/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Bibliotekernes tilbud: Netlydbog - Minus
Fra : ingelein
Vist : 718 gange
50 point
Dato : 17-01-11 20:40

Hej
Jeg er rasende på www.netlydbog.dk
Det er en service som danske biblioteker yder læserne. Her kan man downloade lydbøger. Max. for antal downloads bestemmes af "hjemstedsbiblioteket". Det er forståeligt, fordi biblioteket betaler
25 kr. for hvert download i form af licens. Det er jo en udmærket service hvis den ellers virkede.

Siden oktober 2010 er der sket en ændring på siden, som drives af et svensk firma ELIB.
Man skal nu være meget heldig, hvis systemet virker.

Jeg udvælger den bog, jeg vil downloade. Først popper der en meddelelse op, som fortæller, hvor mange bøger man har lånt og hvor mange man yderligere kan låne. Så skal jeg taste HENT og jeg skal på min PC give tilladelse til hentningen. Ok, så kommer samme besked een gang til og jeg taster HENT een gang til. Nu har systemet imidlertid glemt hvilken bog det er jeg vil downloade. Møjsommeligt finder jeg frem til bogen igen og starter forfra.

På Hjemmesidens højre side er der i menuen nævnt at der kan være ovennævnte problem, som man arbejder på at få løst - hallo - det har de nu arbejdet med i over 1/2 år!!!!.

Ok langt om længe får jeg måske downloadet og gemt bogen. Unzipper og overfører den på vanlig vis til Media Player. Men jeg har ikke modtaget nogen meddelelse, hvor jeg skal indtaste cpr osv.
for at modtage en licens til at afspille og synchronisere lydbogen. En gang imellem kan man være heldig at licensbekræftelsen dukker op.

Jeg er ved at være vanvittig over at spilde så meget tid på ingenting. Er der andre, som har den
samme oplevelse?

I dag har jeg klaget til bibliotekstilsynet. Der må dog være grænser for slendrian hos ELIB.

Lad mig gerne høre om I oplever det samme????

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-01-11 21:17

det virker fint på min PC,..
har du husket at 'logge ind', med dit lånekort nr. eller 'nem id',.. eller hvad du bruger,
som det aller første, ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-01-11 21:23

Hej og Ja -
Jeg logger mig ind med cpr, pin-kode og hjemstedsbibliotek. Men jeg gør det først, når jeg bliver spurgt. Det gør man 2 gange + en 3. gang når licensen skal hentes.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-01-11 21:36

spilogmedie.dk
har haft samme problem siden okt mdr.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-01-11 21:45

ingen problemer i nordjylland

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-11 21:52

nu har jeg prøvet igen,.. uden at logge ind først,
det virker (også) fint,... men det kan tage noget tid at generere/ 'pakke filen' (billed 4)
og én gang 'svipsede det'.--
http://peecee.dk/upload/view/284994
http://peecee.dk/upload/view/284995
http://peecee.dk/upload/view/284996
http://peecee.dk/upload/view/284997
http://peecee.dk/upload/view/284998

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-01-11 21:54

ps,.. har prøvet ca. 10 - 15 gange og 9/10 virker det fint,..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-01-11 22:10

Hej
Det lykkes som regel også at downloade osv. - men jeg får ikke mulighed for at få licensen ned.

Nu har jeg kigget nærmere på netlydbogssiden - hvor jeg stadigvæk var logget ind- så det er ikke der problemet ligger. Jeg svarer også altid pænt min browser, når jeg biver spurgt om jeg vil hente filen. Så det er også ok.

Nu har jeg på netlydbogsserien under faq læst noget om et plug-in Active X - som jeg allerede havde installeret. Det genopfrisker jeg lige een gang til.

Tak fordi I gider prøve om det du'r for Jer.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-01-11 22:13

Citat
Så skal jeg taste HENT og jeg skal på min PC give tilladelse til hentningen

Øhh,.. hvis du ikke kører som administrator,.. afbryder du processen, og må starte forfra,

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-01-11 22:14

Citat
men jeg får ikke mulighed for at få licensen ned

Din mediaplayer skal have adgang til nettet gennem port 443 ud og ind
så se efter i din firewall.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-11 19:49

Tak for svaret EA_HS.