/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Problem med korrespondance efter udskift
Fra : MMejborn
Vist : 1525 gange
20 point
Dato : 09-01-11 12:45

Hej.

Jeg har næsten lige hjulpet en bekendt med at udskifte en masse el artikler i hans bolig fra de gamle store brune afbrydere/stik samt stik i dørgerigter.
Men ude i hans entre var de i forvejen udskiftet til nye LK Fuga afbrydere og jeg skulle derfor kun udskifte dem på første sal. Der sidder bl.a. en korrespondance afbryder som tænder og slukker trappebelysningen. Da jeg har udskiftet en del korrespondance afbrydere før hen mente jeg ikke det var noget problem at give med i kast med.

Meeeenn: Nu viser det sig så at efter jeg har udskiftet afbryderen, så skal begge korrespondance kontakter stå tændte før lyset er tændt, og så forsvinder ideen jo lidt med det.
Har ikke lige kunne se om der er tale om en A eller B korrespondance, men var ellers ret sikker i min sag da jeg monterede den ene korrespondance afbryder. Den anden afbryder nede i entreen er det som sagt ikke mig der har monteret.

Men er der nogen herinde der har en ide til hvad der kan være galt, siden at begge afbrydere skal stå tændt før at lyset er tændt?
Det skal jo lige nævnes at før jeg skiftet afbryderen fungerede det jo fint nok! :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-11 13:09

Der mangler en af forbindelsesledningerne mellem skifterne.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-01-11 13:20

Hvis du ikke ved om det er en "A" eller "B" er der jo det du skal finde ud af...

Dorskellen ligger jo i om Fase lægges vi klemme "P" eller via en af de 2 andre klemmer.

Demonter begge ender af kospondancen og find ud af om den er monteret som type "A" eller "B" .

Så længe du kun har haft fat i kontakterne, skulle fejlen være let nok at finde...

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-01-11 13:23

Jeg fandt lige tegniger her...
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/41/aft/153619/afv/topic

Godt nok vist med en krydsningsafbryder - den kan du jo bare se bort fra....

vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-11 13:31

Der er ikke nogen bestemt stilling som hedder tændt eller slukket på en korrospondance omskifter. Noget tyder på at du ikke forstår princippet, eller at enten du eller den anden amatørnisse, har sat almindelige afbrydere op i stedet for korrospondanceskiftere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-11 13:33

Citat
Uddannet elektriker og læser nu til stærkstrømingeniør.

Godt man har sin egen....

Kommentar
Fra : MMejborn

Dato : 09-01-11 14:54

Udtrykket at begge kontakter skal stå tændt var mere brugt i en overført betydning, men hvis du har det fint med at kalde mig en amatørnisse, så gør du bare det.

Det jeg mente var sådan set bare at begge kontakter skal stå i samme position og nej, det er skam en korrespondance afbryder jeg har sat op, men i og med det er et gammelt hus med tusinde af forskellige farver ledning ville jeg bare lige afprøve jeres ekspertise herinde, men kan da godt høre det ikke er alle der er indstillet på at hjælpe en, men derimod bare spille smarte!

Men tak til jer andre for jeres seriøse svar!

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 09-01-11 17:16

Citat
IUddannet elektriker og læser nu til stærkstrømingeniør.

Ja, det er sgu skidt....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-01-11 17:27

Citat
Uddannet elektriker og læser nu til stærkstrømingeniør.

Det citat fandt jeg først forklaringen til nu...

Jeg er ikke just imponeret,,,,,

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-01-11 17:29

A og B korspondancer var en del af første lærlinge-skole-ophold så vidt jeg huske min egen uddannelse....

Men skal vi rose, er det jo godt der ikke spørges til " C "

vh Ben

Annuller spørgsmålet
Fra : MMejborn

Dato : 09-01-11 18:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar.