/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Læder vs. stofsofa
Fra : zakdk
Vist : 1937 gange
50 point
Dato : 05-01-11 19:20

Skal investere i nye sofaer og er nu kommet meget i tvivl.
Skal det være læder- eller stofsofaer ???
Kan nogle komme med input i forhold til hvad jeg skal vælge ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-01-11 19:41

Er du vægelsindet ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-01-11 20:09

Det kan vi ikke, smag og behag -
men læs lige her http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=26&conference=276&posting=1713155

læs alle indlæg, bedre kan det vist ikke skrives...........

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-11 20:22

Det afhænger helt af, hvad du foretrækker, hvor længe, og hvad du vil ofre.

En rigtig lædersofa er dyr, den holder længe, får faktisk patina og bliver smukkere med alderen.
En stof sofa er lunere lige når man sætter sig, den er biligere, men også mere sart.
Men der findes mange kvaliteter og prisklasser for begge typer.

Mere vigtigt er at man sidder godt, ikke for blødt, med lænde støtte,
som man kan nå ind til, også med korte ben(lår)...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-01-11 20:28

Læder er mange ting, og vores møbelhandler efterspurgte hvordan vi ville benytte vores stue.
Vi ville ikke have noget som føltes koldt, og det skal være til at bruge for børn og børnebørn, altså lidt voldsom behandling. Vi ville gerne have anilin, men det mentes at være for sart, og anbefalingen blev semianelin, da de ikke er så sart som anilin. (Anilin er som stof at sætte sig i, d.vs. det er ikke koldt) Semianelin er lige i øjeblikket du sætter dig køligt, men hurtigt kropsvarm.
Men tal med møbelhandlere om brug og behov, og skal det være en langtids investering, eller vil i gerne forny med mellemrum.
Det er ligesom at vælge bil, -skønhed , estetik og behov.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-11 21:23

Jeg har lyse lædermøbler og har fortrudt at jeg købte læder. Det er dyre møbler så kvalitetemn af læderet er ok. Men det er koldt og det klistrer om sommeren. Alternativt har jeg altid et tæppe i min stol og det ser til gengæld ikke så kønt ud.

Jeg vil aldrig have læder igen. Hellere stof.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-01-11 06:49

Vi har lædersofaer og er glade for dem. Det er nemt at holde pænt, og mange pletter er undgået bare ved hjælp af en klud. Har man børn, så er lædersofa super
Jeg har også en fornemmelse af, at det er lettere at holde støvet væk. Det "føles" renere.
Den er til gengæld lidt kold at sætte sig i, men det går over i løbet af et minut, og så tilpasses varmen til kroppen.
Levetiden på lædersofa er lidt længere end på stof (det er i hvert fald min holdning - jeg er klar over, at andre kan mene anderledes )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-01-11 09:36

Vedtag en smertegrænse for prisen og prøvesid i butikken!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-11 09:57

Jeg har næsten 40 år gamle lædersofaer som stadig ser pæne ud og som vi er meget glade for.
Og jeg har nyere stress less lænestole, også i læder, og i en opvarmet stue føles de ikke kolde.

Min nye kone har en dyr stof sofa, som hun beskytter med tæpper,
eksempelvis når hun har besøg af børnebørn eller når jeg kommer med min lille hund.
Det behøver jeg ikke med mine mere robuste læder møbler.

Accepteret svar
Fra : Namilla

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-11 16:41

Det er ikke alle lædermøbler der bliver pænere med årene. Mine forældre har en chesterfield, som jeg altid har hadet som pesten. At vokse op i et hjem med en chesterfield er ikke sjovt...den er ikke behagelig at ligge i, og den er (som også nævnt længere oppe) kold om vinteren og klistrer om sommeren. Javist, den sofa er nok 20 år gammel, men den er ikke pæn længere. Læderet er begyndt at krakelere og "skrælle" af.
Jeg har selv en stofsofa, som jeg aldrig i livet ville bytte med en læder. Stofsofa'er giver mere "varme" til hjemmet end læder, de er mere behagelige, hvis man holder af at ligge i sofaen. Behandles stoffet inden brug, så vil det faktisk kunne holde sig pænt i mange år. Hvis man imprægnerer det, så vil evt. spild kunne tørres af, uden at give pletter.
Jeg har to store hanhunde, og når de går langs med sofaen, så kan det ikke undgåes at der kommer savl, hår og andet på den, men det kan klares med en fugtig klud.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-01-11 16:58

Læder skal vedligeholdes lige som alt andet, hvis det skal holde sig .

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 27-01-11 17:21

Tak for svaret Namilla.