/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Kan man købe en digital DVD-optager?
Fra : bjarnefilm
Vist : 2715 gange
50 point
Dato : 03-01-11 19:51

For noget tid siden så jeg i 'So ein ding', at man ikke kan købe en dvd-optager med digital tuner. Det er ca. et år siden. Er der sket noget i mellemtiden? Jeg har lige købt en fladskærm (Philips 42PFL5405H, kan varmt anbefales) og nu vil jeg gerne optage i digital kvalitet. Jeg er ikke interesseret i at købe et abonnement, (boxer ?) kun for at kunne optage.

MVH
Bjarne

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 60 point
Dato : 03-01-11 19:59

Vi bruger en digital tuner (USB) i en PC til at optage, kvaliteten bliver som den oprindelige udsendelse.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 03-01-11 20:14

Den kender jeg godt. Men jeg vil gerne have et lille fladt apparat, der kan stå på en hylde.

Det kan godt være, at jeg bliver nødt til at bruge en computer. Hvor meget harddisk har du i din computer (BertelBrander). Hvor mange hertz er den?

Jeg har hørt, at der bare i Skandinavien er ca. 25 forskellige digitale signaler. Og dvd-optager producenterne vil ikke lave 25 forskellige apparater. Men når det samme fjernsyn kan bruges, hvorfor kan man så ikke lave den samme dvd-optager?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 03-01-11 20:22

Jeg har fundet et link til noget, der hedder en mpeg4 optager.

http://www.kelkoo.dk/d-dvdoptagere,MPEG-4-100304323

Er det en, der kan optage digitalt på dvd?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-01-11 20:23

Vi har en lille computer, der fylder mindre end en almindelig DVD/harddisk optager, med en stor (1300 Gigabyte) ekstern harddisk, harddisken kan evt. skjules bagved. Vi kan modtage 7-8 digitale kanaler, resten, ca 35, kræver at man betaler og har en dekoder. Fordelen ved denne løsning er at den er meget fleksibel, vi kan gå på nettet, se DVD, se billeder, hører musik og gå på youtube, alt sammen fra den samme boks. Vi bruger et trådløst tastatur med "touchpad" lige som en bærbar PC til at betjene det med. Det er ikke en ret dyr løsning.

Ulempen er at systemet kræver lidt vedligeholdelse, og at det er knapt så enkelt at betjene som en standard DVD optager.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-01-11 20:27

Det du skal kikke efter er en optager med DVB-T MPEG4 tuner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-11 20:29

Citat
at man ikke kan købe en dvd-optager med digital tuner
nej en sådan kan ikke købes, det er fordi at filmselskaber frygter kopiering, så selv om teknikken allerede er udviklet så bliver en sådan enhed aldrig sat i produktion

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 20:29

Du kan sagtens købe en digitaloptager - men det digitale BLIVER i apparatet....

Digitalkopiering er nemlig forbudt....

Er det fordi du har været i spørgsmålet om SAGEM

ALLE optagere med digitaltuner optager digitalt - men filerne kan du IKKE bruge til andet end at gense via optageren....

Og DVDoptagere findes IKKE med digitaltuner....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-11 20:32

Citat
en optager med DVB-T MPEG4 tuner
der vil så komme søge resultater med harddisk optagere med MPEG4 tuner, og det er noget ganske andet, spørger vil vide om der kan købes en DVD optager med MPEG4 tuner og det kan der ikke

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-01-11 20:35

En harddisk optager med DVB-T MPEG4:
http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/Samsung-MPEG4-harddisk-optager-BD-C8200--01607000040(Purchase_Other_DS)?pfdatetime=2011-01-02_09-31-07&pf=kelkoo&utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Samsung MPEG4 harddisk optager BD-C8200&cmpid=_kelkoo_Elektronik

Den har både ethernet og DLNA, så det burde være muligt at få filerne ud af maskinen, hvis man absolut vil brænde en DVD.

(Jeg behøver vist ikke at sige at min PC løsning kan brænde DVD'er i samme kvalitet som den de var sendt med.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 20:40

Citat
Den har både ethernet og DLNA, så det burde være muligt at få filerne ud af maskinen, hvis man absolut vil brænde en DVD.

(Jeg behøver vist ikke at sige at min PC løsning kan brænde DVD'er i samme kvalitet som den de var sendt med.)

Muligt kvaliteten i dine øjne er god, men det er IKKE det digitale signal (du genoptager skærmen)....

Citat
så det burde være muligt at få filerne ud af maskinen

Det er det også - de kan bare ikke bruges til noget - og da slet ikke til at brænde DVDer - det er nemlig FORBUDT og apparatet ville i så fald ikke kunne godkendes....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-01-11 20:43

Citat
Muligt kvaliteten i dine øjne er god, men det er IKKE det digitale signal (du genoptager skærmen)....
Det er noget vrøvl!
Det signal der er gemt i filer på min PC er præcist det samme som det der er modtaget og der er ingen forskel kvaliteten af det der er optaget og det der afspilles direkte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 21:01

Jamen så fortæl da lige hvad de filer hedder

Citat
er præcist det samme som det der er modtaget

Det der er modtaget er et SIGNAL - hvad du gemmer det som er noget andet

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 03-01-11 21:02

Jeg har ikke hørt noget om et spørgsmål med SAGEM.

Jeg kunne tænke mig en dvd-optager med MPEG 4 tuner, til DVB-T, med hardisk. Så kan jeg optage på harddisk og hvis der er noget jeg vil gemme, så kan jeg brænde det på en dvd. Sådan et apparat fylder ikke meget, der er ikke noget spagetti bjerg af kabler og det er nemt at betjene.

Jeg kan forstå det må blive ved drømmen. Det er der ikke noget at gøre ved. Jeg har i forvejen tænkt mig at forbinde min fladskærm og min computer, men jeg havde kun tænkt mig at bruge det til at se fjernsyn. Så jeg må igang med hvordan man optager på computer og brænder DVD på computer.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 21:05

Citat
Så kan jeg optage på harddisk og hvis der er noget jeg vil gemme, så kan jeg brænde det på en dvd.

Dem findes der mange af - altså Harddiskoptagere, men du kan IKKE brænde det uden at optage det en gang til - dermed er det digita i første omgang VÆK

Så det findes IKKE i forbindelse med DVDer...

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 03-01-11 21:10

Imens jeg skrev, kom der nogle indlæg.

Jeg har surfet på
Samsung MPEG4 harddisk optager BD-C8200

Apparatet kan optage på harddisk og det kan afspille DVD. Apparatet kan, så vidt jeg kan se, desværre ikke optage på DVD. Det var ellers noget i den retning jeg var ude efter, bare med alm. dvd istedet for blueray.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-01-11 21:12

Refi, PC'en gemmer filerne i TS format, filerne indholder præcist det det der er modtaget. Det der modtages er et digitalt signal, det kan man enten gemme på harddisken (eller brænde på DVD) eller vise på skærmen, eller begge dele.

Citat
Det der er modtaget er et SIGNAL - hvad du gemmer det som er noget andet
Igen vrøvler du.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-01-11 21:16

Om det er blue-ray eller DVD kommer vist ud på et, blue-ray koster lidt mere, men de penge er givet godt ud. Jeg tror ikke der skal ret meget teknisk snilde til for at hive filerne ud af harddisken og brænde dem på en DVD, på en almindelige PC.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 21:18

Som sagt findes der flere ad den slags, men du kan ikke "trække" filerne ud af harddisken og bruge dem andre steder....

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-01-11 21:33

http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/productPreviewRead.do?model_cd=BD-C8200/XEE&group=tv-home-theatre&type=dvd&subtype=dvd&subsubtype=

Byd velkommen til en hel ny verden af underholdning i hjemmet med DVB-T og DVB-C Broadcasting Reception og Recording. DVB-T/C digital tunerteknologi er nøglen til at sikre, at din DVD-optager kan modtage digitale TV-programmer i HDTV-kvalitet, som nemt kan forvandles til DVD eller downloades på din HDD. Denne ultrapraktiske digitale tuner giver dig det bedste direkte til dit indre refugium.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 21:37

Citat
Jeg tror ikke der skal ret meget teknisk snilde til for at hive filerne ud af harddisken og brænde dem på en DVD, på en almindelige PC.

Så gå du bare igang

Citat
PC'en gemmer filerne i TS format

Ja - signalet er allerede konverteret

Citat
filerne indholder præcist det det der er modtaget.

Men det vil jeg ikke diskutere med dig....

Gå du bare igang

Spørg en fagmand... Og så "glemmer" vi lige lovgivningen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 21:40

TS er "Transport Stream"

Derfor forudsætter en brændning af ts filer til egentligt DVD-format, at der foretages en konvertering, da en DVD-afspiller ikke kan læse den måde ts-filen er organiseret på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 21:42

Citat
som nemt kan forvandles

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-01-11 21:45

Citat
HDD Ja (250 GB)
BD-R/RE Nej
Dvd/dvd±r/dvd±rw Nej
Cd/cd-r/cd-rw Nej
USB lagring Ja (Kun filkopi)

Igen - KUN på harddisk....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-01-11 21:46

Refi, du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om, du vrøvler, og emnet er ikke rigtigt relevant her, så jeg stopper bare her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-11 08:41

Tak..

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 04-01-11 17:25

Jeg har surfet på

http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/productPreviewRead.do?model_cd=BD-C8200/XEE&group=tv-home-theatre&type=dvd&subtype=dvd&subsubtype=

Så vidt jeg kan se, kan apparatet ikke optage på en dvd, så den kan ikke bruges.

Jeg har et andet spørgsmål. I indlægget fra o.v.n. er der et citat med en kasse omkring. Hvordan laver man det?

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 04-01-11 17:27

Jeg har fundet det. Man skal klikke på ikonet til højre for smileyen.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 04-01-11 17:27

Citat
Jeg har fundet det. Man skal klikke på ikonet til højre for smileyen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-11 17:45

UANSET hvad Bertel forsøger at bilde dig ind - kan du IKKE få filerne på en brugbar DVD uden at konvertere dem.....

En DVD afspiller kan IKKE afspille TS-filer

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-01-11 19:51

Det er håbløst at forsøge at tilbagevise alt det vrøvl som refi lukker ud, men jeg har aldrig skrevet at man kan brænde en DVD uden at konvertere, men lad nu det ligge.

Hvis man kikker her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/blu-rayhdd-optager/samsung_bd-c8900_blu-ray-m-hdd-optager_sort.htm
Kan man se at de skriver: "En af de få begrænsninger på BD-C8900 er den manglende mulighed for at brænde optagelser over på en disk. På grund af reglerne om kopibeskyttelse – især i forbindelse med HDTV – er denne funktion udeladt."

Det kunne være interessant at vide hvilke regler der er tale om og hvordan man har tænkt sig at håndhæve disse regler, når man med en simpel PC, et USB stik og et gratis program kan omgå dem.

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 04-01-11 19:58
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-01-11 20:04

Det nyskabende i den box som IPM linker til er at den understøttes af boxer, så man kan se DVB-T betalings kanaler på sin PC, og ikke bare de gratis. bjarnefilm skrev i det første indlæg at han ikke er interesseret i at købe et abonnement.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-11 20:13

Citat
Kan man se at de skriver: "En af de få begrænsninger på BD-C8900 er den manglende mulighed for at brænde optagelser over på en disk. På grund af reglerne om kopibeskyttelse – især i forbindelse med HDTV – er denne funktion udeladt."

Det kunne være interessant at vide hvilke regler der er tale om og hvordan man har tænkt sig at håndhæve disse regler, når man med en simpel PC, et USB stik og et gratis program kan omgå dem

Det er da rart du kommer til "fornuft"

Det var DER det hele startede....

Og din påstand om PC holder IKKE EEN meter - det er stadig på en harddisk du optager - selv der SKAL det konverteres for at komme på DVD - du skriver jo selv det er TS-filer

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-01-11 20:21

refi, at du bliver ved med at vrøvle og lyve betyder ikke at du har ret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-11 20:30

Citat
med at vrøvle og lyve betyder ikke at du har ret.

Hvad du kalder det, er sådan set underordnet - jeg HAR ret i dette tilfælde .....

Du har sågar givet mig ret men vil ikke indrømme det

Jeg bakker ud her - men BEVIS da dine påstande overfor spørger

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-01-11 20:43

refi, jeg er ked af at en seriøs tråd bliver ødelagt af din vedvarende vrøvl, vås, udenomssnak og lodrette løgne, du har som sædvanligt ikke ret, du bliver som sædvanligt ved med at hælde vand og vrøvl ud af ørerne indtil alle andre er blevet trætte og du tror at du fik ret.

Blot til orientering: Jeg har aldrig påstået at man kan købe en optager der kan optage direkte til DVD, jeg har en PC løsning hvor jeg kan modtage digitale tv kanaler og brænde dem på en DVD, det er præcist det jeg har skrevet hele tiden.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 05-01-11 18:28

Vi har en Sony hvor vi kan optage enten til dvd el hdd. noget der er optaget på hdd kan nemt overføres til dvd

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-01-11 20:26

Citat
Hej
Her er måske noget du kan bruge

Jeg har klikket på linket. Overskriften er 'boxer og betalings-tv'. For tiden er jeg ikke interesseret i betalings-tv.

Citat
Vi har en Sony hvor vi kan optage enten til dvd el hdd. noget der er optaget på hdd kan nemt overføres til dvd

Desværre vil jeg gætte på, at den har en analog tuner. Hvis den er med en mpeg4-tuner, så er det lige hvad jeg kunne tænke mig.

Så vidt jeg kan se, er der to muligheder, for at optage på harddisk. Enten en harddisk-optager med en mpeg4-tuner, eller en computer forbundet til fjernsynet. Jeg har læst tråden grundigt igennem, og der er ikke nogen, der har sagt, at man kan brænde en digital dvd. BertelBrander siger at man på computer kan brænde en dvd med 'tilsvarende kvalitet'. Refi siger at man ikke kan rippe en harddiskoptager, og brænde en digital dvd. Her bliver det så lidt indviklet, for så skal man til at skelne mellem analog, digital, HD og full HD. En computer kan optage i flere forskellige kvaliteter, og selvom en computer er en digital maskine, er det ikke sikkert at den optager digitalt (den er lidt speget). Jeg kan kende forskel på analog og digital. Men jeg ved ikke hvordan man skelner mellem digital, HD og full HD. Det kunne man godt oprette et spørgsmål om.

Konklusionen er, at man kan ikke få en dvd-maskine med MPEG 4 tuner, til DVB-T, med hardisk, der kan afspille dvd'er, og optage fra harddisk til dvd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 20:37

Citat
Refi siger at man ikke kan rippe en harddiskoptager

NEJ...

Det siger jeg IKKE....

Men det du ripper skal konverteres for at kunne brændes på en brugbar DVD...

Derfor er ALLE de maskiner med både harddisk og DVD-OPTAGER IKKE med mpeg4 tuner

Denne kan arbejde med TS-filer og dermed konvertere den digitale optagelse til wob-filer... (DVD)
http://www.haenlein-software.com/index.php?PHPSESSID=b5ef7fd80d780d2ebfe91e2623b3c082&nav=products/dvr-studio-hd-2&REMARK=lostSession

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-01-11 20:50

Som jeg læser dit indlæg, så kan man få det apparat jeg søger i Tyskland?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 20:59

Jeg opgiver

Du kan IKKE få et apparat der OPTAGER på DVD og har en mpeg4 tuner... (det er ulovligt, og ikke kun i Danmark)

En DVDafspiller/optager kan IKKE læse/optage streamede filer (TS) - det er en helt anden filstruktur.

Du kan KUN få det med harddisk og filerne der generes er TS-filer - disse kan IKKE afspilles af en DVDafspiller - derfor skal de konverteres til noget DVDafspilleren kan læse....

Og nu er det så IKKE længere det digitale signal du optog.....

Men det konverteringsprogram jeg henviser til er så godt at du (næsten) ikke kan se forskel med det blotte øje....

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-01-11 21:16

Citat
Denne kan arbejde med TS-filer og dermed konvertere den digitale optagelse til wob-filer... (DVD)
http://www.haenlein-software.com/index.php?PHPSESSID=b5ef7fd80d780d2ebfe91e2623b3c082&nav=products/dvr-studio-hd-2&REMARK=lostSession

Jeg har læst lidt grundigere på dit link. Det er et billedredigeringsprogram.

Nu tror jeg, jeg har fanget den. Når man optager på en computer, bliver mpeg4 signalet konverteret til et andet format, og derved forsvinder 'det digitale' eller 'HD'. Når man optager på en harddiskoptager med MPEG4 tuner, bevares formatet. Men når man ripper harddiskoptageren over på en computers harddisk, så konverteres formatet, og derved forsvinder 'det digitale' eller 'HD'.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:22

Du er ved at fatte det

Og NEJ - programmet er netop beregnet til at lave streamede filer om til DVD....

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-01-11 21:24

Dit indlæg kom, mens jeg skrev. Det kaster mere lys over det.

MPEG4 kan optages og gemmes på en harddisk. Så hedder det TS. Det kan så være en harddiskoptager eller en computer. Men man kan ikke brænde en TS fil på en dvd. Derfor skal den konverteres til wob, og så forsvinder 'det digitale'. Det skulle være det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:36

Men du kan som sagt næppe se forskel med et ordentlig konverteringsprogram....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:38

Du kan jo prøve...

Programmet virker i 30 dage uden betaling

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 05-01-11 21:46

Jeg har lavet et lille eksperiment. Jeg har sat en dvd i min computer, og prøvet at kopiere den over på computerens harddisk. Jeg fik kopieret 4 filer, på sammenlagt ca. 250 kB. Filerne har nogle sjove endelser, som bup, ifo og vob. Jeg har dobbeltklikket på dem, men computeren kan ikke åbne nogle af dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-11 21:48

Jeg kan ikke gennemskue hvad du laver- du skal ikke kopiere noget - programmet skal selv rippe filmen....

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 06-01-11 14:27

Jeg leger bare med tingene. Det er godt at lære gennem leg. Nu har jeg fået svar på mit spørgsmål, så tanken flyver frit.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 11-01-11 20:33

Tak til alle, der har brugt tid på mit spørgsmål. Jeg er blevet meget klogere på digitale ting. Desværre kan jeg ikke dele pointene. Sidst jeg lukkede et spørgsmål, fik Refi alle pointene. Denne gang giver jeg til den første, der kom med et indlæg.

MVH
Bjarne