/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
stort vandforbrug
Fra : denevigeuheldige
Vist : 654 gange
50 point
Dato : 13-01-11 16:42

Hej. Vores den ene 12. årige hunkat er begyndt at drikke ekstremt meget, men ellers spiser, sover, spinner og leger hun som altid. Når hun er ude, opholder hun sig inde i en stor lukket kattegård som hun har været vant til helt fra killing. Hvad tror I det kan skyldes, at hun over en relativ kort periode har øget sit vandforbrug?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-11 16:50

Jeg ville tage kontakt til en dyrlæge .... han/hun kan give dig et konkret svar.

Citat
Din gamle kat er begyndt at drikke meget. Det kan være tegn på sukkersyge men det kan også være tegn på nyresvigt. Katte er kødædere og stor del af affaldsstofferne fra proteinstofskiftet filtreres og udskilles gennem nyrerne. Det slider på nyrerne og derfor er der mange ældre katte, der med tiden får dårlig nyrefunktion. Når kattens nyrer ikke fungerer optimalt kan den ikke koncentrere urinen, derfor vil den drikke meget og tisse meget . Katten kan blive dehydreret selv om den drikker meget. Det er meget vigtigt at du kontakter din dyrlæge hurtigst muligt og får taget en blodprøve som hurtigt afslører om der er tale om nyresvigt eller sukkersyge.

Begge tilstande kan behandles, sukkersyge med enten insulin eller medicin, der stimulerer kroppens egen produktion af insulin og passende diæt foder og nyresvigt med en skånekost som omdirigerer energistofskiftet så nyrerne spares så meget som muligt.

Dyrlæge Raiku Sarvå

http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/kat/kattesps6.htm#vand

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-11 17:56

Det kan også være fodringen, måske spiser den flere kattepiller, og har herved behov for meget mere vædske.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 50 point
Dato : 13-01-11 18:12

Hvad er forøget?
Min drikker også meget for tiden, især efter den har været en tur ude i kulden,
for så at lægge sig ved varme apperatet, det giver tørst.
Ellers!!!
måske blære betændelse
svigtende nyrer

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-01-11 19:03

Hejsa.

Øget tørst i stor grad kan være et tegn på sukkersyge.
Snak med din dyrlæge.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 14-01-11 01:51

Tak for svaret nomore. Din beskrivelse svarer præcis til vores kats opførsel p.t.
Spiser meget kattepiller, kommer ude fra kulden og ligger ved varmen en stor del af tiden.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-01-11 10:14

Kan nævne at min kats drikkeri er gået tilbage til det normale, efter frosten er aftaget,
og den ikke ligger så meget ved varmen.
Men hold stadig øje med forbruget, man kan jo aldrig vide, om det er alvorligt.