/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lampeudtag
Fra : intetledigtnavn
Vist : 2435 gange
100 point
Dato : 09-01-11 14:24

Hej, jeg skal have monteret lampeudtag i et rum, hvor der før var monteret lamper direkte på loftet. Det vil sige, der var ikke monteret lampeudtag før, lamperne var tilsluttet i de gamle PL-dåser med samlemuffer.

Når man nu skal renovere sådan et rum, er det så tilladt bare at montere udløbsdæksler http://www.elonlinesalg.dk/lk-fuga-lampeudtag-lysegraa/udloebsdaeksel-vnu-mafl-lgraa.htm
eller skal man montere lampeudtag?

Hvis man monterer udløbsdæksler, skal der vel en elektriker til at skifte en lampe, da man så har fat i den faste installation? Jeg synes ikke jeg kunne finde nogle regler som beskriver netop dette.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 09-01-11 17:10

Du må gerne bruge udløbsdæksler, med dobbelte samlemuffer på ledningerne...

Men det ville nu være synd, ikke at bruge et rigtigt lampeudtag.

Elektrikeren

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-11 18:16

Udløbsdæksler til PL dåser er lovlige, da tilledningen til lampen er aflastet.

Der er ikke krav om at der skal elektrikker til at montere lampen eller dækslet.

Det kan godt være det ikke eksplicit står beskrevet i afsnit 6, og det gør det ikke,,,,,

Men da instalationen var lovlig da den blev udført / etableret er der ikke krav om at den ændres.

Alternativt kan du montere et 80 mm lampeudtag. Det er den mest korrekte løsning på den opgave.

vh Ben

Kommentar
Fra : intetledigtnavn

Dato : 09-01-11 20:04

Ok, tak for svarerne. Det kunne jo godt være der var en regel om at der skulle monteres lampeudtag, når man renoverer. Det er fordi der er 9 lampesteder i rummet, så det er jo noget dyrere med lampeudtag i forhold til udløbsdæksler.

Vh Jan

Godkendelse af svar
Fra : intetledigtnavn

Dato : 11-01-11 22:20

Tak for svaret Benjamin.Hansen.