/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
NetVista-maskine vil ikke boote fra USB
Fra : coehlen
Vist : 708 gange
300 point
Dato : 15-01-11 02:03

Jeg ønsker at få en ældre IBM NetVista computer uden indbygget diskettedrev til at boote fra USB.
Den booter ok fra harddisk og CD.
Jeg har forsøgt at lave sticks og usb-harddisk bootable - og de virker fint som sådanne på andre computere. Bare ikke på NetVistaen !
Den kan fint se USB-drevene fra windows.
I setup-en siger den: "USB boot device - not detectet"
Jeg har ikke kunnet finde nogen steder i setup-en, hvor det er muligt at ændre på noget med USB.
Jeg er kørt fast ! Er der nogen, der kan hjælpe mig fri ? !

Det er en IBM Netvista 6645 N3G

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 15-01-11 02:06

Glemte at skrive, at bootrækkefølgen ER sat til USB -> CD -> Harddisk !

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-11 07:24

Prøv at kigge her
Lav en bootable USB nøgle
http://www.bromley.dk/index.php?entry=entry070524-122347

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-11 08:51

eller prøv denne, mystisk hvis det virker på andre
http://www.partition-tool.com/resource/manage-partition/usb-partition-manager.htm

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-01-11 13:02

Citat
I setup-en siger den: "USB boot device - not detectet"

dit bundkort er for gammelt til at kunne bruge usb, som boot

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 15-01-11 13:05

se på bundkortets hjemmeside om det understytter boot fra usb

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-11 13:21

Citat
I setup-en siger den: "USB boot device - not detectet"

tyder på bundkort ikke kan boote fra USB som nomore skriver,
eller der mangler et eller andet!

Citat
Glemte at skrive, at bootrækkefølgen ER sat til USB -> CD -> Harddisk !

Men hvorfor har man så muligheden at stille boot rækkefølge

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 15-01-11 14:23

Det giver ikke mening.
Denne computer er bygget KUN med usb-indgange - og intet diskettedrev.
Setup giver mulighed for at boote fra harddisk, CD, usb eller netværk.
Hvad skulle ideen være at blive ved med at lave nye boot-devices, når nu dem jeg allerede har lavet, fungerer på andre computere ?
Jeg har med succes prøvet både bootable CDer og winME bootdiskette som "model" for mine bootsticks.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 15-01-11 14:27

Klaudi har nok fat i noget af det rigtige, når han skriver
Citat
eller der mangler et eller andet!
!!!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 15-01-11 17:21

BIOS'en er så gammel at den ikke kender USB-Stick boot, sikkert kun USB-CD og hvis du er heldig USB-Harddisk boot, USB-Netkort kan den sikkert heller ikke boot fra men det er også de færreste der har et boot server setup der hjemme.

PS. er USB mus/tastatur slået til i BIOS, det kan ha betydning på gamle versioner af BIOS firmware.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 15-01-11 19:01

Til JegErHer.
Så du mener, at det er omsonst at forsøge med Klaudi´s forslag til at lave boot-sticks ?

Til din P.S.: Computeren har KUN usb-indgange (hvor mus og tastatur er tilsluttet).

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-01-11 23:46

Der sker da ik' noget ved at prøve, evt denne

http://www.partition-tool.com/resource/manage-partition/usb-partition-manager.htm
1. Download UNetbootin software and install it.
2. Connect USB drive to the computer.
3. Create a directory in the USB drive: \boot\grub.
4. Download menu.lst file and grldr file.
5. Copy menu.lst file to the USB drive at \boot\grub and copy grldr file to the root of the USB drive.
6. Download EASEUS Partition Master and install it.
7. Launch UNetbootin.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 16-01-11 00:59

Til Klaudi.
Dit (og mange andre boot-stick) forslag er skam afprøvet. Uden succes.
Jeg har prøvet at boote med usb-stickén på an anden ældre IBM NetVista, der også i Setuppen viser mulighed for USB-boot - og den kunne heller ikke.
(Heller ikke med en MAXTOR ekstern usb-disk)
Det er åbenbart kun på nyere maskiner, at stick-boot virker.
Venter lige på at se om JegErHer kommenterer, inden jeg lukker tråden.
Tak for velment hjælp.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-11 09:29

Har du en ekstern cd-rom til usb kan du jo prøve om det virker den vej,
altså med en boot cd i eksternt cd-rom drev til usb, bare for at se om der er hul igennem!

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 300 point
Dato : 16-01-11 14:21

Når den kun har USB til mus/tastatur lyder det underligt den hverken vil lave boot fra en 'MAXTOR ekstern usb-disk' eller usb-stik. Nu er det vel ikke et kombi trådløs mus/tastatur du har vel, for det kan godt forsage en timeout grundet initialiserings tiden det bruger så USB-boot ikke får tid nok.
2. Nu sidder usb-stikken vel direkte i sin egen USB port, ikke noget med gennem en USB-HUB eller gennem et USB-Tastatur.

Der findes rigtigt mange USB udstyr som supportere boot (for at nævne de mest brugte)
USB-CDROM
USB-FDD
USB-HDD
USB-NET
USB-STICK(FLASH)
USB-ZIP

Hvis en BIOS supportere USB-HDD kan den normalt tag det hele listet herover, da Hardisk er den mest avancerede Stor-lagring/Opdeling

6645-N3G er en gammel Pentium III som blev leveret med Windows 2000, jeg tror kun den vil boote fra USB-FDD måske USB-CDROM.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 19-01-11 23:20

Tak for svaret JegErHer. Jeg opgiver, for det var kun ønsket om at kunne boote fra en stick, der fik mig til at starte den gamle maskine op. Tak for alles hjælpe-forsøg.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-01-11 09:30

Du er velkommen, og ja det er surt når nogle maskiner ikke kan (jeg har 2)