/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nedsat leje pga. reparation i lejlighed?
Fra : palle22
Vist : 1312 gange
200 point
Dato : 17-01-11 17:36

Hej Kandu

Jeg bor til leje i en lejlighed, hvor vi har en kælder inde i lejligheden. Der har længe været bøvl med fugt i kælderen (fugtig lugt og tegn på svamp), men vi har indtil videre accepteret det.

Nu er der imidlertid så meget vand i kælderen, at parket-gulvet ligger og svupper, og der pibler vand op mellem brædderne. Der er højst sandsynligt røget et vandrør, og jeg gætter på at gulvet skal skiftes (der kommer håndværkere og kigger på det imorgen).

Spørgsmålet er nu, om vi som lejere har ret til en nedsættelse af huslejen? Vi har hidtil brugt kælderen som opbevaringssted for tøj og diverse ting, men det kan vi jo ikke længere. Derfor kommer vi til at bo i et frygteligt rod i den kommende tid, plus vi skal have håndværkere gående.

Jeg har lidt svært ved at tyde lejeloven. Kan I hjælpe mig?

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 210 point
Dato : 17-01-11 17:55

Der kan ikke blive tale om nedsat husleje. Det nærmeste i kan komme noget "erstatning" er hvis boligen er så beskadiget, at der bliver tale om genhusning, pga skadens omfang, så i ikke kan bo der, så er det jeres familieforsikring, i skal have fat i, men som du beskriver det her, så er der desværre ikke noget at komme efter.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-01-11 22:32

Kort og godt NEJ

hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-11 00:13

Du kan i perioden blive genhuset, men ingen erstatning, med mindre du selv har en forsikring. Er det et sprunget vandrør så snak med udlejer. Måske har udlejer en forsikring til disse skader.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 18-01-11 06:55

Tak for svaret alka.