/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
motorsav kan ikke slukke
Fra : thulin
Vist : 1397 gange
200 point
Dato : 15-01-11 17:07

Min motorsav som har kørt upæklageligt de sidste 9år, er pludselig begyndt at opføre sig mærkeligt når den er varm.

Den kan ganske enkelt ikke slukkes. (ledning af tændrøret virker selvfølgelig hver gang)
Nogle gange fungerer det, hvis man hiver chokeren ud, så dør den.

Enkelte gange begynder den også at tage fuldeomdrejninger, hvor den burde gå i tomgang.

Det lader ikke til at det er L - H skruerne som står forkert, da den kører som den skal når der arbejdes med den. ??
Nogle gode forslag

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-01-11 17:20

En adskillelse og rengøring med trykluft.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-01-11 17:27

Plejer jeg ellers at gøre, med jævne mellemrum. Den har ikke kørt 1 time siden jeg sidst rensede den.
Har dog aldrig skiftet benzin filter, men det kan vel dårligt have noget med det at gøre ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 210 point
Dato : 15-01-11 17:32

Husk at rense omkring motorens køleribber. Når man slår over på afbrudt plejer der at være en simpel kontakt som kortslutter tændspolens primær til stel. Den kan være bøjet eller have støv mellem fladerne.

Det er en dårlig ide at hive tændrørshætt af medens den kører. Det kanskade tændspole og /eller andre dele i tændsystemet.
Det er farefrit at kortslutte tændledningen til stel.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-01-11 17:36

@Transor, lyder som om det måske kunne være en løsning, vil skille den ad imorgen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-11 17:38

du skal rense den kontakt, som kortslutter tændspolens lavspændingsside til stel. så kan den slukke, når du siger, den skal.
vh
pbp

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-01-11 00:24

Citat
Husk at rense omkring motorens køleribber. Når man slår over på afbrudt plejer der at være en simpel kontakt som kortslutter tændspolens primær til stel. Den kan være bøjet eller have støv mellem fladerne.

Korrekt

Dog kan jeg på ingen måde se hvordan man kan skade tændspole eller andre dele i tændsystemet ved at standse motoren ved at pille tændrørs hætten af.

At den tager fulde omdrejninger KAN rent faktisk godt skyldes benzin filteret! Min egen gør det, som eksempel, også når den er ved at løbe tør for benzin.
Årsagen kan også være at gas kablet sidder fast i skidt, dog kun hvis det er fordi den ikke vil falde i omdrejninger efter man slipper gassen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 16-01-11 10:42

Efter 9 år og mange omdringer sener ville jeg nu nok vælge at tage den med til den lokale doktor for motorsave for der kunne jo være noget mere galt end son så ......

Bassebo....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-11 12:41

Hvis man tager tændrørskablet af under kørsel, skal energien i tændspolen et andet sted hen - det kan blive til internt overslag, og så er den tændspole DØD!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-01-11 13:17

Eftersom der ikke er en ohmsk belastning på sekundær siden af tændspolen, blot et tændrør til gnistfang, kan jeg stadig ikke se problemet i at slukke ved at pille tændrørs hætten af.
Min påstand er at thulin ikke ødelægger tændspolen ved at slukke saven ved at pille tændrørs hætten af

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 16-01-11 17:43

Det var en ledning imellem tænd/sluk kontakten, som var gået i udu.
Den er nu skiftet og den spiller igen som den skal.

Men det kom lidt bagpå mig at det skulle tage 3 timer at skifte en ledning. (Hele lortet skulle skilles ad i atom, for at komme til.) Det vil jo betyde at et værksted ville tage 800-1000 kr for sådan en rep. Det vil jo kun kunne betale sig for en nyere sav eller en meget dyr sav

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-01-11 17:52

For dem der har prøvet det før tager det jo nok knap så lang tid, det er jo lige det med erfaring
Men ja, der er desværre mange ting der bliver kasseret pga små fejl i disse tider

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 01-02-11 09:09

Der er bare lige et problem, med det du skriver.. Hvis den tager omdrejninger, sådan lige pludselig, lyder der altså som om den tager falsk luft! Hvis det bare er ledningen til stop knappen, burde den jo stadig køre perfekt..
Har haft det problem selv, altså med den falske luft! Det var gummiet mellem karburator og cylinder, der var revnet.