/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
overførsel til udlandet og modtagergebyr
Fra : Mariam_999
Vist : 1260 gange
100 point
Dato : 09-01-11 12:55

Hej
Mit problem er at jeg i en periode bor i udlandet (egypten) og har fundet mig en lejlighed. I lejekontrakten har vi aftalt at jeg som lejer hver måned overfører huslejen til udlejer.
Nu er det sådan at jeg har en dansk konto og udlejer en egyptisk. Jeg betaler 110 kr. i gebyr ekskl. hulejen hos min bank for at få overført huslejen. udlejeren har nu opdaget at hun ikke har modtaget det fulde beløb på hendes konto. Efter at have spurgt min bankrådgiver får jeg at vide at grunden er at hendes bank tager et gebyr for at modtage pengene. Nu forlanger hun at jeg dækker det manglende men i vores kontrakt er der ikke nævnt hvem der skal dække diverse omkostninger.

Mit spørgsmål er så; hvem er ansvarlig for at dække dette tabte beløb? Er det den som overfører eller den som modtager.

Håber der er nogen der kan hjælpe med det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-11 13:02

Du har bare at betale omkostningerne, huslejen skal betales til det fulde beløb.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-11 13:06

Det er ret oplagt at du skal betale alle omkostningerne, som har med overførsel til udlandet at gøre.
Hvis det hendes bank tager er helt generelt, og de også tager det for beløb overført fra en anden ægyptisk konto er det derimod udlejerens problem.

Når man sender penge til udlandet kan man i reglen gøre det så modtagererbankens gebyr også er betalt. Det gælder i hvertfald i EU, men jeg ved ikke om ordningen også gælder Ægypten.

Det ville måske være nemmere, og billigere hvis du fik dig en ægyptisk bankkonto. Eller en ordning hvor du evt forudbetalte husleje , når du er dernede.
Visse banker giver betalingskort, hvor man kan hæve kontanter i udlandet uden gebyr og til officiel kurs.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-11 13:07

Citat
Mit spørgsmål er så; hvem er ansvarlig for at dække dette tabte beløb?

Det er DU og ingen andre....

Udlejer er da ikke ansvarlig for HVORFRA du sender penge - opret en egyptisk konto.....

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-01-11 13:18

Oplysninger fra Nordea:
http://www.nordea.dk/sitemod/upload/root/Cash_Management/Internationale_betalinger_privatkunder_0110.pdf

Citat
Overførsler til udlandet
Priser/omkostninger Oftest fordeles omkostninger, så ordregiver betaler omkostninger til Nordea, og modtager betaler omkostninger til sin bank.
Betalinger i EØS-valutaer til lande i EØS er reguleret af Betalingstjenesteloven. Her gælder, at afsender og modtager hver især skal dække egne omkostninger til banken (SHARE), medmindre veksling finder sted. Ordregiver kan også vælge at dække modtagers omkostninger ved at angive dette i betalingsordren (OUR).
Hvis ordregiver ønsker at betale alle omkostninger, beregner Nordea DKK 100 for betalinger op til DKK 100.000 eller modværdien heraf. For beløb over DKK 100.000,eller modværdien heraf vil det udenlandske pengeinstituts omkostninger blive beregnet, hvis de er kendt. Kendes de ikke, vil der blive beregnet DKK 200, der efterreguleres. Yderligere omkostninger kan forekomme, hvis betalingen videregives gennem flere pengeinstitutter.

Her kan du se, at de normalt beregner kr. 100,- og der kan også beregnes kr. 200,- der efterreguleres.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-11 13:48

Jeg har en del overførsler over grænser, en god aftale med Nordea lader mig
betale kun 30 kr i omkostning.

Kommentar
Fra : Dakota

Dato : 09-01-11 14:00

Du er forpligtet til at betale alle omkostninger vedr. overførslen.
Du kan måske komme ud over problemet hvis i bruger PayPal.com
Kan i øvrigt bruges til mange andre formål.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 09-01-11 14:45

Få dig en netbank, så kan du overføre meget billigt eller gratis. Det er forøvrigt også praktisk når man ikke er fysisk tæt på sin bank.

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 09-01-11 15:52

Jeg ved i henviser til at man kan bruge den form for overførsel hvor afsender overtager alle omkostninger. Men hvad hvis dette ikke er nævnt i kontrakten?
I det citat som IBM har sat ind står der at jeg kan "vælge" at betale modtagers omkostninger også. Men dette er ikke aftalt på forhånd. Udlejeren ville til at starte med have pengene kontant hver måned. Men aftalen blev at vi overførte beløbet fra vores udenlandske konto, til deres.
Hvad siger I til det?

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 09-01-11 16:03

Til dem som nævner Netbank. Jeg har netbank men man kan ikke overføre fra Danmark til Egypten via netbank. Dette skal gøres via banken. Og er blevet gjort efter aftale med min bankrådgiver.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-01-11 16:03

Hvis jeg var udlejer, ville jeg forvente at modtage det aftalte beløb uden modregning.
Vedkommende var formodentlig ikke bekendt med gebyret - da I ændrede på aftalen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-11 16:06

Citat
Til dem som nævner Netbank. Jeg har netbank men man kan ikke overføre fra Danmark til Egypten via netbank. Dette skal gøres via banken. Og er blevet gjort efter aftale med min bankrådgiver.

Jo da, det gør jeg hver måned.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-01-11 16:08

Iflg. siden fra Nordea, står følgende:

Citat
Det er muligt at udføre nogle betalinger billigere gennem Netbank.
Så prøv at kontakte din bank igen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-11 16:09

Ved overførsel til andre lande skal du bruge IBAN og SWIFT kode.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-11 16:10

Citat
Og er blevet gjort efter aftale med min bankrådgiver.

De fylder dig med løgnhistorier

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-11 16:18

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 6
- Annullerede 8
- Slettede 0
Ialt 15

Jo jo

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 09-01-11 17:46

Jeg ved godt der skal bruges IBAN og SWIFT, og det er også måden jeg har gjort det på.
Spørgsmålet er bare hvor ansvaret ligger.
Aftalen blev ikke ændret. Det var sådan den var fra start.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-11 18:03

Citat
Spørgsmålet er bare hvor ansvaret ligger.

Det ligger ENE OG ALENE hos dig.....

Så med mindre du har PÅ TRYK at modtager betaler, er der ikke noget at gøre...

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 12-01-11 09:19

Refi, hvor har jeg beviset for at det ligger hos mig? er det noget du kan hjælpe med?

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 12-01-11 09:23

Her er svaret fra min bank.

Hvem der skal betale modtagergebyret er en sag
mellem dig og modtageren som i skal have af-
klaret. Man kan jo sige at du har betalt det du
skal men modtageren har ikke fået det de skal
have p.g.a. gebyret. Desværre kan jeg ikke
hjælpe med hvem der har ret.

Så det hjalp lige lidt.

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 12-01-11 09:26

Til Refi

Endnu en grund til at man lukker et spørgsmål da det jo forbliver ubesvaret...
Mine spørgsmål er nok for indviklede..

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-11 09:28

Der findes sikkert "beviser".....

men hvorfor spørge her hvis du vil have en "dommers" ord for påstanden....

Det du forlanger er jo at udlejer skal hente pengene hos dig for at være sikker på at få dem

Det udlejer kan hente i sin bank er det DU betaler - hvad det har kostet at anbringe dem der er der kun en der har ansvaret for - og det er DIG.....

Citat
En af grundsætningerne indenfor lejeretten er, at pengeskyld er bringeskyld. Med andre ord påhviler det lejer at betale sin husleje. En regel som stammer fra GBL §3: Er der ikke truffet aftale om betalingsstedet. skal betaling erlægges på fordringhaverens bopæl, eller, hvis han driver forretning, på forretningsstedet.

Og lad nu være med at spørge om det også gælder i Egypten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-01-11 09:29

Citat
Mine spørgsmål er nok for indviklede..

Ja noget tyder på en hjerneskade hos dig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-11 09:33

Hvis modtager er en privatperson (hvad jeg går ud fra), forventer vedkommende formodentlig at modtage det aftalte beløb, uden fradrag af bankgebyrer m.m.

Så find en fornuftig og billig ordning via din bank, så du kommer til at betale det totale gebyr.
Hvis det er noget skal skal foregå i mange år, må banken også kunne råde dig til en billigere ordning!

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 12-01-11 09:38

Refi,

udlejeren ville i første omgang selv hente sin husleje. Men sammen aftalte vi at overføre da det ville være "nemmere" for begge parter.

Hvis du havde læst rigtigt ville du se at problemet er at det ikke er MINE omkostninger som udlejeren vil have mig til at betale. Det er Udlejerens EGNE, da det er udlejerens bank som har taget gebyret og ikke min!

Og til Teil,
Jeg er ikke hjerneskadet så luk *** men jeg spørger åbenbart til ting som jeg ikke selv kan finde svar på og som andre underligt nok åbenbart heller ikke kan. Hvis det var så nemt at finde svar havde jeg nok ikke brug for andres hjælp. Så hvis du ikke kan hjælpe med noget så lad være med at skrive indlæg! Du har alligevel ikke været til nogen som helst hjælp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-11 09:41

Citat
Desværre kan jeg ikke
hjælpe med hvem der har ret.

Er det Ebberød Bank du har....

Han/hun er sgu da ikke for kløgtig..... (det må du godt sige JEG har sagt)

Godkendelse af svar
Fra : Mariam_999

Dato : 12-01-11 09:41

Tak for svaret refi.

Pengeskyld er bringeskyld. Det var der min tvivlt lå. Pengene er betalt for længe siden, så jeg skylder intet.

Kommentar
Fra : Mariam_999

Dato : 12-01-11 09:44

Refi, Det er ikke den nævnte bank, men jeg er træt af at banken ikke oplyser mig om alle omkostninger når jeg udtrykkeligt har fortalt dem at det er en husleje jeg skulle betale.