/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Statistik- variationskoefficient
Fra : learegina
Vist : 4483 gange
200 point
Dato : 13-01-11 08:38

Hejsa
Jeg er igang med en eksamen, hvor jeg udregner variationskoefficienten (CV%).

Jeg har feks. et tal der hedder 3, 7 %. Hvad har jeg så helt præcis fundet ud af?

Jeg vil ikke henvises til alle mulige mærkelige formuleringer på nettet, dem har jeg læst.

Jeg vil gerne vide i almindelig dansk tale= hvad finder jeg ud af ved at finde CV%?

Derudover har jeg sat min grænse på 5% som den varriation der højst må være på maskinen, for det gør man jo altid- er der nogen der ved grunden til at man sætter det på 5%

Hilsen learegina

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-11 09:20
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-11 09:28

Når man bruger variationskoefficienten i stedet for standardafvigelsen, som du jo sikkert har lært om, er det for at sætte spredningen i relation til de størrelser det drejer sig om.

Altså variationskoefficienten er forholdet mellem standard afvigelsen og gennemsnittet,
herved fås et mål for spredningen der er uafhængig af om det er store eller små størrelser,
der skal vurderes for ensartethed...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-11 11:16

Og prøv også at se på denne standard fordeling:
http://da.wikipedia.org/wiki/Standardafvigelse

Hvis du eksempelvis vil måle bredden af dine fingre, så får du jo forskelle på få mm,
men måler du længden af fodboldbaner er der jo variationer på mange meter.

Så standardafvigelsen er afhængig af hvad man undersøger, stort eller småt,
mens variationskoefficienten er gjort dimensionsløs og så bedre kan sammenlignes...

Godkendelse af svar
Fra : learegina

Dato : 14-01-11 12:33

1000 tak for svaret svendgiversen.
Det sidste var især godt- lige hvad jeg havde brug for.

God weekend til dig:)