/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
badeforhæng
Fra : Sønder
Vist : 6241 gange
100 point
Dato : 05-01-11 11:21

Grin ikke (højt) af en gammel ungkarl, men kan jeg vaske et plastic-badeforhæng i maskinen uden at skidtet krymper?
Ved hvilken temperatur?
Normal sæbedosering? - Vel ikke skyllemiddel
Hjælper det på "det brunlige" der er kommet forneden? eller er der en helt anden fidus?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-01-11 11:23

De fleste badeforhæng, der bruges i dag, tåler vask i vaskemaskine ved 30 grader. Somme tider er det ikke nok med almindelig vask. Det skyldes, at kalk og opløst jern i vandet har det med at sætte sig forneden på badeforhænget.Derfor er det en god ide at rense den nederste del af badeforhænget specielt. Kalken gør badeforhænget stift og gråligt, mens rusten gul- eller brunfarver det.

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Rengoering/Saadan-fjernes-kalk-og-rust-fra-badeforhaenget-/e_139_4009.page

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-11 11:29
Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-01-11 11:31

Hvis det er et gammelt badeforhæng, som ikke har været vasket i lang tid.

Ja ........ så ville jeg købe et nyt.

Men et badeforhæng kan vaskes i en vaskemaskine.

Det "brunlige" er det jordslået? . Det kan være vanskeligt at komme af med.

Der er udsalg ... køb et nyt og vask badeforhænget jævnligt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-01-11 11:32

Citat
jeg har et helt gennemsigtigt plastik-badeforhæng. når jeg skal afkalke de så smider jeg det først i en spand der er fyldt med "minus kalk" og vand, efter det har ligget der i ca 1 time smider jeg det i vaskemaskinen på 40 grader og under forvasken hælder jeg spandens indhold ned i vaskemaskinen.

Når forhænget så er færdigt så tørretumbler jeg det.......... jep tørretumbler det....... lyder fjollet men så undgår jeg jo nye kalkpletter på det fra vaskemaskinens vand.... når det kommer ud er det så helt mælkehvidt og småt, men jeg hænger det alligevel op og efter 2 dage er det 100% normalt og helt rent og uden kalk.

http://dindebat.dk/sporge-jorgen/93217-hvordan-far-man-kalkpletter-af-et-plastic-badeforhaeng.html

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 05-01-11 11:35

Tak for svarene Klaudi. De ser gode ud (trods stave- og gramatikfejl) Det prøver jeg.
Godt nytår

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-01-11 11:39

Velbekomme og godt