/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse af lejer
Fra : Dulcona
Vist : 2656 gange
100 point
Dato : 06-01-11 12:44

En bekendt til mig har et hus, som vedkommende ikke bruger. Det blev derfor lejet ud på 1 dec 2010. Der er skrevet lejekontrakt hvori der står at der skal betales depositum svarende til 3 mdrs leje.

Lejeren har ikke betalt depositum og heller ikke leje for dec. Min bekendt var lidt overbærende da lejeren havde lidt flytteproblemer m bank mv. det var sikkert løgn det hele. Men nu skal lejeren ud og hans indbo skal fjernes. Min bekendt har sendt en anbefalet skrivelse med besked om at lejemålet er ophævet, idet betalingsforpligtelser ikke er overholdt. Der var ingen reaktion på dette og der blev efterfølgende sendt en anbefalet skrivelse om at der ville blive afholdt møde på ejendommen d 27 dec 2010 med henblik på fjernelse af lejers indbo. Lejer dukkede ikke op og har ikke reageret på brevet og ingen aner hvor tossen er henne i verden

Hvad har man ret til nu?? Hvad gør man ved lejers indbo? Indboet er yderst beskedent - en sofa - en lænestol - noget reolværk lidt småting og en 40" fladskærm - men ingen dyre antikviteter eller designerting. Hvad kan ejer gøre som er juridisk korrekt?

Hvad sker der hvis lejer flytter skidtet og betragter det som betaling for dec og frem til dd, som vedkommende reelt skal betale husleje for. Huslejen er 4.500 så hvis man siger fraflytningsdag er d 15 jan så svarer det til 1½ måneds husleje - 6750 kr.

Lejen er en slap og initiativløs idiot, som aldrig ville få taget sig sammen til at gå til en advokat m henblik på en stævning for uretmæssig fjernelse af indbo. I øvrigt ville vedkommende formentlig tabe sagen og blive dømt til at betale husleje og sagens omkostninger, hvilket samlet ville overstige værdien af hans indbo.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 12:56

Citat
Lejen er en slap og initiativløs idiot, som aldrig ville få taget sig sammen til at gå til en advokat

Som om det ligefrem gør UDLEJERE til engle.
Jeg ville passe på med hvad du foretager dig, angående lejers effekter.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 13:10

Det var vist ikke lige det jeg spurgte om nomore og tro det eller lad være, der findes faktisk reelle udlejere som bliver røvrendt af deres lejere. Så hvis du har noget juridisk brugbart er du velkommen med indlæg, ellers synes jeg du skal finde et andet sted og lufte dine traumatiske oplevelser med udlejere.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-01-11 13:13

Den eneste mulighd for at få lejer ud med loven i hånden er at gå via fogeden.

Det kan godt være det er besværligt, men det er eneste lovlige løsning

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-01-11 13:21

Det er fogeden, der sætter ud. Ligeledes tager fogeden sig af indboet. Hvis du fjerner noget på eget initiativ er det selvtægt eller tyveri, hvilket kan politianmeldes og er strafbart. Så jeg ville holde mig for mig selv og lade fogedretten tage sig af det fornødne.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 13:21

Kortoververden. Det er nemlig besværligt. Kan man ikke bare skifte låsen og flytte indboet ud i laden og sørge for at det ikke bliver beskadiget. Så kan fjolset hente sine ting der...når han har betalt 1½ måneds husleje. Nææææ det er nok det sidste der er problemet. Jeg er 100 % sikker på at lejer ikke vil gå til myndighederne, men det gør det selvfølgelig ikke mere lovligt. Men flytte tingene ud i laden må man vel???

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 13:30

Det er godt nok utroligt som lejere er beskyttet. Først betaler han ikke depositum, så ikke huslejen og derefter skal man betale retsafgift til fogedretten for lovligt at få personen ud fra ens lovligt ejede ejendom hehe

Skal måske lige tilføje, at lejeren ikke bor i det lejede hus mere og ingen aner hvor han er henne

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 13:31

Citat
lufte dine traumatiske oplevelser med udlejere.

Har ikke de problemer, men som skriver selv, så får man hurtigt tanken.
Citat
Kortoververden. Det er nemlig besværligt. Kan man ikke bare skifte låsen og flytte indboet ud i laden og sørge for at det ikke bliver beskadiget. Så kan fjolset hente sine ting der...når han har betalt 1½ måneds husleje.

Angående fjolset, hvorfor kom indskud og leje ikke på bordet, før der blev skrevet kontrakt.
At man er overbærende for andres penge penge problemer, har vist ikke meget med det at gøre.
Man sælger vel heller ikke en bil, uden der er penge fremme, jeg kunne ikke drømme om det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-01-11 13:37

Ja depositum og en måneds husleje skal altid betales før indflytning. Hvis man finder på noget af ovenstående må man jo også i givet fald tage konsekvenserne. Men lad fogeden overtage hele forretningen. Du ved heller ikke om lejeren har gode initivrige venner der giver gode ideer. Hvis du yder selvtægt kan du hænge i fedtefadet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 13:39

Hvis udlejer er så "tomhjernet" at han udleverer nøgler til en "lallende idiot" der ikke betaler først - ja så har han ved gud ikke fortjent bedre

Man må næsten håbe det koster udlejer tusindvis af kroner at få tingene redet ud - så har han da lært lidt for pengene....

Der er KUN fogeden der kan sætte folk på gaden... ALT ANDET er selvtægt og straffes med bøde eller fængsel.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 13:40

Citat
hvorfor kom indskud og leje ikke på bordet
Det er vel sagen uvedkommende. Sagen er at det gjorde det ikke. Hvad du ville eller ikke ville have gjort er lige så uvedkommende da det ikke er dig der har lejet huset ud.

Og da du åbenbart ikke forstod at jeg ønskede seriøse indlæg, så må du finde et andet sted at føre dig uvedkommende frem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 13:46

Citat
at jeg ønskede seriøse indlæg

Så er den debat jo forbi....

Der ER KUN FOGEDEN....

ALT ANDET er ulovligt

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 13:49

Okay...Jeg troede bare det var mig som afgjorde hvornår debatten var slut. Men tak for tilrettevisningen refi. hvordan lukker jeg så spørgsmålet??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-11 13:51

Ved at acceptere EET af svarene/kommentarerne (lige under svaret)

Citat
Jeg troede bare det var mig som afgjorde hvornår debatten var slut.

Det kan IKKE debatteres - loven er klar...

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 14:05

Hold da op refi. Du ved da bare alting. Nu handlede det ikke så meget om hvorvidt udlejer er hjernedød og udleverer nøgler uden depositum eller leje er betalt - det kunne jo også være et sjældent udslag af menneskelighed. Men jeg kan se på indlæggene fra nogle stykker at netop dette er det mest interessante. Dette på trods af at spørgsmålet ikke omhandlede hvorvidt udlejer var en idiot.

Nu kan tråden pludselig - sjovt nok - bruges til noget helt andet end det trådens spørgsmål omhandlede, nemlig hvilke brugere på kandu der skiller sig negativt ud fra andre og blot ønsker at udstille deres egen indbildte store visdom uanset hvad tråden handler om. Interessant

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 14:09

[CITAT]Det kan IKKE debatteres - loven er klar/CITAT] Lad os sige det sådan refi....jeg bryder mig ikke om din arrogante, selvglade og højrøvede måde at føre dig frem på, så du har ret...Sagen kan ikke debatteres mere. I hvert tilfælde ikke af dig

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-11 14:13

Citat
flytte indboet ud i laden og sørge for at det ikke bliver beskadiget

Jo, er en lejer snu nok kan han gøre modkrav på ødelagte ting, helt ned til mugne sokker.

Jeg fik engang en huslejerykker....min bank havde bøvlet, i den rykker fremgik det at indbo fjernet af foged ville blive opbevaret sikkert.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 14:16

Tak LuffeA for svar

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-01-11 14:22

http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=72
http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=15

Opsigelsesvarsel er vel mindst 3. mdr.
Du vil hurtigt opdage, at lejelovene er meget indviklede og uigennemskuelige. Det skyldes, at lejelovgivningen er udtryk for et politisk forlig mellem en højre side i folketinget, der ønsker en markedsbestemt leje (udbud og efterspørgsel), og en venstre side, som ønsker en kontrolleret lejefastsættelse med maksimalpriser samt en udvidet beskyttelse af lejernes interesser i aftaler lejer/udlejer imellem. Derfor er lejelovene blevet et politisk kludetæppe.

Vil foreslå dig at gå ind på www.boligdebattendk. og stille spørgsmålet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-01-11 14:25
Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 14:35

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-01-11 20:55

FØRST SKAL UDLEJER SENDE ET ANBEFALET BREV, MED BETALINGSPÅKRAV, SOM SKAL BETALES INDEN 14 DAGE, DET SKAL DER STÅ.

FIND ENDELIG EN PÅKRAVSSKRIVELSE PÅ NETTET, DA DET IKKE ER LIGEMEGET
HVORDAN DET ER FORMULERET.

BAGEFTER KAN UDLEJER SENDE SAGEN TIL FOGEDEN, MED KRAV OM AT LEJER SÆTTES UD,
SÅ INDKALDER FOGEDRETTEN, BÅDE UDLEJER OG LEJER TIL ET MØDE.

HVIS LEJER IKKE MØDER OP ER SAGEN TABT,OG HVIS LEJER MØDER OP MED PENGENE,
KAN UDLEJER FASTHOLDE EN UDSÆTTELSE
OG FOGEDEN VIL DA SÆTTE LEJER UD.

ALT DETTE KAN VARE FRA 1-3 MÅNEDER.

UDLEJER MÅ OM INGEN OMSTÆNDIGHEDER, SELV LÅSE SIG IND I DEN LEJLIGHED,
HAN HAR LEJET UD, HELLER IKKE SELV OM DER IKKE ER BETALT HUSLEJE OG DEPOSITUM.

DESVÆRRE, DET ER MEGET URETFÆRDIGT, MEN SÅDAN ER LOVEN.

HELD OG LYKKE MED DET.

MVH AG112