/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Automatisk registrering af drifttimer
Fra : zyberchief
Vist : 1459 gange
200 point
Dato : 04-01-11 22:38

Håber der sidder nogle tekniske genier med viden om datalogning og produktionsapparater..

Sidder med et projekt, hvor jeg skal finde en løsning, der automatisk kan registrere en maskines drifttimer og sende denne data videre til en server.

Forudsætningen er, at der ikke bliver gjort indgreb i maskinen, så ingen ændringer her.
Og så har jeg fået en datalogger til rådighed, som normalt opsamler forbrugsdata fra en elmåler og sender dem videre til en fjernserver.

Men hvad skal der dog koples til systemet for at vi kan registrere maskinens drifttid?

Har overvejet at sætte en strømomformer på maskinens forsyningskabel og derved gøre det muligt at se, om maskinen får strøm. Det kan jo gøres rimelig billigt.
Findes der mon en timetæller (også kaldet stopur) med dataudgang?

Ellers har jeg overvejet lidt denne måler: http://www.kamstrup.com/media/991/file.pdf der har indbygget timetæller og mulighed for tcp/ip tilslutning, men jeg ved ikke, hvordan produktet virker..

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-11 23:10

Citat
Kamstrup 382

Citat
Timetæller . HRS Akkumulerede driftstimer

Citat
Datalagring >10 år uden spænding

Du kan godt bruge den måler, hvis du sætter den imellem afbryder og motor, så tæller den timer og kwh og kan huske det i > 10 år uden spænding, men ring til firmaet og spørg om den kun tæller timer når der er forbrug på måleren, eller den tæller så snart der er spænding på den.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 05-01-11 06:03

ja timetæller

eller en mini plc (som programeres til timetæller)

ved CTS anlæg er dette en normal ting på alle motore

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 06-01-11 10:43

ringede til Kamstrup og derefter til Solar.. vi blev enige om at anvende en miniplc, da elmåleren ikke kunne fungere på den ønskede måde...

Kommentar
Fra : rotw