/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tisser 10 cm fra bakken
Fra : VMO
Vist : 267 gange
40 point
Dato : 13-05-03 12:32

Vores dejlige, snart 6 år gamle Birma- har fået den vane at tisse lige ved siden af bakken (som står på badevær.) Vi har købt en ekstra bakke med andet grus og stillet den et andet sted (det råd gav dyrelægen efter han havde haft krystaller i urinen).. men det fortsætter. Jeg har læst alle de gode råd til andre, hvor katten tisser bl.a. i stuen- men mit problem er at det er lige ved siden af bakken!!! Håber at I kan hjælpe!! Er bare så ked og bekymret- håber ikke han er syg!

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 13-05-03 14:02

Er bakken ren, eller kan den lugte af noget katten ikke kan lide?

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 13-05-03 14:19

prøv evt. noget helt andet grus. vores kat vil kun bruge en slags, kommer vi til at købe noget andet - så laver den ved siden af.

Kommentar
Fra : tagaardsdal

Dato : 13-05-03 16:05

kære Vmo
Hvis din kat har haft krystaller i urinen er sagen klar! Det er sådan at hvis katte har ondt når de tisser, tror de det feks. er kattebakkens skyld! Herefter vil de prøve at finde et andet (og mere smertefrit) tissested.
Du skal altså fjerne kattens smerte v. tisning(dyrlægen!) og så skal du endelig fremover købe dyrlægens foder! Det fås forebyggende mod urinvejslidelser osv. Køb 5 kg. sække så er det faktist ikke dyrere end anden kattemad! Tal med din dyrlæge igen, og få en fremtidig handlingsplan.
Iøvrigt er den kattemad som er på markedet "gift" mod kattens nyrer, idet den indeholder alt for meget salt.
hilsen Tine

Kommentar
Fra : VMO

Dato : 14-05-03 12:28

Tak for jeres svar! Han blev behandlet (hos dyrelægen) og blev rask! Fik kost der skulle gøre ham rask, og derefter har han fået forebyggende (alt sammen fra dyrelægen) Af kattegrus har vi altid brugt det der klumper (et bestemt mærke) og i den nye ekstra bakke har vi så købt et andet (men samme type). Men han vil slet ikke bruge den nye bakke. Vi tømmer hans bakke hver dag, og han vil gerne bruge den- men et par gange om ugen tisser han så ved siden af- altid samme sted.. lige ved siden af bakken. Han er ellers en glad og meget kælen kat! (måske blevet en smule mor syg)

Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 14-05-03 14:27

Hvis det altid er det samme sted han tisser kan du prøve at lægge staniol over "pletten", katte plejer ikke at kunne li' at røre ved det. Det er måske ikke så fikst at have liggende men kunne være et forsøg værd. Men nu er katte jo nogle underlige størrelser, det er ikke til at vide hvar der foregår inde i deres nuttede hoveder.Min gamle perser lavede det samme nummer efter han fik blærebetændelse, desværre blev han aldrig rask og til sidst svigtede han nyrer så han måtte aflives. Snøøøøøfft, men nu er det snart 3 år siden så det gør ikke så ondt længere.Men held og lykke !

" skattekat"

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 18-05-03 13:57

en enkelt eller to kattep.piller kan afhjælpe hankattes underlige tisse tricks..........aner ikke hvorfor men ved af erfaring at det virker...........

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 02-06-03 09:03

Har du prøvet at dryppe nogle baldriandråber i bakken ?

Kommentar
Fra : anjamus

Dato : 20-06-03 22:10

min hankat blev kastereret i 1997 og derefter fik han også urinvejsproblemer, han blev behandlet ved dyrelægen og fik også fodder derfra indtil at jeg fandt ud af at calles dyrehandel solgte et produkt som hedder royal canyen( stavet forkert men enhver dyrehandel ved hvad det er for et mærke ) dette produkt kan fås i mange størrelser og smag, det gør nøjagtig det samme som dyrelægens men er bare meget meget billigere. jeg køber 10 kg til ca 340 kr og der er nok til 2 katte i over 3 mdr.