/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tromle hænger skævt - nyt leje ?
Fra : ulrikn
Vist : 5118 gange
100 point
Dato : 03-01-11 15:15

Hej

Jeg har lige skiftet remmen på min vaskemaskine ( Blomberg WAF 7560 S ) da den var sprunget. Dog kan jeg fornemme at det samme hurtigt vil ske igen, da remmen falder af når jeg drejer tromlen.
Tromlen hænger nemlig skæv og kan vippes på alle leder ( op/ned og højre/venstre ).

For mig - der ikke ved det helt store om vaskemaskiner - virker det som om det må være lejet der er kaput og skal skiftes. Den skal siges at den gamle rem har været viklet ind i selve det remhjul der sidder bag på tromlen, og jeg måtte skære/klippe den fri.

Er der nogen der med min beskrivelse kan lure om det er rigtigt ?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-01-11 16:07

- tror der er gået en støddæmper eller to...

http://reservedele-hvidevarer.dk/group.asp?group=33

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-01-11 16:08

- skift alle 4 hvis det er det der er problemet...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-01-11 16:10

Remhjulet skal muligvis sidde løst, da det så spænder drivremmen gennem sin vægt. Ellers må der være en bolt eller lign. der ikke er spændt fast Hvis den har været viklet ind i drivhjulet kan det skyldes remmen er slidt.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 03-01-11 16:30

Thyregod8 :
Remhjulet sidder stadig skæv efter at remmen er kommet på. Jeg håbede på at remmen netop ville rette op på tromlen men det skete ikke :(

Stouenberg:
Støddæmpere ser fine ud, men de holder vel også selve plastikkaret ( hvis det er det det hedder ) som også motoren er monteret på. Det er selve tromlen inde i karet der hænger skæv.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 03-01-11 16:47

Har forsøgt at illustrere problemet.

http://unero.dk/vaskemaskine.jpg

- De hvide streger er hældningen på tromle/remhjul i forhold til kar/motor.
- Den røde pil indikerer hvordan remme glider af.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-11 17:18

det kunne godt ligne nye lejer. den skal i hvert fald ikke sidde sådan. og du er helt sikker på, at det hele er spændt fast som det skal?
rumler det i lejerne når du drejer tromlen rundt, eller hvad sker der.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-01-11 17:24

Ja det ser ud til,at drivhjulet er skævt. Har du kotrollerer opspændingen på drivhjulet? der sidder muligvis en styreplade eller lign. hvor også kan være gået fra

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 03-01-11 17:52

Har tjekket drivhjul ( det er vel det jeg har kaldt remhjul ikke ? ). Det er spændt så meget det kan. Har faktisk heller ikke i mine par forsøg kunne løsne det, så det er hårdt spændt.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 03-01-11 17:54

Citat
det kunne godt ligne nye lejer. den skal i hvert fald ikke sidde sådan. og du er helt sikker på, at det hele er spændt fast som det skal?
rumler det i lejerne når du drejer tromlen rundt, eller hvad sker der.

Tromle og drivhjul/remhjul kører "lige" skævt og tromlen skraber på et eller andet for hver omgang det tager. Hvis jeg holder tromlen oppe, og dermed også opretter hjulet, glider det fint.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-01-11 17:57

Hvis du kan få tromlen til at '' nokke '' ved at løfte i tromlen ude i lågen , er det lejerne,
og det ligner et polycabinat kar og kan se at man kan købe lejer til denne maskine til 399.- kr , kan også se at man sælger nye bagkar til din model til 1199.- kr.incl lejer og simmerring, alle prise er fundet hos nettoparts.dk og vil ikke anbefale det, da der er mulighed for at det foreste leje ikke kan fast låses i lejeskålen da det er af plastic.......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-01-11 17:59

Jeg tror der må være et lejeophæng, hvor drivhjulet er gået ud af eller er blevet sat skævt på en eller anden måde

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-01-11 18:01

Det er det foreste leje som har smidt håndklædet i ringen og trænget til noget nyt.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-11 21:31

Hvis du har noget af det nye lavpris med plastikkar, kan du da ikke forvente at lejet kan sidde stabilt.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 04-01-11 11:16

Citat
Hvis du har noget af det nye lavpris med plastikkar, kan du da ikke forvente at lejet kan sidde stabilt.

Nå... ja.... fisk ..... pas.... okay.

Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal forvente af en vaskemaskine til 8.000, samt hvad de har puttet i den.

Men tak da for det konstruktive svar. <------- http://da.wikipedia.org/wiki/Ironi

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 04-01-11 13:22

Til 8000.- dask ville jeg have købt en miele og været lige glad med alt det smarte som man putter i maskinen og aldrig bruger........så derfor har vi miele og hvis man så vil have alt det sjove i miele stiger prisen også der efter, men en basis model i miele køre fantastisk og i mange år........

Bassebo....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-11 14:30

Det må du undskylde af indlæggene havde jeg bare fået et indtryk af en billig plastmakine, som der er på markedet til lavpris.

Jeg har selv måtte have leje og tromle ud af min blomberg for at skifte en tætning, som sidder indenfor lejet.
Så vist jeg husker er der ikke et inder og yderleje men kun et. Er du sikker på at tromlen er spændt ortdentlig op i lejet.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 04-01-11 14:44

Citat
Til 8000.- dask ville jeg have købt en miele og været lige glad med alt det smarte som man putter i maskinen og aldrig bruger........så derfor har vi miele og hvis man så vil have alt det sjove i miele stiger prisen også der efter, men en basis model i miele køre fantastisk og i mange år........

Bassebo....

Det vælter da ind med gode bud.
Aner ikke en fløjtende fis om det lort - købte en færdig hvidevarepakke ifm nyt hus og søger nu et løsningsforslag til en reparation - ikke gode råd til hvad jeg SKULLE have købt.

Citat
Det må du undskylde af indlæggene havde jeg bare fået et indtryk af en billig plastmakine, som der er på markedet til lavpris.

Jeg har selv måtte have leje og tromle ud af min blomberg for at skifte en tætning, som sidder indenfor lejet.
Så vist jeg husker er der ikke et inder og yderleje men kun et. Er du sikker på at tromlen er spændt ortdentlig op i lejet.

Det vil jeg tro - kan som sagt ikke spænde den mere end den er

Nå. Tak for alle budene, tror lige jeg får en pneumatik-elektriker-håndværker-gut jeg kender til at kaste et blik på den for at være sikker. Det lyder alt i alt til at være lejerne der er noget med, så point går til trimare46 for at være først med den antagelse.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 04-01-11 14:45

Og den smiley skulle ikke have været sur - men sådan een her :

Godkendelse af svar
Fra : ulrikn

Dato : 04-01-11 14:45

Tak for svaret trimare46.