?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 13:58

Jeg har været yderst tilfreds med de 3 cykler jeg har haft fra Bilka, især husker jeg en sportsagtig model, den ku' dælme komme deruda' til trods for at den med tiden var blevet noget rusten. Jeg solgte den for 200 kr. da jeg ventede mit første barn, fordi jeg ikke var sikker på om den var solid nok.
Min eksede Kvickly-cykel har også været udmærket, men ikke så god som dem fra Bilka.

Til gengæld havde jeg for nogle år siden en veninde, der købte en dyr cykel hos cykelsmeden (hun ku' godt lide at prale af, at hun havde flere penge end mig ;)), men hun blev aldrig tilfreds med den cykel.

Nu har jeg købt Mustangen fra Kvickly, i håb om, at den er bedre end deres eget mærke (Rocky).

Den eksede Kvickly-cykel bliver kasseret, min mors gamle beholder jeg som reserve, og så snakker jeg med smeden om, at montere ny fælg og nye eger.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 14:00

Tak for svaret thulin.

Eftersom det er svært (ihvertfald for mig) at vurdere hvilke(t) råd der er bedst, er det med risko for at være uretfærdig, at jeg accepterer thulin's svar