/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ale No 16
Fra : svendgiversen
Vist : 895 gange
74 point
Dato : 06-01-11 14:10

Jeg fik en multi jule pakke øl, som jeg kæmper mig igennem her i det nye år,
én skiller sig særligt ud: Ale No 16 fra Refsvindige.

Selv om jeg normalt køber fynsk øl, hvor de har den bedste humle,
oftest Albani syd for grænsen, er denne helt uovertruffen...

Mon man kan få den uden for Fyn?

Også stillet som tip, uden den store tilslutning fra kandu´s mange kendere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 14:15

Kode
hvor de har den bedste humle,
oftest Albani syd for grænsen, er denne helt uovertruffen...

Igen - det mener du ikke alvorligt....

Drikker du også Heineken

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 84 point
Dato : 06-01-11 14:15
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-01-11 14:28

Jeg køber den i Superbrugsen i Hellerup, så der er sikkert også andre steder udenfor Fyn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-11 14:31

Godt link "vilje stærke mor", du har vundet på din gode smag,

i modsætning til denne herre fra mit tip:
Få tjekket dine smagsløg...

Der er altså andre der har lige så udviklede, fint følende smagsløg som jeg...

Nu mangler jeg lige en udbyder syd for grænsen, med de lavere afgifter og moms,
der sælger Ale No 16 fra Refsvindige?

Så, også af hensyn til andre med god smag, lader jeg spørgsmålet stå lidt endnu...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 14:35

Det var ikke nr. 16 jeg hentydede til - det var Albanis "slavebryg" (syd for grænsen)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-01-11 15:08

Her på egnen sælger den lokale gårdbutik masser af "specielle" øl - bl.a. Ale no. 16 og Gambrinus fra Hancock - og vi er i Nordvestsjælland.

Så der er da håb for dig - og Ale no. 16 smager bare pragtfuldt....

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 06-01-11 15:55

Hej Giversen

Ale no. 16 fås skam - heldigvis - mange andre steder end på blot Fyn. Den brygges dog ikke længere af Refsvindinge, men af det noget større bryggeri Vestfyen. Den smager dog NÆSTEN lige så godt som tidligere ...

Anyway, bl.a. Brugsen og Kvickly plejer at føre Vestfyens øl. Det vil dog være smart at ringe til dem og høre om nærmeste forhandler, hvis du skulle bo lidt ude på landet:

Vestfyen
Fåborgvej 4, DK-5610 Assens

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-11 16:15

>Den brygges dog ikke længere af Refsvindinge, men af det noget større bryggeri Vestfyen.

Er du sikker på dette, så er det falsk reklame.

Rundt om etiketten står:
Brygget af Bygmalt og Humle. Gæret med overgær. Tilsat farvestof og kuldioxid.
Filtret og pasteuriseret. 33 cl ALC Ca. 5.7 Vol. Refsvindinge DK-5853

Vestfyen er jo kendt, netop for billigt discount øl, i modsætning til eksempelvis Odense/Albani...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 16:26

Citat
I dag bliver Ale no. 16, Mors Stout og HP Bock brygget og tappet på Vestfyen i Assens.

Den er go nok

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 16:28
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-01-11 16:44

Ale no.16 er en god øl, samt Mors Stout- mums for ganen (men det er også en pædagog, som har opfundet den)

På hjemmesiden er der en liste over forhandlere, måske du kunne kontakte een af dem for at høre hvor de leverer.

Og ellers kan jeg anbefale Midtfyns bryghus- med deres jule ale.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-11 16:45

Så er dette altså rigtigt:
"
Jeg har bildt mig selv ind, at man kan smage forskel på Ale no. 16 efter brygningen overgik til Vestfyen, men det er vist indbildning med mindre, man tager de tilfælde med, hvor det gik galt med øllen, og den var udrikkeligt besk og sur. Det er blevet lidt af en klassiker i Danmark og med god grund. Den er virkelig god og sammen med Ørbæks Brown Ale og Vestfyens Genuine Ale et bevis på, at vi fynboer forstår os på den ædle kunst al lave Brown ale med lige så høj kvalitet som briterne. Skummet er fint uden at være prangende, mens smagen er sød af nødder og bær (diffust, jeg ved det, men har ikke kunnet registrere, hvilke typer, den minder om). Det er en virkelig behagelig øl på alle måder, og det er rart at have en sådan kvalitetsøl til så billige penge.
"
Og man bør ikke kunne skrive Refsvindinge på etiketten. Nu må jeg til Ørbæk i stedet...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-11 08:58

Tak for svaret modersvilje.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-01-11 09:37

Selv Tak

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 07-01-11 19:18

Hejsa.

Tag ENDELIG ikke fejl af øl fra Vestfyen! Den laver noget forfærdeligt bras f.eks. Krudtugle der imø er en af de værste på det danske marked. Samtidig brygger de noget rigtig godt øl til Aldi, nemlig Ale, Stout og Golden Ale. Snyd ikke dig selv for at smage disse 3 rigtigt gode øller, hvis man så samtidig skeler til prisen er de ikke mindre end fremragende.