/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Oliefyr til bilen ?
Fra : punkler
Vist : 3656 gange
50 point
Dato : 14-01-11 15:40

Hej folkens!

Jeg tænker på at anskaffe mig en motor/kabine varmer til bilen - det er jo så hunde-koldt
Det drejer sig om en Audi A4 2,0 TDI Avant fra 2006.

Nogen der har gode/dårlige erfaringer med forskellige mærker?
Hvad koster sådan en omgang. Og nej, jeg kan ikke selv installere

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-01-11 15:56

Jeg har lige fået monteret en Webasto komfortvarmer i min Subaru Legacy.
Et benzinfyr med både fjernbetjening og timerur og incl. et såkaldt blæsermodul, der skal monteres, når der er klimaanlæg i bilen.
Installeret kostede hele herligheden 15,900kr.
Grunden til det blev et Webasto og ikke Eberspächer, er at Webasto har et komplet ledningsnet til netop min bil.
Der skulle derfor ikke klippe og klistres, i bilens originale ledningsnet.
Ellers tror jeg ikke, der er den store forskel på de to mærker, som nok må betegnes som de største mærker på markedet i DK.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-01-11 15:57

Jeg har en i min Passat fra 2001 og det er bare dejligt.
Forhandleren (ikke VW men brugtvogns) ville dog ikke give garanti på den idet han sagde, at blev den ikke brugt jævnligt groede den sammen og det var typisk en rep. til 10 kilo !
Nu kan min også køle, så jeg tror ikke det bliver et større problem at huske at bruge den jævnligt året rundt. Prisen kender jeg ikke da den sad i ved købet, men det er en Webasto som både kan indstilles til tidsinterval med fjernbetjening (som rækker langt) eller med timer til start på et bestemt klokkeslet.
Jeg er glad for den - men du skulle lige vide det med den jævnlige brug !

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 60 point
Dato : 14-01-11 16:12

Ja, nu må du ikke tro at jeg helt åndsvag, når jeg skriver dette

Prøv lige at undersøg, om det måske allerede er i bilen !!!!

Har lige erfaret, at i en feks. passat (ikke ny), er det allerede monteret!!!, det er bare ikke sat til !!!!
man skal bruge et kit, og en mand med en computer, så varmer den.
hørte samtidig at det gælder flere modeller fra VW (incl. Audi).

Så det er måske slet ikke så dyrt, som man nogle gange frygter.

MVH

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-01-11 16:17

Det viskinde skriver om, er en tilskudsvarmer, som bliver monteret i nogle biler, fordi de moderne dieselmotorer ikke producerer nok spildvarme, som jo er den, der sendes ind i kabinen.
Det er derfor rigtig nok, at du skal finde ud af, om der er sådan en monteret i din bil.
Hvis der er tilskudsvarmer, skal der bare monteres noget styring og evt. modtager til fjernbetjening og/eller tidsur.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-01-11 16:46

Jeg har Vebasto diesel, kører perfekt.
Med Fjernbetjening

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-01-11 18:33

En 2006 Audi TDI har allerede en oliefyrs tilskudsvarmer, da det er den nye type dieselmotor med lavt varmetab.

Lad dit nærmeste specialværksted (ikke Audi) give et tilbud på opgradering efter dit ønske.
Kig under elektro værksteder eller køle (aircondition) specialister.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 14-01-11 18:52

Hej allesammen.
Jeg kan høre, at alle er godt tilfredse med deres motor-/kabinevamer... Det er positivt, at der måske "bare" skal en "lille" ombygning til, for at det kommer til at virke. Prøver at kontakte et værksted.

Lader lige spg. stå åbent lidt endnu...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-01-11 23:49

Hvis dine køreture er under 20 minutter, kan du få el-problemer (jfr. brugsforvirringen).

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 15-01-11 09:44

Mine daglige køreture er omkring 30-40 min...
Ved nogen hvad sådan "ombygning" koster?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-11 10:09

En god lang køretur ind imellem samt evt. en hjemmeopladning af og til holder snildt el-problemerne fra døren selv med mange kortere køreture for mit vedkommende.

Vedr. advarslen fra min forhandler om at pumpen kunne let "gro sammen".
Er der nogen af jer mere erfarne brugere, der har haft problemer i den retning - evt. ved stilstand om sommeren ???

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 15-01-11 17:50

til myg du kan bare starte den en gang imellem om sommeren evt en gang om måneden så "gror# den ikke fast
hilsen johnadler

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 15-01-11 20:57

Nu er fyret stadig nyt på vores Legacy, men det fungerede upåklageligt i de 6 år, vi havde vores Corolla. (også Webasto benzinfyr)
Efter godt 4 år, var batteriet træt og det med mange små ture, hvor fyret i vintermånederne tit kørte op til dobbelt så længe, som den efterfølgende køretur.
Bilen kørte dog tit 150km. i weekenden og der blev batteriet selvfølgelig ladet godt op.
I de første 3 år, uden at have en lader på batteriet, mens den vel var på bilen 2-3 gange, den sidste vinter, inden jeg fik taget mig sammen, til at udskifte batteriet.

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 03-02-11 21:14

Tak for svaret viskinge.