/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Partikel filter
Fra : Højris
Vist : 662 gange
200 point
Dato : 10-01-11 17:23

Kære Brevkasse!
Min bil har sådan en dårlig mave, så når den er startet prutter den helt vildt.
Der kommer sådan noget mørkt røg ud af numsen på den.
Kan det lade sig gøre at gi den en ble på, eller et partikel filter.
Hvad vil det koste.
Den heder WV golf MK.2 fra 89 og så er det en turbo bøf.

Højris

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-01-11 17:29

Den trænger blot til en "gravsten"

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-01-11 17:55

Alt kan vel i princippet lade sig gøre, men i sidste ende handler det vel om kroner og øre, når regningen er gjort op ? Hvis den oser voldsomt, kan det være tegn på, at motoren er slidt. Men det kan jo også være, at nye dyser og en justering af pumpen er tilstrækkeligt. Og der er tonsvis af brugte motorer på markedet, så hvis ellers bilen er sund og kan holde et par år endnu, skulle du måske overveje en anden motor ?
Du kan givetvis finde partikelfiltre til en mindre formue, men de har vist ikke den store virkning og sat i forhold til strafafgiften kan det vist ikke hænge sammen økonomisk.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-01-11 17:59

Inden du tænker på partikelfilter, må du vist hellere tænke på en motor som ikke ryger/røger, ellers er det en efterbrænder du har brug for.
Nej, lad være at tænke i baner som katalysator og partikelfilter, da de hurtigt vil være uvirksomme.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-01-11 20:31

Vær nu lidt positive

Citat
da de hurtigt vil være uvirksomme.

Bare de virker på vej gennem synings hallen
Citat
sat i forhold til strafafgiften kan det vist ikke hænge sammen økonomisk.
Dimmeren kan vel lejes ud efterfølgende

Højris

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-01-11 22:20

Læs lige en detalje fra cortinas indlæg en ekstra gang:
Citat
Men det kan jo også være, at nye dyser og en justering af pumpen er tilstrækkeligt

Og så kommer alle spørgsmålene:
Hvor langt har den kørt?
Hvor hårdt har den været kørt?
Er det en benzin eller diesel?
Hvis benzin, er det en monopoint eller multipoint (indsprøjtning)?
Hvordan er forbruget af motorolie?
Er den blevet mere forslugen med brændstoffet på det seneste?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 10-01-11 22:22

For at komme dit problem til livs skal motoren repareres/ justeres. Dit spørgsmåls form indikerer at du
ikke kan klare det selv, så det bliver en tur på værksted, det er også det de er til, værkstederne.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 10-01-11 23:50

Det vil et partikelfilter ikke hjælpe på.

Og det er heller ikke sikkert, at den sorte røg vil udgøre et problem, da det ikke er ensbetydende med, at indholdsstofferne i røgen overskrider grænseværdierne.

I øvrigt kan det slet ikke betale sig at granske i partikelfilter til sådan en gammel stabil Golf 2'er, for det vil koste minimum 10000 at få det monteret..

Lev du med de skavanker gamle Trofast får med alderen...accepter dens særheder, og sørg for den aldrig mangler olie eller vand, så lever den såmænd længe endnu.
Og trøst dig så med, at selv om det kan se alternativt dekorativt ud, at bilen er indhyllet i ildelugtende sorte røgskyer, og at bagenden er fedtet til af sort udstødningssod helt op til bagruden, så forurener den mindre end de biler hvor partiklerne bliver makuleret gennem et filter.
Og betal den ekstra tudse i strafporto uden at pive over det.

I øvrigt ku' det være du snart skal have kigget til luftfilteret

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 30-01-11 14:54

Tak !
Citat
Lev du med de skavanker gamle Trofast får med alderen...accepter dens særheder

Det gør jeg så.
Men det er da godtnok en fix måde at flå penge ud af folk på.

Højris