/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Dimension på bruser-afløbsrør..
Fra : sørenes
Vist : 2610 gange
20 point
Dato : 03-01-11 10:30

Hej, vores afløbsrør fra bruseren er kun 40 mm, kan jeg måle mig til i kælderen. Er det nok?

Jeg ved, det afhænger af tidspunktet, hvor badeværelset blev lavet, men kan en eller anden fortælle mig om det er/har været lovligt..?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-01-11 10:55

Ja det har det været/er det! Men der ka jo være andre ting som spiller ind.... Hvorfor vil du vide det?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-11 11:11

Der skulle ikke være problemer ved det, kun hvis nogen fristes til ad skylle en ikke helt tom kattebakke i bruseren og der ikke er meget fald.

Der findes jo også afløb fra håndvaske ned i 32 mm.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-11 12:19

Rørene produceres og sælges i de dimensioner; det må jo være fordi de kan og må bruges til noget. Og vandrørene, der fører til bruseren har meget mindre lysning. Hvad skulle problemet egentlig være? Der bliver jo ikke hældt stegefedt i bruseafløbet, som der gør i mange køkkenvaske.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-01-11 12:27

Citat
Rørene produceres og sælges i de dimensioner; det må jo være fordi de kan og må bruges til noget. Og vandrørene, der fører til bruseren har meget mindre lysning. Hvad skulle problemet egentlig være? Der bliver jo ikke hældt stegefedt i bruseafløbet, som der gør i mange køkkenvaske.

Ik for noget pbp.... Men du ved ikke hvad lovgivningen siger på området, tydeligvist...

Fordi at en bil laves til at kunne køre 250km/t er jo ikke ens betydende med at den må bruges til det under alle forhold....

Kommentar
Fra : sørenes

Dato : 03-01-11 14:44

Det er ikke fordi, der er problemer med det..

Men vi står og skal have skiftet vandrørene, dækket af ejerskifteforsikringen.. Og hvis så 40 mm afløb fra bruseren var ulovligt, kunne vi jo lige så godt få dem til at betale for en udskiftning, når nu gulvene er brækket op..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-11 14:50

Det er ikke nok med 40 mm. gennem etageadskillelse.
Så det lyder ikke helt rigtigt det der er lavet.

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 20 point
Dato : 03-01-11 16:43

Citat
Men vi står og skal have skiftet vandrørene, dækket af ejerskifteforsikringen.. Og hvis så 40 mm afløb fra bruseren var ulovligt, kunne vi jo lige så godt få dem til at betale for en udskiftning, når nu gulvene er brækket op..

Det er som absolut udgangspunkt en helt lovlig instalation! Basta!

Du får næppeejerskifte til at betale for den udskiftning, da der jo på kloakmester arbejde er 20 (!) garanti for KONSTRUKTIONSFEJL!

Men når nu gulvende alligevel er oppe, var det smart selv at smide de få basseøre i kassen og skifte ALLE rør i gulvet alligevel!

Mvh kloakmesteren med erfaring i huskloakrep

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-01-11 16:46

Citat
Det er ikke nok med 40 mm. gennem etageadskillelse.
Så det lyder ikke helt rigtigt det der er lavet.

Nu er gulvafløb jo ofte lavet så rørføringen er synlig under gulvet... Og vis mig lige et sted hvor der står at man ikke må føre 40mm rør gennem etageadskillese??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-11 16:54

Ok det kan jeg ikke finde - men mener at der altid gennemføres med min. 75 mm.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-01-11 18:26

Hvis vi snakker om faldstammer har du ret, men dette er ikke en faldstamme, blot en synlig instalation...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-11 18:33

ok -

Kommentar
Fra : sørenes

Dato : 03-01-11 20:59

Ok, det var måske forkert formuleret at gulvene skulle brækkes op, når det er en etageadskillelse.. -Jeg skal have banket fliserne af, og der skal bores huller i gulvet til nye vandrør, der så skal føres under loftet i kælderen.. Og kunne så have skiftet afløbet, hvis det havde været ulovligt..

Og idet, at det er en synlig installation, er det vel ikke kloakmester-arbejde, er det? Eller har jeg misforstået begrebet kloakmester-arbejde? (troede, det var fra gulv-/toiletafløb og udad..)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-11 21:38

Jo - jeg mener også at kloakmesteren starter ved jordhøjde eller i kælder. Opefter er vist en VVS som dog også kan være kloakmester.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 04-01-11 08:24

Det skal være en aut. kloakmester/VVS der laver alt kloak, der er en gråzone omkring hvor det skiller men den VVS'er der skifter vandrørene ka også skifte afløbet, nu når klinkerne er væk, det er en lille udgift mod at skulle lave det om efter det hele er lavet nyt...

Godkendelse af svar
Fra : sørenes

Dato : 04-01-11 10:36

Tak for svaret Ekspress105.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 04-01-11 10:37

Var så lidt, og held og lykke med projektet