/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Hvorfor bruge planker på træerne?
Fra : Maksimus
Vist : 675 gange
35 point
Dato : 06-01-11 23:15

Jeg kører forbi Fælledparken hver dag. Jeg kan se at mange af træerne har fået planker hele vejen rundt om sig.
Altså lange brædder på ca 1.80 cm der omkredser fra jorden og vertikalt opad.

Har spurgt en gartner og en der går på landbohøjskolen, men de vidste slet ikke hvad det var.

Nogen der ved hvad det er? Går ud fra at det er en slags beskyttelse?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-11 23:50

Det hindrer vel grafitti og udskæringer i stammen.

Nogle er jo ligeglade med naturen, som jeg så forleden hvor nogle havde lagt mad ud til en flok ænder, bagefter kom der 3 stk 18-20 årige og smed grene og sten ind i den sultne andeflok.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 07-01-11 00:05

Det tror jeg ikke det er. De er sat fast til stammen, som om det er en slags beskyttelse og ikke en indhegning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 00:14

Hvis det er lige op af en vej er der nogle kommuner der sætter brædder op som beskyttelse mod saltsprøjt, dog har jeg ikke set disse i nævnte udformning.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-01-11 00:29

Har lige læst om et forsøg hvor Fælledparken indgår - fordi her ikke kører biler - ser lige om jeg kan finde det

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-01-11 00:32

Projektet omfatter træerne på Øster Allé ved Parken på Østerbro, på Center Boulevard ved Bella Center på Amager samt i Fælledparken, hvor ingen biler har lov at køre.
http://jp.dk/nyviden/article1936075.ece

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 35 point
Dato : 07-01-11 00:46

http://asp.vejtid.dk/Artikler/2009/10%5C5594.pdf

Tillige vil der i Fælledparken
være referencetræer, der hverken
belastes med vejsalt eller kaliumformiat.
Træerne (Tilia platyhyllos ”Ørebro”) på de
tre lokaliteter leveres og plantes i november
måned. Træerne kommer fra samme planteparti
og plantes i samme type allétræsmuld
for at gøre de jordbaserede målinger så sammenlignelige
som muligt.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 09-01-11 15:46

Tak for hjælpen begge to.
Tror ikke det er nogen af delene. Træerne er ikke ud til en vej og det er kun i et lille område.