/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Trådløs printer - hvordan?
Fra : Oldboston
Vist : 1168 gange
250 point
Dato : 16-01-11 18:08

Jeg har en stationær pc, af mærket Acer og udstyret med Windows XP. Den er forbundet med et USB- kabel der fører til en HP Laser Jet 1020. Ved siden af mit arbejdsværelse er min hustrus arbejdsværelse. Hun bruger en bærbar PC af mærket Fujitsu Siemens Lifeboook. Den bærer en label, hvor der står Bluetooth.
Min hustru printer ud ved at overføre sine dokumenter til en USB-pen, der sættes til min PC, og så printer jeg ud for hende. Men det ville jo være snildt, hvis hun selv kunne printe ud fra sin egen PC.
Men jeg er slet ikke kyndig på dette felt, så jeg spørger, om nogen vil fortælle mig, om det kan lade sig gøre, og hvilken hardware eller software, jeg skal investere i for at give hende mulighed for at printe ud fra den fælles printer.
Det haster ikke, så jeg vil være mest glad for nogle svar fra nogle af jer erfarne brugere, som virkelig ved, hvad I taler om. På forhånd tak
Oldboston

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 18:19

Du kan vælge at dele din printer så den fungerer som en netværksprinter.

Højreklik på printeren inde i Printere og vælg Deling og .... (kan ikke lige huske hvad det hedder i XP)

Giv den et navn - ok og du har du fået en netværks printer. Fra din kones pc installerer du nu en ny netværksprinter ved hjælp af driveren du har på cden. Når den er installeret vælger du så den som standard printer.
Men på denne måde skal din printer være tændt for at hun kan printe

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 18:20

Jeres printer understøtter ikke wifi eller bluetooth. Den eneste måde Din kone kan printer ud fra hendes egen computer er hvis du deler printeren på din computer og printeren bliver tilføjet fra din på computer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 18:44

Du kan også købe en printserver og koble til dit netværk. Den skal have en usb port. Nu har du rigtig netværksprinter der kan nåes af alle der er på dit netværk.

Fx en sådan her

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=497270

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 18:49

Jeg går ud fra at din kone koblet trådløst på nettet. Hvor er routeren placeret henne i forhold til printeren.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-11 18:52

Også mit forslag at bruge printeren delt, det er ret nemt du skal tilføje en printer på den computer som ikke har printeren tilsluttet, klik på Printere og faxenheder som vises når du klikker på Start nede til venstre, klik på Tilføj en printer og klik på Næste så starter guiden Tilføj en printer og nu skal du (eller din hustru) vælge: En netværksprinter eller en printer der er tilsluttet en anden computer (sæt prik) og klik på Næste, nu er det vigtig at din computer er tændt inden i vælger: Søg efter en printer, klik på Næste for at begynde søgning og nu skal din computer gerne vises på jeres interne netværk ellers bliver det lidt mere besværlig men ikke uladesiggøreligt, prøv det her først og lad os høre hvordan det går, din hustrus computer kan hente drivere til den delte printer fra din computer.

Altsammen betinget af at i har et lokalt netværk gennem en router eller måske en switch, men i er sikkert på internettet begge 2 samtidig? Og har sat et internt netværk op eller?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-11 18:57

Det behøver skam ikke være trådløs, kabelforbindelse til begge computere fungerer udmærket
men i skal have sat et internt netværk op, hvis ikke så klik på Netværksforbindelser i Kontrol panel og klik på Konfigurer et hjemme eller mindre kontornetværk og følg guiden, den skal køres på begge computere og det skal gøres før i deler printeren på din computer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 19:04

Helt lige som jeg vil ovn, men jeg tænkte bare at konens pc var på netværket trådløst, så ville det jo være nærliggende at sætte en kablet printserver og ved routeren og koble printeren der til. Så behøver Oldbostons pc jo ikke være tændt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-11 19:26

Helt ok Fijala spørgsmålet går jo også på trådløs printning, det glemte jeg i skyndingen

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-01-11 21:06

Fijala. Du spørger om, hvor routeren befinder sig. Den står på mit arbejdsværelse 1 meter fra min pc. Min kones pc er ca. 3 meter længere væk i værelset ved siden af. Printeren står i nærheden af min pc og er forbundet med min pc med et usb kabel. Håber dette kan gøre det muligt at uddybe dit svar.

Tak for alle svarene, jeg prøve5r at arbejde videre ud fra det, I har skrevet.

Venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-01-11 21:23

Så er den bedste løsning stadig, at du deler printeren på din computer og din kone tilføjer printeren via den deleing du har lavet på din computer.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-01-11 21:24

På min kones printer står der, at jeg skal angive en gyldig printeradresse. Men jeg har jo tænkt mig at bruge HP LaserJet 1020, der er forbundet med kabel til den stationære PC. Jeg aner ikke, hvilken adresse, den har, eller hvad det betyder i det hele taget. Jeg havde tænkt mig at forbindelsen til printeren ville være trådløs, ligesom når min kone tænder sin pc, så finder den efter et par minutter forbindelsen til routeren og så er den køreklar. Hvad skal jeg mon skrive som gydig adresse?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-01-11 21:27

Tak webnoob, ser lige nu dit svar. Men jeg løber altså ind i den technicality, at menuen på min kones pc beder mig oplyse den gyldige adresse på printeren, og her løber jeg tør for svar,. For jeg har været inde på min egen pc og sat x ved, at det skal være en delt printer.

Skal printeren sluttes til routeren i stedet for at være sluttet til min pc?
Håber på et par råd mere. Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-01-11 21:31

Hvis jeg husker rigtigt så skal du skrive \\[Din computers navn]\[det delte printernavn]
Nej printeren skal ikke sættes til routere, det kan heller ikke lade sig gøre da det ikke er en netværksprinter, med mindre der er USB-stik i printeren og at den kan fungere som printer-server.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-01-11 21:36

Mange tak, men jeg vender tilbage i morgen aften.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 250 point
Dato : 17-01-11 21:37

Det skal lige tilføjes at du på din egen computer går ind på Printere og faxenheder, der skal du højre klikke på printeren og under Deling skal du sætte printeren til Del denne printer, og så skal i have sat et hjemmenetværk op som jeg skrev før.
Derefter kan hustruen på sin computer Tilføj en ny printer og i guiden vælge: En netværksprinter eller en printer der er tilsluttet en anden computer, som jeg skrev tidligere, din kone skal også have oprette et hjemmenetværk på sin computer før i deler printeren.
Spørg ind til detaljer - måske med billeder og nærmere forklaring, hvis det er nødvendig

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-01-11 21:40

o.v.n man behøver altså ikke en hjemmenetværk for at dele en printer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-01-11 21:41

I hvert fald ikke mere end der allerede er når der er 2 computere på en router.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-11 21:42

Citat
På min kones printer står der, at jeg skal angive en gyldig printeradresse
hvis i har søgt efter printer når i forsøger at tilføje en delt printer, så burde den meddelse ikke dukke op, du sætter din printer til deling på netværket og sørger for at både din computer og printeren er tændt, så går i videre på hustruens computer og tilføjer en printer, husk at vælge En netværksprinter eller en printer der er tilsluttet en anden computer og så lade computeren søge efter printeren, så vil printeren på din computer bliver vist (med 99% sandsynlighed)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-11 21:45

OK Webnoob jeg var ikke helt sikker og der jo sker ikke noget ved at have hjemmenetværket aktiveret, det er for en sikkerheds skyld at jeg skrev det, men det er ret vigtig at printeren er sat til deling på Oldbostons computer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-01-11 08:08

Vil da helt sikkert mene at der skal laves et hjemmenetværk når man deler en lokal printer. Hvordan skal en anden pc ellers kunne finde printeren. Det er jo akkurat det samme som andre mapper o.lignende man vil dele.

At du bliver bedt om at indtaste en adresse er hvis det er en rigtig netværksprinter vi snakker om, så kan du finde den ved at indtaste ip adressen til printeren.

Min påstand er at du skal OPrette et mindre hjemme og kontor netværk på begge pcer. Sørge for at de kan se hinanden. Når printeren er delt og driveren er installeret på konens pc kan du se den under printerene.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-01-11 14:53

Okay, der er selvfølgelig definitionen af et netværk. Men som udgangspunkt, nej man behøver ikke lave et netværk for at dele en printer.

Igen har man to computere en printer, så er det byggestenene til et netværk. Det kræver bare man giver computerne hver sin ip adresse og så er problemet løst.

Har man så også en router, jamen så er det endnu lettere.

Så det kan diskuteres om man skal lave et netværk. Men en ting er sikkert, man skal ikke bruge Windows indbyggede funktion, det gør bare processen mere besværlig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-11 16:07

Citat
Men en ting er sikkert, man skal ikke bruge Windows indbyggede funktion, det gør bare processen mere besværlig.
det er jeg ikke enig med dig i det er lige ud af landevejen med den guide som starter når man klikker på Tilføj en printer, og har sat hjemmenetværk op først, printeren findes af Windows når man søger og vises som en mulighed man kan vælge, modpartens computer henter selv drivere fra den computer som printeren er tilsluttet når man bruger den indbyggede funktion i Windows hvorfor gøre noget som er let til noget besværlig

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-01-11 16:11

Det kan godt være det er mig der er besværlig eller bare har lært diverse opsætningsmuligheder udenad, men jeg bruger stort set aldrig wizards.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-01-11 20:42

Undskyld, der gik en dag mere, før jeg kom tilbage til PC'en. Jeg har forsøgt mig efter jeres glimrende beskrivelser, men desværre er jeg bange for, at mine evner ikke slår til.

Den stationære PC står lige ved siden af routeren og har kabelforbindelse til denne. Den bærbare står i rummet ved siden af og har trådløs forbindelse til routeren.

På den stationære PC gik jeg først ind og oprettede et lokalt netværk, som jeg gav et navn (arbejdsgruppenavn) og derefter gik jeg ind på printeregenskaberne og markedere, at den printer, der står her ved siden af (forbundet med kabel til den stationære) skal deles. Jeg gav den også et navn HPLaserJet1020. Derefter gik jeg ind på min kones værelse, og gik ind på kontrolpanel, netværks indstillinger og lagde an til at oprette en netværksforbindelse på mindre kontor o. l. I forvejen kan man se, at der er en LAN-forbindelse til routeren. Men så begfynder det svære, for min kones PC kan ikke finde printeren. Jeg skal angive printernavn, men den kan ikke finde det navn og heller ikke selv søge efter den.

Jeg er bange for, at jeg er 20 år for gammel til at finde ud af den slags. Hvad Søren skal jeg gøre, for jeg har ikke noget imod at bruge nogle timer på det, og jeg synes også at webnoob og o.v.n. og fiala m. fl. har bogle rigtig gode og detaljerede forklaringer. Er jeg for ubegavet/gammel eller hvad mon?

NU øger jeg pointsene, måske hjælper det....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-11 20:55

Glem det med at skyde skylden på alderen, der er et par ting som du måske er sprunget over - har overset:
1. I skal også oprette et hjemmenetværk på din kones computer, det er ret vigtig at netværket har samme navn på begge computere (samme arbejds gruppenavn)
2: Du skal højre klikke på din printer og sætte den til deling på netværket, ellers kan andre computere ikke bruge printeren.

Det skal nok lykkes, bare spørg videre og husk at beskrive nøjagtig hvad der er ændret og i hvilken rækkefølge du ændrer, så er det nemmere for os at se hvad der måske fejler.

Sidste udvej kan blive en billedguide i deling af printer, men prøv nu først de 2 beskrevne forslag og se om printeren så kan ses på netværket

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-11 21:01

Citat
og lagde an til at oprette en netværksforbindelse på mindre kontor
det er ikke en netværksforbindelse - men et hjemmenetværk i skal oprette på begge computere og netværket skal have samme navn på begge computere.
Måske har du skrevet forkert og der skulle have stået hjemmenetværk i stedet for netværksforbindelse, der er himmelvid forskel på de 2 ting

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-11 21:04

Jeg mener der skal arbejdes ud fra Fijalas forslag om et lille netværk (som du faktisk allerede har)

Router....................lille printserver.........printer

Router....................din stationære computer

Trådøs forbindelse - - - - - - - - din kones computer

Printeren snakker med routeren
Du snakker med printeren gennem routeren
Din kone snakker trådløst med routeren og videre til printeren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-11 21:15

Printeren skal installeres på de computere som skal bruge printeren.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-11 21:27

[CITATIPrinteren skal installeres på de computere som skal bruge printeren.[/CITAT] det er ret sjældent at jeg bliver så irriteret over et meningsløst indlæg, men jeg er altså irriteret nu, læs lige tråden igennem inden du skriver hvad tror du der står i alle de indlæg som er allerede er skrevet??
Der står såmænd at Oldboston skal oprette en ny printer og at der skal vælges en delt printer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-01-11 23:16

Citat
1. I skal også oprette et hjemmenetværk på din kones computer, det er ret vigtig at netværket har samme navn på begge computere (samme arbejds gruppenavn)

Undskyld jeg blander mig, men denne her ser jeg gang på gang og intet kan være mere ligegyldigt, det gør det ikke lettere, det er bare nogle ekstra trin der ikke har noget formål

alle de andre ting i tråden er gode og fornuftige

Hvis du vil gøre det rigtig nemt for dig selv at oprette det så prøv dette her:
Du har allerede delt printeren så det springer vi over

Du skal bruge navnet på den stationære så tryk WIN + R og skriv cmd og slut af med et tryk på ok
i komandoprompten der kommer frem (den sorte boks) skriver du hostname og trykker enter
noter navnet
start din kones computer
åbn computer (er den med xp står der denne computer)
oppe i adresselinien skriver du: \\navnet-på-stationær og trykker enter
hvis alt virker åbner der et vindue med alt hvad der er delt på den stationære.
Dobbeltklik på printeren og sig ja til at tilføje den.

luk alt hvad du har åbnet og nyd at hun kan printe trådløst

Hvis der er problemer er det næsten altid en firewall der driller

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-01-11 23:22

Citat
Hvis der er problemer er det næsten altid en firewall der driller

Det er så ikke helt sandt for jeg glemte lige en anden ting der kan være et problem.
Hvis din kones computer kører med et 64 bit styresystem kan det nogen gange være nødvendigt at hente en driver selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-11 23:38

Alle veje fører til Rom - siger et gammelt ordsprog, der kan sikkert deles printer med alle de muligheder som er nævnt her, det er bare op til Oldboston at vælge hvilken løsning som lyder nemmest for ham

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-11 23:49

Den metode du beskriver EXTERMINATOR, virker ikke her på mine 2 XP computere, når jeg skriver hostnane i cmd, så kommer mit fulde navn frem og ikke det navn computeren har på netværket, er du sikker på at du har skrevet fremgangsmåden korrekt?
Næste afprøvning for at se om jeg kan se det delte på den anden computer: Jeg åbner Denne computer og skriver mit navn (den kom jo frem som resultat i cmd på den første computer) og trykker på Enter - - - og så åbner min standard browser og søger på mit navn på internettet!!!!!
Altså har du skrevet metoden forkert eller den virker ikke (den 3. mulighed at jeg ikke har forstået ser jeg bort fra )
sovetid jeg ser hvad der er forkert i morgen engang

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-01-11 00:28

tjae, virker fint her (og alle andre steder jeg bruger det)
http://peecee.dk/upload/view/285344

Citat
og så åbner min standard browser og søger på mit navn på internettet!!!!!

ked af det men du kommer altså til at se lidt på den 3. mulighed, du har lavet en fejl 40 (eller sidder du længere fra skærmen)

Du glemte lige de to backslash der skulle være foran navnet \\

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-01-11 00:39

Citat
det er bare op til Oldboston at vælge hvilken løsning som lyder nemmest for ham

Korrekt, der er bare det problem at der er for mange fejlmuligheder når man bruger guiden tilføj printer (og så tager det også alt for lang tid)

en lille tilføjelse, istedet for at åbne computer (denne computer) og skrive i adresselinien kan du trykke WIN + R og skrive der (husk nu de to backslash)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-11 09:14

Tja - det er ikke så godt når ovn er irriteret.............................
Det er jo næsten som at være til eksamen, hos en bedrevidende amatør.
For ikke at gøre det for svært for spørgeren, vil jeg forlade tråden igen.

ovn - vil du fremover kritisere mine indlæg, så opret venligst en kritiktråd til formålet.

Eyvind.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-01-11 12:26

Mange tak for jeres mange gode svar....her er noget at arbejde videre med de næste par dage, det bliver nok først i weekenden, jg får taget fat på det. Tak for ovn til bemærkningen om alderen, nej. det er nok en dårlig undskyldning. Da pc'erne kom frem på det kontor, hvor jeg arbejdede ca. 1982 tænkte jeg, at jeg aldrig selv ville få brug for den slags. Det tør siges, at det gik anderledes. Men god hjælp fra kandu.dk lykkes det meste faktisk. Men sikke en tålmodighed, man skal være udrustet med!

Vender tilbage om få dage. Foreløbig takOldboston

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 31-01-11 15:59

Har været bortrejst et stykke tid, er nu tilbage, men der går nogen tid endnu, før jeg kommer til bunds i at få løst dette problem. I mellemtiden har jeg store vanskeligheder med overhovedet at komme på nettet. Det har jeg stillet et spørgsmål om i dag, d. 31. januar og udsat 250 points. Håber nogle ser det og vil hjælpe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-11 22:22

Som jeg før har skrevet: Alle veje fører til Rom, det kan omskrives til at alle anvisninger her fører til en delt printer, jeg vil anbefale at du koncentrerer dig om forslag fra 1 bruger og følger dem, hvis du tager lidt fra alle indlæg bliver det vist for rodet.
Håber du fik det andet løst problem og er på nettet med fuld fart nu

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 16-02-11 10:14

Tak for svaret o.v.n.. Du gav ret udførligt svar, og du får points'ene, også selv om det ikke lykkedes for mig at få forbindelsen (den trådløse) til at fungere. Jeg vil arbejde videre ud fra svarene en dag, hvor der er god tid. Måske kan jeg stille et spm eller to mere til dig, hvis det bliver nødvendigt? Men tak, i alt fald, også til alle jer andre, der bidrog til de interessante besvarelser.