/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Kortspil Stind Rakker
Fra : svendgiversen
Vist : 11145 gange
180 point
Dato : 10-01-11 09:59

Hjemme i det sydvestlige Himmerland spillede vi et spil som ingen kender her i det sønderjyske.
Navnet var Stind Rakker, ved ikke helt om det staves sådan.

Er der nogen der stadig kender dette spil? og hvor??

Jeg tror Stind står for Stiv,
men Rakker, er det Ryg, Række eller noget med Taterne (Rakkerne) eller???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-11 10:04
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-11 10:26

Jeg er helt sikker på Stind før Rakker,
jeg husker min far engang tabte og sagde: "Jeg er så stiv så stiv", derfor Stind for Stiv?

Men sikkert samme spil der nævnes fra Års,
der ligger noget nordligere i Himmerland end min hjemby Skals.

Nu har vi da i hvert fald nogle regler fra Års...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-11 10:41

Stind kan også betyde

Citat
stind: (adj.) som har nedsat bevægelighed; stiv, stejl, trodsig

http://www.kalliope.org/dict.cgi?wid=stind

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-11 10:43
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-11 11:03

ja ans,
men dine link bekræfter at i denne forbindelse er Stind lig Stiv.
Min far blev jo stiv af at tabe i Stind Rakker...

Der er mere tvivl om betydningen af Rakker?
Her åbner Nordsteds link op for nye muligheder...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-11 10:41

>>men Rakker, er det Ryg, Række eller noget med Taterne (Rakkerne) eller???
>Der er mere tvivl om betydningen af Rakker? Her åbner Nordsteds link op for nye muligheder...

Nogle af disse fra google:
"
en 'rakke; (også kortspil) 'rakke mæ 'væ sin 'tromf. ...
spillet m. spillet Rakker(dreng)
spilleautomat med 3 hjul og 5 rakker plus jokere
omtale nedsættende, rakke ned
Ragnarok i nordisk mytologi: verdens undergang Rakke Racke (ung) hund
Min rakker ble ikke vaksinert før han ble 12 uker
Rakker kommer ikke heraf, som man har troet, men af nedertysk ...
"
Altså er der nu flere muligheder for betydningen af Rakker i kortspillet: Stind Rakker
Hvad er den rigtige?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 180 point
Dato : 12-01-11 02:33

Vi spillede baglæns rakker -
huske spillet i skrivende stund kan jeg ikke.

http://runeberg.org/salmonsen/2/19/0919.html

Tror det var i denne retning
http://mcilquham.dk/rakker.html

Min mor var utrolig bange for rakkere. Ofte rejste en rakker rundt, og havde ry for at tage katte, og mener også hun oplevede at miste sin kat
Disse rakkere tog sig af selvdøde dyr, og brugte huden.
http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20%C3%85rbog/%C3%85rgang%201930/Svalgaard%20Anders%20C.%20Natm%C3%A6nd%20og%20Rakkere%20i%20Thy%20og%20Hanherred.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-11 02:39

Andet interessant link, ikke lige om kortspil http://www.rba.esbjergkommune.dk/Ribes%20historie/Rakker.dk.aspx

stiv mener jeg betyder uartig/slem og rakker var noget af det frygteligste at blive kaldt, for vi forbandt det med en, som hvis han kunne se sit snit til det, ville sjæle katte og andre dyr.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-11 03:05

Håber også du finde dette interessant, for har intet med kortspil at gøre.
Jeg skal nok komme i tanke om spillet

Leksikon 1921 Rakkker, Betegnelse for en Person der tidligere skaffede Aadsler, Affald og anden Urenlighed bort fra Byen samt var Bøddelens Haandlanger og paatog sig andre Forretninger, der ansaas for uærlige. R. var i de fleste Tilfælde Tatere og Natmandsfolk; Befolkningen skyede ethvert Samkvem med dem, og deres stilling i Samfundet var i social Henseende elendig, økonomisk har den ofte været indbringende, R. spiller en stor Rolle i vor Litteratur. Fra begyndelsen af 19. Aarh. gik R. lidt efter lidt ud af Brug i vort Sprog, og betegnelsen er nu uden Betydning.

http://www.natmand.1go.dk/

http://jahnpoulsen.dk/index.php/1400950

http://www.herninghistorie.dk/historier/historie-1264780759-144453-10685.tkl??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-11 03:16
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-11 09:04

Og her, er der blevet spillet rakker http://www.troldkaer-katteri.dk/slaegtsbog.htm

Daglig blev hun (Bedstemor) klædt på og ledet ind i stuen, hvor hun, siddende i en gammel lænestol for enden af det lange bord, tilbragte dagen og aftenen, til hun blev lagt i seng. For at korte tiden for hende i de lange vinteraftener måtte vi børn skiftes til at spille kort (Rakker) med hende, noget vi ikke altid var så glade for. Søster Gitte tilbød sig ofte, idet hun sagde: ”I aften er min tid [tut]”; men hun var for lille (7 år yngre end Karl og mig – kun 3-4 år), så hendes tilbud blev aldrig antaget. Kunne der blive fire spillere, gik det løs med det gamle jyske spil Chervenceb, det var noget Bedstemor kunne lide. At tiden ofte faldt hende lang, og at humøret tit sank dybt ned, er jo naturligt. Når tålmodigheden næsten helt slap op, mente hun altid, at nu døde hun; men gamle Mariane sagde: ”Nej, I dør såmænd ikke, man dør ikke fordi man bliver vred.” Hun (Bedstemor) levede til d. 17. april 1887 og blev ført til Venge Kirkegård, hvor hun ligger begravet ved siden af sin mand, der var død 14 år i forvejen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-11 10:09

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-11 11:24

Reglerne var sådan http://kalifatet.dk/rakker.htm
Spillet hed baglans rakker, fordi a begyndte, b skulle stikke og a skulle atter stikke. Nogle spillede uden at a skulle stikke igen og kaldte det rakker.

Kommentar
Fra : JoergenS

Dato : 31-07-16 12:44

Svend Giversen. Jeg kommer også fra Himmerland og vi spillede også Stind Rakker, men jeg husker ikke længere reglerne for spillet. Gør du eller andre herinde det ?