/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
høns - men hvilken slags?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 2645 gange
50 point
Dato : 02-01-11 21:00

Vi er meget træt af den dårlige æg-kvalitet der findes på markedet i dag, hvorfor vi nu har besluttet os for anskaffe os nogle få høns (ingen hane) - blot så vi kan være selvforsynende til eget behov samt familie og evt. venner.
Vi ønsker mellemstore æg med en flot GUL blomme. Nogen som kan anbefale os en bestemt race og skal man oplyse myndighederne at man har høns (vi bor på landet)?
Hvilken slags foder kan I anbefale?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-01-11 21:07

Dansk landrace

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-01-11 21:14

Hej.
Da vi boede på landet havde vi hvide italienere..de er stabile og gode æglæggere.
Husk bare på at de skal ha' lys en hvis tid af døgnet for at gi' æg...det skal alle høns ha'
Vi havde om vinteren en sparepære hængende med et tænd/sluk ur så der var lys mindst 14 timer i døgnet.
Gå du bare i gang men sørg for de har adgang til en god hønsegård.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-01-11 21:18
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-01-11 21:19
Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-11 21:41

Nej, det skal du ikke meddele nogen når det blot er almindeligt privat hønsehold.

Farven på æggeblommer afhænger af foderet.

Citat
Æggeblommers gule farve stammer fra plantefarvestofferne karotenoider og xanthophyller - rødgule farvestoffer, der findes naturligt i grøntsager og frugter. Farven kan variere fra bleggul til næsten orange afhængigt af, hvilket foder hønerne får. Grønmel og lucernemel i foderet giver en stærkt gul farve, mens majs giver en mere rødlig nuance. Foderet var tidligere (økologisk foder undtaget) tilsat naturidentiske farvestoffer for at sikre, at æggeblommerne har den samme gule farve året rundt

http://www.danaeg.dk/Everything%20about%20eggs/Taet%20paa%20hoenen%20og%20aegget/Fakta%20om%20aeg.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-11 22:25

Enig med piaskov, hvide italienere er gode og stabile æglæggere og lægger store æg i forhold til deres størrelse, hvide italienere er forholdsvis små høns og skal ikke have så meget foder son de store racer, hvis du gerne vil have æg med brun skal og en hønen skal være en god æglægger så vil jeg anbefale Tværstribede Plymouth Rock, de er lidt større end de hvide italienere, ægstørrelsen er cirka den samme og de lægger også æg det meste af året, du kan som piaskov skriver: forlænge dagene lidt med kunstig lys og få flere æg i den mørke tid.
Mange hønse racer findes også i dværg udgave, jeg har selv haft mange Tværstribede Plymouth Rock som dværghøns, de lagde virkelig mange æg.
De fleste hønseracer nu om dage er fremavlet så de lægger æg uden at der skal være en hane, hvis du vælger en gammel race som danske landhøns så skal du ikke blive forbavset over at de ikke vil lægge æg når der ikke er en hane i hønsegården.
Foder køber du for eksempel i Land og Fritid, køb æglægnings foder og supler med masser af grønsager det giver en fin gul blomme

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-01-11 22:57

Citat
supler med masser af grønsager det giver en fin gul blomme

Ja nu du skriver det o.v.n.
Vi satte grønkål i haven som vi så brugte om vinteren til dem.
En anden sjov "ting" vi prøvede var at smide rejeskaller ud til dem. De elskede dem og vi fik orange blommer .
Vi havde jo så den fordel at vi kunne få alle de fjordrejer vi kunne spise.
Bare en lille biting.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-11 23:13

De spiser også andre rester fra køkkenet.

Loven foreskriver så at dette skal koges...........men på den anden side, render hønen ind for at få kogt en regnorm den har hevet op ??

Hjemme havde vi i mange år en enkelt gris ad gangen som blev fodret med køkkenrester og mad fra bordet, det gav også velsmagende kød.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 03-01-11 01:01

Sikke en masse dejlige og brugbare svar. Vi bor på landet, har et gammel fårehus som vi har "ombygget" til hønsehus med redekasser og hele molevitten, så vi glæder os til at komme i gang - det hele står faktisk klar bortset fra at vi lige skal have sat et hegn op. (går ud fra at det ikke længere er nødvendig med overdækning). Hønsene vil kunne rende ud og ind efter behov og de vil få adgang til et dejlig grøn område med masser af bundvariation.
Vi vil selvfølgelig gerne berige andre med gode æg (i mindre omfang) men er lidt utryk for hvis der nu skulle ske en form for salmonella skade på vedkommende. Det kan jo gå gruelig galt rent forsikringsmæssigt - eller er det bare mig der har lyttet for meget til pressen?

PS: I fortjener virkelig alle poing - så hvordan gør jeg lige det? s.u.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-01-11 06:52

Citat
En anden sjov "ting" vi prøvede var at smide rejeskaller ud til dem. De elskede dem og vi fik orange blommer .

Min far skulle engang se til min brors høns mens han og familien var på ferie.
Da de kom fra ferie kunne de ikke forstå, at æggene smagte underligt (læs: dårligt).
Det viste sig at være fordi min far havde smidt reje-affald ind til dem.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 03-01-11 11:30

Citat
eller er det bare mig der har lyttet for meget til pressen

Jeg synes det salmonella-halløj er noget oppisket. Jeg har aldrig haft en salmonellainfektion - hvis det hedder sådan - og jeg kender ingen i min omgangskreds som har haft det. Og dog...der var en, som påstod det, men glemte i sin diagnose at medtage, at han havde drukket 25 øl om dagen i 3 dage. Så mon ikke forklaringen på hans urolige mave skulle findes der?

Jeg køber hos et pensioneret landmandsægtepar på en gård hver uge 15 store brune flotte æg og giver 15 kr for dem. De er aldrig ældre end fra dagen før. Jeg bruger dem i fromager, kager, ægte saucer, på tartar mv, og er ikke nervøs for salmonella. De smager som æg skal smage.

Der er et lille luxus-problem med dem, når jeg hårdkoger dem. Skallen er svær at få af, fordi de er så friske. Det er der en lang videnskabelig ph-værdi forklaring på, som jeg ikke vil trætte jer med.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-11 11:54

Citat
Skallen er svær at få af, fordi de er så friske.

Se der skal du komme salt i vandet når du koger æg.
Og med salt mener jer SALT i rigelige mængder....de kommer ikke til at smage af saltet men skallen kan komme af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-11 15:47

Glem alt og at blive registreret ægleverandør, du skal selv betale kontrollen og der skal virkelig produceres mange æg før det kan gå lige op, for ikke at tale om lidt overskud til dig, gør som de fleste med lille hønsehold: Sælg ved bagdøren uden at være kontrolleret, det er lidt ulovlig men sådan er der så meget

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-01-11 16:05

Citat
Sælg ved bagdøren uden at være kontrolleret

Ja det gjorde vi også...selv landbetjenten købte æg af os.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-01-11 16:44

Citat
Se der skal du komme salt i vandet når du koger æg.
Og med salt mener jer SALT i rigelige mængder....

Og det virker, ( også med lidt salt) læste dit tip et eller andet sted Piaskov og prøvede det straks- og det funktionerede bare.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-01-11 17:10

Citat
og det funktionerede bare.

Klart det gør...kunne ikke finde på at sætte et tip der ikke virker.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 03-01-11 17:53

Det meste af året får vores høns bare hønsekorn - en blanding af forskellige kornsorter + majs. De har adgang til næsten hele haven, så de finder selv masser af grønt, insekter m.m.m. og de er sunde og raske. Sidste vinter valgte vi for første gang nogensinde, at købe en sæk fuldfoder, da sneen jo dækkede det hele i næsten 3 måneder, og de havde derfor ikke adgang til alt det grønne. Når hønsene ikke kan finde noget i haven, bliver blommerne hurtig blege, så hvis du bare sørger for at dine høns har adgang til masser af grønt skal du nok få dejlig gule blommer.

Vi bruger også hønsene som havehjælp De tager helt sikkert en masser skadelige insekter. De roder også i jorden mellem blomsterne og roserne - især der hvor vi har smidt træflis, og holder det dermed næsten ukrudtsfri. Det kræver selvfølgelig at man ikke har noget imod at de flytter lidt rundt på jorden og laver fordybninger til sandbad m.m., men her hos os gør de ikke noget, og vi nyder synet af hønsene der hygger sig.

Vi giver gladelig vores æg væk som - f.eks. som en lille værtindegave, og sælger også lidt. Vi bekymrer os ikkke om salmonella, men har selvfølgelig sagt til dem der nyder godt af vores æg, at vi ikke kan garantere at der ikke er salmonella. Ingen har klaget eller sagt nej tak til æggene. Vi spiser også gerne selv æggene rå i f.eks. koldskål, men vi vælger dog ikke at servere vores egne rå æg for gæster.

Her http://fjerkrae.dk finder du en masse om høns og andet fjerkræ.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 03-01-11 20:22

Citat
Og det virker, ( også med lidt salt) læste dit tip et eller andet sted Piaskov og prøvede det straks- og det funktionerede bare.
Du ved jo ikke hvor gamle æggene var du kogte. Er de gamle nok (uden at være for gamle...dvs 3 - 4 dage) er der ingen problemer med at pille dem efter kogning. Ikke dermed sagt at tippet med salt ikke virker, men skal man gå "videnskabeligt" til værks, så skal man kende æggets alder for at kunne sammenligne

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 03-01-11 21:22

Jeg synes I alle har haft et rigtig godt og og mange gode tips. Vi kører på og lader nærmeste omgangskreds få glæde af de forhåbentlige gode æg der kommer.
Vi takker alle og ønsker jer et godt nytår

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 03-01-11 21:22

Hvem vil have point?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-01-11 21:49

Citat
Hvem vil have point?

Det er da dig der bestemmer det

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 13-01-11 01:10

Tak for svaret piaskov.