/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvedebrød, røremaskine
Fra : lacra
Vist : 1867 gange
100 point
Dato : 09-01-11 14:51

[YOUTUBE]Indsæt youtube link her[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-01-11 14:56

Citat
Hvedebrød, røremaskine

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-11 15:01

lacra - du skal klikke på youtube ikonet og så indsætte dit link til youtube mellem
[YOUTUBE]Her skal linket ligge [/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : lacra

Dato : 09-01-11 15:15

Fortæl mig, hvordan man bager et rigtig dejligt hvedebrød, som dufter i hele huset når det bages, og som har en blød og saftig krumme, og en sprød skorpe. Må man bruge røremaskine? Og hvor længe?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-11 16:59

For eksempel sådan her, det kan næsten ikke mislykkes

hvis det var mig som bagte, så var vandet byttet ud med skummetmælk, prøv det det bliver rigtig mums, jeg ville også bruge en almindelig form og ikke en gryde med låg, fordelen ved langtids hævning er, at du bruger meget mindre gær og brødet ikke smager af gær

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-11 17:01

Så du en røremaskine i filmen? Nej det er ikke nødvendig men hvis du absolut vil bruge røremaskine, så er det kun i starten mens ingredienserne blandes sammen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-11 17:04

Hele manualen finder du på denne side (jeg ville altså stadig bruge skummetmælk i stedet for vand) : http://www.kvalimad.dk/opskrifter/verdens-bedste-broed

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-01-11 17:29

Jeg har netop lavet et ved at bruge ca. 600 g hvedemel, hakkede valnøddekerner, lidt salt og lidt flormelis, blandet med vand og tørgær i passende mængde, langtidshævet og penslet med mælk inden det kom 40 min i ovnen på ca. 175 grader.

Næsten uden dej på fingrene, Kitchenaid klarede hele arbejdet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-01-11 17:36

Smider man også et enkelt æg i bliver det lækkert.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-01-11 17:40

Mit brød er sgu også lækkert uden æg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-11 17:41

@o.v.n.

Hvorfor i alverden vil du ødelægge den gode opskrift med skummetmælk og så heller ikke lægge låg på ?
Det gode er netop den hævning der sker under låget i ovnen. Så tager man låget af til sidst og det får en god skorpe.

Så jeg synes du skal holde dig til opskriften - hvis du vil bage det brød.

@Kortoververden

Det ser godt ud din opskrift- jeg er også vild med at køkkenmaskinen gør det grove- hvorlænge hæver dit brød ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-01-11 17:42

lader det hæve 2-3 timer i røreskålen, og så efterhæver det 1 time på pladen inden det kommer i ovnen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-11 17:58

Citat
ødelægge den gode opskrift med skummetmælk
den bliver ikke ødelagt - den bliver meget bedre om der skal låg på er måske en smagsag mit brød bliver cirka dobbelt så stor i ovnen uden låg så den kan godt hæve uden låg på, hvis i vælger et brød som skal æltes efter hævning, så brug håndkraft ikke røremaskine og det bliver allerbedst en dag hvor du er sur på kæresten og lader agresiviteten gå ud over dejen
Der er meget stor forskel på brød som er æltet med maskine og brød som er æltet med håndkraft (husk den med kæresten og gå til den)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-11 18:04

I næsten alle opskrifter fra Claus Meyer bruger han netop røremaskine (altså ikke til den fra kvalimad)
Men der er mange elementer for at få et godt brød.

Det handler mest om det gode mel, den gode hævemetode og så lang tids æltning.
Da de fleste deje er bløde, er det godt at lade maskinen klare det grove arbejde og så bliver æltningen til en leg
Faktisk æltes de fleste deje i maskinen i op til en ½ time. Det tror jeg de færreste står og gør i hånden.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-11 20:28
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-11 21:07

Næh nej se hellere her: http://www.arla.dk/opskrifter/Franskbrod/ husk at gæren kan reduceres til næsten ingenting hvis du lader brødet langtids hæve (8 timer eller mere)
den fra Arla kunne godt være min opskrift, næsten identisk

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-01-11 21:29

@o.v.n.

Det er det vi kalder mormor franskbrød.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-01-11 18:02

Citat
Mit brød er sgu også lækkert uden æg

- da ik' hvis man skal ha' sig en æggemad...

Kommentar
Fra : lacra

Dato : 12-01-11 16:20

Ang. hvedebrød og røremaskine.

O.V.N. og Eyvind har d.9.11. sendt opskriften på et hvedebrød, - den kan ses på YouTube, og lyder ganske dejlig. Den skal prøves. Og endda uden æltning. Hvor herligt. Tak for det.

Men nu har jeg fornylig anskaffet en relativ dyr røremaskine fordi mine hænder ikke lige er til håndæltning og man kunne måske få lyst til osse at bage en anden slags hvedebrød, - og mit spørgsmål var egentlig: Hvor længe må, kan, skal man røre dejen i maskinen for at resultatet blir godt? Har nu 3 gange brugt en opskrift som foreslår ca. 5 gr. gær og koldhævning natten over. Og dejen har fået ca. 15 min. i maskinen.

Mit køkken har ikke engang duftet af nybagt brød og det er kedeligt dagen efter. HULk og hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : lacra

Dato : 12-01-11 16:43

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : lacra

Dato : 27-01-11 15:50

Lacra ønsker at stille et nyt spørgsmål vedr. bagning. Kan jeg gøre det i denne kommentar-rubrik?