/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gevindstang m12 med venstre gevind
Fra : mi-to
Vist : 2399 gange
100 point
Dato : 11-01-11 22:08

hvor køber man en venstre drejet gevindstang m12

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-01-11 22:40

Baushaus har op til 16 mm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-01-11 23:19

sorry, tror det er ret gevind

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-11 23:32

Også kaldet læns gevind.

Jeg tror den skal specialfremstilles, men det burde heller ikke være et problem for selv et mindre maskinværksted hvis de har den rigtige skærebakke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-11 23:56

Den kan enhver lave med en almindelig drejebænk of en gevindtabel.

Men uden tilsvarende møtrik er den nytteløs.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-11 00:17
Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-01-11 00:18

Hvad skal du bruge den til?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-11 00:59
Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 12-01-11 01:02

Noget til en styrestang

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-01-11 08:22

så skal du også lige være opmærksom på, at der findes mange gevindtyper. de har ikke samme stignng alle sammen. så hvis de skal passe sammen med noget eksisterende, er det ret vigtigt.
og det hedder forresten ikke læns gevind, men links gevind

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-11 09:14

Citat
det hedder forresten ikke læns gevind, men links gevind

Udtrykket var der altså mange der brugte i min tid, og nok også bruger endnu.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 12-01-11 12:51

Har fundet en det sku være med 1.75 i stigning

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-01-11 17:59

er altså nødt til at give trimare46 ret i udtrykket links gevind. Det har aldrig og kommer aldrig til at hedde lænsgevind. Det kan godt være at det lyder lidt som det, men det har aldrig været stavet sådan. Links er jo fra det tyske og betyder venstre

Men mi-to der er svært at svare på udover at den kan specielfremstilles. En M12 m 1,75 i stigning er et helt alm. metrisk gevind og det kan fået i både links og ret gevind. Men lige som en gevind stang er jeg nu ikke klar over. Men havd med at finde en lang 12 mm vanteskrue, måske kan den gøre tricket.

Lige lidt om gevind. Se læidt nede på siden om de forskellige standarder, og det er kun et lille udpluk.

http://da.wikipedia.org/wiki/Gevind

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 12-01-11 18:05
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-01-11 18:05
Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 12-01-11 18:06

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Fijala