/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
chimpanse
Fra : BL14
Vist : 691 gange
50 point
Dato : 11-01-11 20:40

Hej

Jeg vil høre om man må have en chimpanse i danmark og man bare kan hente den i england hvis told parpirene er iorden hvis man kan få det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-11 20:42

Kort og godt NEJ.....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-01-11 20:48

Citat
Kort og godt NEJ.....

Ganske fornuftigt.

Jeg arbejdede engang i en dyrehandel hvor de havde en chimpanse, den blev flyttet til en dyrepark, netop fordi det vist sig, at den ikke måtte være i dyrehandelen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-11 23:17

Nej, det må man ikke, det står i loven :

Citat
Forbud mod hold af visse særlige dyr

§ 3. Der må ikke holdes dyrearter, som kan frembyde fare eller er særligt vanskelige at holde på en dyreværnsmæssigt forsvarlig måde, jf. bilag 1 til denne bekendtgørelse.

Citat
Dyrearter omfattet af forbudet i bekendtgørelsens § 3 (dyrearter, som kan frembyde fare eller er særligt vanskelige at holde på en dyreværnsmæssigt forsvarlig måde)

Primater:
Alle arter, undtagen egernaber ( Callithricidae spp. ).

Egernaber/silkeaber er de eneste primater/aber der er lovlige at have, og kun såfremt forholdene er egnede til det.

Fra:
Bekendtgørelse om privates hold af særlige dyr m.v.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1447

Godkendelse af svar
Fra : BL14

Dato : 13-01-11 18:35

Tak for svaret dova.